Annons

Måste man köra rally?

1
Tjena!

Jag har en Stonic 1.0 T-GDI (2020) automat med strax över 1.000 mil på mätarn, alltså "knappt inkörd" enligt vissa.

Häromveckan så fick lilla kärran åka bak på lastbil in till verkstaden efter en relativt mild hostattack efter att jag började accelerera upp till 110, ut på motorvägen och strax därpå gick ut i vänsterfilen och upp till 124-126 för en omkörning.
Jag känner att bilen har svårt att behålla kraften, så jag svänger av nästa avfart och då kommer hostattacken och lite feberfrossa.
Det kanske bör nämnas att denna dagen körde jag ungefär 2 mil, lät den stå ca 30-40 min. Sedan hade jag uppskattningsvis 1,5 km till motorvägen.

Efter att verkstaden kollat lite på den och ville ha över tusenlappen för felsökningen så borsta dem av de igensotade tändstiften. Detta hände även ifjol, för ungefär 300 mil sedan, med samma utgång.

Rådet jag fick var att när jag kör bilen, helst inte skulle köra under 4 mil per gång, för att motorn skulle hinna bli varm, och gärna en gång i månaden ta en tur till en specifik stad i 'närheten' på 20 mil ToR för att "blåsa rent" den just för att den inte ska sota igen. Gärna lite aggressivt också.

Absolut, för det mesta blir det ganska korta sträcker för mig på ett par kilometer, enligt mätaren är motorn uppe i temp då med, men den kanske inte hinner smörjar runt ordentligt?
Ibland blir det några långkörare på 4-5 mil, men varför måste man köra rally med bilen för att den ska fungera som den ska? Jag står aldrig på tomgång längre stunder heller som jag vet kan vara en bov i dramat med.
Aggressiva accelerationer & långa sträckor. Det är inte ofta som jag har ärenden där borta i 'grannstaden', men jag tycker kanske att en modern bilmotor ändå ska klara av detta bättre, eller är jag helt fel ute?

Jag är inte superbevandrad inom motorvärlden, (Det var ett tagsedan man meckade med 2-takts 50cc), och nu det är bara ett jäkla snack om eco-driving och att köra lugnt och fint, men det verkar ju inte fungera med en bil.
Finns det andra faktorer som kan spela in? De nya bränsleblandningarna eller något sånt? Man orkar ju knappt hänga med i utvecklingen.
Kräver en mindre motor hårdare körning än en stor? 3-cyl 1.0L vs 4-cyl 1.6L tillexempel.

Eller är det bara att rota fram den gamla störtkrukan ur garaget, stoppa in en prilla under läppen och vara tung på foten? (inom lagens ramar)
Annons

Re: Måste man köra rally?

2
Va bra att någon har skrivit om det här problemet. Har även en 3-cyl med turbo. 2 gånger har bärjare fått hämta bilen, och flertal gånger har bilen bara gått på 2 cylindrar. Snart rullat 1800 mil, och väldigt besviken på motorn. Tycker det kul att dra iväg med bilen ibland och endast i nödfall korta sträckor. Fick besked av verkstaden att jag måste köra hårdare för att bilen inte ska sota igen (tycker säkert miljöpartiet är bra). Enligt verkstaden så har felkoderna legat på cylinder 1 som sotar igen. Måste vara flera som har samma problem, har även observerat att det är många äldre som kör denna typ av bil, och får en känsla av att de inte är drivna till att köra formel 1 med sin Stonic. För övrigt nöjd med bilen, men motorn är en viktig del för att kunna komma fram dit jag vill. Hoppas fler observerar denna tråden och skriver. Tyvärr så är de äldre inte alltid så bra på att skriva in i forum, men nästa gång jag träffar på Stonic ägare med samma motortyp kommer jag att fråga om de har upplevt samma problem.

Re: Måste man köra rally?

3
Holmenkollen_57 skrev: 02 apr 2022, 17:07 Va bra att någon har skrivit om det här problemet. Har även en 3-cyl med turbo. 2 gånger har bärjare fått hämta bilen, och flertal gånger har bilen bara gått på 2 cylindrar. Snart rullat 1800 mil, och väldigt besviken på motorn. Tycker det kul att dra iväg med bilen ibland och endast i nödfall korta sträckor. Fick besked av verkstaden att jag måste köra hårdare för att bilen inte ska sota igen (tycker säkert miljöpartiet är bra). Enligt verkstaden så har felkoderna legat på cylinder 1 som sotar igen. Måste vara flera som har samma problem, har även observerat att det är många äldre som kör denna typ av bil, och får en känsla av att de inte är drivna till att köra formel 1 med sin Stonic. För övrigt nöjd med bilen, men motorn är en viktig del för att kunna komma fram dit jag vill. Hoppas fler observerar denna tråden och skriver. Tyvärr så är de äldre inte alltid så bra på att skriva in i forum, men nästa gång jag träffar på Stonic ägare med samma motortyp kommer jag att fråga om de har upplevt samma problem.
Tack för svaret Holmenkollen!
Det verkar som att jag inte är ensam om problemet iallafall. :P Antingen kör vi båda som <valfritt nedsättande skällsord> eller så kanske det är något småkrångel med motorn i bilen som inte beror på sk 'handhavandefel'? För det verkar ju som om du kör mer/hårdare med bilen än vad jag gör iallafall, men ändå inte tillräckligt tydligen.

I min omnejd så ser jag inte så himla många Stonicar, men det är som du säger om ägarna, de flesta verkar vara av äldre årsmodell ^^, Undrar ifall även de har sot-problem eller ifall de brukar låna ut bilen till de 19-åriga barnbarnet som snarare kör sönder bilen.
Din verkstad verkar iallafall lite trevligare än min, jag har varken fått information om felkoder eller cylindrar, utan de säger bara "Den har sotat igen. Gasa mer!"
Sedan är jag väl rätt så dum också då jag aldrig ställer följdfrågor, utan nöjer mig med att den rullar igen och går därifrån :D Haha.

Jag tycker det är lite konstigt att det händer mig vid en rätt så aggressiv acceleration ändå, jag har fått för mig att det brukar ske precis vid start? Att den redan då börjar hosta och skaka.
Det var samma första gången, då var det 110 -> 40 -> 90 rätt så snabbt. Vid samma avfart nu när jag tänker efter. Denna första gången skedde efter avfarten, men nu sist så skedde det på motorvägen. Det måste nog vara något currykryss eller något där på ute vägen :P
Skriv svar

Återgå till "Stonic"