Annons

Startar inte utan hjälp av booster

1
Hej!
Jag har ett problem som börjar tära på tålamodet rejält. Bilen startar inte, första gången så började alla lampor blinka och gick inte att öppna med nyckeln. Bärgare startar bilen med startbooster och jag lämnar in bilen till verkstaden dagen efter. Åtgärd de kollar så att inget är på när bilen är avstängd och laddar upp batteriet. Detta upprepar sig och efter tredje gången byts batteriet då detta skall vara felet. Jävla dyrt batteri 1700 SEK, men ok bilen är från 2017 så det verkar inte orimligt? Jag får dessutom betala 2500 till Hertz för lånebilen... då verkstaden inte hinner hand om bilen inom de 5 dagar som min försäkring täcker. Sen upptäcker jag (inte verkstaden) att när man stänger av bilen så glimrar ljusen i dörrarna. dagen efter så startar inte bilen. jag får starthjälp igen och nu byter verkstaden någon modul samt upptäcker att batteriet, japp det nya är trasigt så de byter detta igen. Jag köper en startbooster själv men kan tycka att man inte borde behöva detta till en bil från 2017. Sen går det ett par veckor så händer det igen bilen startar inte. Några förslag? Jag har haft en likadan bil tidigare på mitt förra jobb utan några problem alls.
Annons

Re: Startar inte utan hjälp av booster

2
Har de kollat låsen i bakdörrarna? Det är ett känt fel att visa av dom laddar ur 12V batteriet.
VonKaboom skrev: 03 apr 2022, 14:46 Hej!
Jag har ett problem som börjar tära på tålamodet rejält. Bilen startar inte, första gången så började alla lampor blinka och gick inte att öppna med nyckeln. Bärgare startar bilen med startbooster och jag lämnar in bilen till verkstaden dagen efter. Åtgärd de kollar så att inget är på när bilen är avstängd och laddar upp batteriet. Detta upprepar sig och efter tredje gången byts batteriet då detta skall vara felet. Jävla dyrt batteri 1700 SEK, men ok bilen är från 2017 så det verkar inte orimligt? Jag får dessutom betala 2500 till Hertz för lånebilen... då verkstaden inte hinner hand om bilen inom de 5 dagar som min försäkring täcker. Sen upptäcker jag (inte verkstaden) att när man stänger av bilen så glimrar ljusen i dörrarna. dagen efter så startar inte bilen. jag får starthjälp igen och nu byter verkstaden någon modul samt upptäcker att batteriet, japp det nya är trasigt så de byter detta igen. Jag köper en startbooster själv men kan tycka att man inte borde behöva detta till en bil från 2017. Sen går det ett par veckor så händer det igen bilen startar inte. Några förslag? Jag har haft en likadan bil tidigare på mitt förra jobb utan några problem alls.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Startar inte utan hjälp av booster

3
DrGadget skrev: 08 apr 2022, 10:59 Har de kollat låsen i bakdörrarna? Det är ett känt fel att visa av dom laddar ur 12V batteriet.
VonKaboom skrev: 03 apr 2022, 14:46 Hej!
Jag har ett problem som börjar tära på tålamodet rejält. Bilen startar inte, första gången så började alla lampor blinka och gick inte att öppna med nyckeln. Bärgare startar bilen med startbooster och jag lämnar in bilen till verkstaden dagen efter. Åtgärd de kollar så att inget är på när bilen är avstängd och laddar upp batteriet. Detta upprepar sig och efter tredje gången byts batteriet då detta skall vara felet. Jävla dyrt batteri 1700 SEK, men ok bilen är från 2017 så det verkar inte orimligt? Jag får dessutom betala 2500 till Hertz för lånebilen... då verkstaden inte hinner hand om bilen inom de 5 dagar som min försäkring täcker. Sen upptäcker jag (inte verkstaden) att när man stänger av bilen så glimrar ljusen i dörrarna. dagen efter så startar inte bilen. jag får starthjälp igen och nu byter verkstaden någon modul samt upptäcker att batteriet, japp det nya är trasigt så de byter detta igen. Jag köper en startbooster själv men kan tycka att man inte borde behöva detta till en bil från 2017. Sen går det ett par veckor så händer det igen bilen startar inte. Några förslag? Jag har haft en likadan bil tidigare på mitt förra jobb utan några problem alls.
Hej! Tack för ditt svar, jag var inne här i forumet tidigare i den här verkstadssoppan och läste om just dessa lås och jag fick verkstaden uppmärksam på detta. Jag upptäckte glimmer i alla knapparna i framdörrarna, inte bakdörrarna och nämnde detta för verkstaden som säger att de har bytt ut dessa i bakdörrarna. Men jag hittar ingen nedskriven notis om detta i mina papper från verkstaden så helt säker är jag inte. Bilfan går nu men jag kommer att försöka byta ut den till en nyare modell då detta inte är roligt. Nu sist hade de bilen i en vecka utan hitta felet.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"