Annons

STORA PROBLEM MED 12VOLTSBATTERIET I MIN KIA OPTIMA PHEV EFTER 18 MÅNADER

1
Efter att jag kämpat med det här problemet i mer än fyra veckor väljer jag nu nedan att publicera min skrivelse till KIA Europe som jag sänt via KIA Sweden och deras VD.
Läs och begrunda bifogat om inkompetensen i bilbranschen när det gäller elproblem och hur KIA/Upplands Bilforum hårdnackat vägrar att ersätta batteriet på garanti.

Kia Europe GmbH
Theodor-Heuss-Allee 11
60486 Frankfurt, Germany
Att. Geschäftsleitung/Technische Leitung

BATTERIPROBLEM MED MIN KIA OPTIMA PHEV
Efter att jag under 38 år kört Volvo, köpte jag i april 2020 en ny Optima PHEV hos er auktoriserade återförsäljare Upplands Bilforum i Uppsala. F n ligger kilometerställningen vid 26.000 km.
Under de 18 månader som jag använt bilen har ett antal frågor uppkommit på vilka er återförsäljare inte har kunnat lämna tillfredställande svar. Jag avser att återkomma till dessa vid en senare tidpunkt och vill här istället fokusera på mina akuta problem med 12 Voltsbatteriet. I oktober 2020 lät jag en auktoriserad verkstad och återförsäljare av Eberspächer montera en bilvärmare Typ Eberspächer Standheizung Hydronic 3 B4E (201994050000). Under vintern 2020/2021 har allt fungerat problem-fritt. När jag för någon vecka sedan skulle köra iväg efter att värmaren varit i drift i ca. 30 minuter, uppkom däremot problemen. Inget fungerade längre.
Jag erhöll felaktiga varningsmeddelanden i displayen som “Fel på bromsen, ingen smartkey kan läsas” mm och strålkastarna började blinka. Bilen kunde inte startas och köras. Av min tidigare erfarenhet med bilbatterier misstänkte jag att något med 12 Voltsbatteriet inte stämde. Med en digital multimeter fastställde jag att spänningen låg betydligt under 12 Volt. För att kunna starta bilen var jag då tvungen att använda min starthjälp.
Några dagar senare genomförde jag följande test:

1) Efter att bilen hade laddats under natten från elnätet, mätte jag åter spänningen: 12,13 Volt.

2) Jag startade bilen och p g a den låga temperaturen startade den i hybridläge. Jag mätte spänningen: 14,5 Volt. Således fungerade laddningsförloppet.

3) Jag stängde av bilen och mätte 12,4 Volt. Laddningen var kort, men spänningen hade ökat något.

4) Jag startade Eberspächer-värmaren och mätte omgående 11,7 Volt. Då hade uppvärmningen ännu inte kommit så långt att den i bilen inbyggda fläkten och AC-systemet startats av värmaren.

5) Efter ca. 3 minuter startades fläkten och AC och jag mätte 8,6 Volt. Ännu 1 minut senare sjönk spänningen ner till 7,6 Volt!
Det säger sig självt att då inte längre något fungerar. En så pass låg spänning kan dessutom skada batteriet.

Efter det kontaktade jag handlaren och krävde att batteriet som en garantiåtgärd ska bytas ut. Istället genomförde Upplands Bilforum ett test med ett i mina ögon suspekt instrument, kallat Conductance Meter eller liknande. Som resultat meddelade man mig att och batteriet är i sin ordning. Dessutom försökte man skylla på det faktum att ett utomstående företag hade monterat värmaren. Teknikern i verkstaden lovade mig att “lägga ett ärende” och skriva en rapport. Jag utgick ifrån att rapporten skulle hamna hos KIA Sweden. När jag senare begärde att få en kopia av rapporten och mätprotokollet, visade det sig att dessa inte existerade. Teknikern hänvisade mig sedan till den säljare som hade sålt bilen till mig. Denne påstod genast, utan närmare utredning, och i motsats till teknikern att jag hade misshandlat batteriet och att det har sulfaterat. Han tillade att om jag vid köpet hade hört mig för om bilvärmare, så hade han avrått mig. En uppseendeväckande kommentar som faktiskt hade kunnat påverka mitt köpbeslut! Jag uppfattade de som olämpligt. Senare hade jag kontakt med Eberspächer Sverige. Resultat: Värmaren drar i startfasen under 2 minuter ca. 7 Ampere och därefter ca. 4 Ampere, d v s en försumbar belastning för ett batteri med 62 Amperetimmars kapacitet. Företaget som hade installerat värmaren menade dessutom att exempelvis bilens fläkt och AC drar mycket mera ström. Detta står också i samklang med det jag skriver ovan under 5), d v s när fläkten och AC startas ökar strömför-brukningen kraftigt och batteriet orkar inte med.
Slutsats: Batteriet i denna modell är underdimensionerat.
.
Upplands Bilforum vägrar fortsatt att ersätta batteriet och eftersom ingen rapport existerar har man erbjudit mig ett nytt test, men till vilken nytta? Man säger att man i förekommande fall skulle begära en garantiåtgärd hos KIA Sweden. Jag har försökt att erbjuda en smidigare lösning, d v s att man ersätter batteriet med ett större, exempelvis 90 – 100 Ah och att jag betalar mellanskillnaden.
Följande händelseförlopp finns inte med i skrivelsen till KIA Europe, eftersom det ägde rum alldeles nyss. Måndagen den 13/12 hade jag parkerat vid köpcentret Uppsala Stenhagen. När jag ville starta bilen hände samma problem som jag beskrev ovan. Jag höll på bli stående. Tack vare starthjälpen av några vänliga människor kunde bilen senare komma igång. Det här är fullkomligt oacceptabelt!

Frågor:

A) Jag ifrågasätter kvalitén på det medleverade batteriet, ifall det redan efter 18 månader skulle ha sulfaterat.

B) Hur laddas batteriet när man kör i enbart el-läge? Jag antar att generatorn då inte är i drift.

C) Är det såsom teknikern påstod, inte möjligt att bygga in ett större batteri? Varför? Plats finns ju.

D) Har era designer överhuvudtaget räknat med att bilen ska kunna användas i Sverige med bekant kalla vintrar och att värmare ska kunna bedrivas?

E) Vad spelar det för roll om värmaren har monterats av en annan firma som faktiskt är auktoriserad av Eberspächer? Monteringsanvisningen har enligt min mening
tagits fram i samarbete med KIA.

Slutligen:
På KIA Corporate websida står det bl a
Customer first
We promote a customer- driven corporate culture by providing the best quality and impeccable service with all values centered on our customers.
samt
Communication & collaboration
We create synergy through a sense of "togetherness " that is fostered by mutual communication and cooperation within the company and with our business partner.
Anser ni att det sätt som ärendet hittills har hanterats stammer överens med dessa ledsatser?

Jag är mycket missnöjd och begär att ärendet löses till min belåtenhet.

2021-12-09
Med vänliga hälsningar
R. A.
Diplomingenjör (FH) Elektronik

EPILOG
Mail till servicechefen den 23/12-2021
201221 genomfördes 2:a servicen på min bil vid mätarställning 27186.
Jag vill berömma din medarbetare A. S. som utförde servicen.
Han var vänlig, tillmötesgående och noggrann.
Under servicepunkten ”Kontrollera 12 V-batteriets laddning...” utfördes på min begäran
följande test:

1) Ert speciella testinstrument användes och en remsa skrevs ut, inget fel
noterades.

2) Jag startade värmaren och batterispänningen mättes kontinuerligt med
digitalvoltmeter. Efter ca. 3 minuter startade värmaren bilens fläkt och
AC. Då sjönk spänningen påtagligt. Hela förloppet filmades. När den hade
sjunkit till nära 10 Volt avbröts testet.

3) 220Volt kopplades till bilen som laddning och laddningsspänningen över batteriet
mättes: 14,5 Volt. Förutsättning för laddning föreligger.

4) Som avslutning testades batteriet med det speciella instrumentet som ni kallar
för ”brödrost”. Det testet visade ”felakigt batteri”. Därefter meddelade er tekniker
mig att han tyvärr inte har befogenhet att gå vidare i ärendet, utan att jag ska begära
”felsökning”. Den bokades till 220112 kl 11.45.

Kommentarer:
När jag kom till servicen hade jag kört 5 mil och bilen hade varit i drift ca.1 timme.
Dessutom hade batteriet under hela natten innan varit kopplat till en CTEK-laddare
och bör anses ha varit fulladdat. Likväl framkom med önskvärt tydlighet under testet att
batteriet är defekt. Det tar tydligen inte emot laddning.
Den enda rättvisande indikatorn verkar vara er ”brödrost” som faktiskt belastar batteriet
med 10 eller 20 Ampere under test. Då framkommer problemen. Att försöka mäta med
olika ”hokuspokus” , som exempelvis ert instrument blir felvisande. Vad jag förstår lastar
inte det instrumentet under test.
Det här snacket som brukar ges till lekmän, nämligen att man ska köra lika lång tid som
värmaren har använts är i praktiken nonsens. Det säger inget om batteriets interna tillstånd,
generatorns förmåga att ladda, samt alla andra förbrukare som finns i bilen.

Inför mitt besök hos er och den planerade felsökningen begär jag följande:

5) Ni ska mäta/fastställa den faktiska återstående kapaciteten i Amperetimmar (Ah).

6) Ni ska mäta strömuttaget från batteriet i samband med att värmare, fläkt
och AC samtidigt är i drift och utan att generatorn laddar.

7) Jag vill veta vilka andra större batterimodeller med högre kapacitet som skulle
kunna användas?

Med vänlig hälsning

2022-01-04:
Efter hemkomst från långresa (450 km) den 3/1 hade bilen stått på laddning vid garageuppfarten.
CTEK-laddaren var inte inkopplad under natten. Vid startförsök tvingades jag åter till att använda
starthjälp. Vilospänningen var 9,8 Volt.

SLUTKOMMENTAR
Om man efter felsökningen den 12/1 fortfarande vägrar, kommer jag att sluta befatta mig med den firman.
Då kommer den regelbundna servicen att hamna i Västerås istället.
Annons

Re: STORA PROBLEM MED 12VOLTSBATTERIET I MIN KIA OPTIMA PHEV EFTER 18 MÅNADER

2
Det finns ett känt fel på vissa bilar som gör att låsen i dörrarna, tror det var bakdörrarna, laddar ur batteriet. Har de kollat det? Det kanske bara var på tidigare årsmodeller, värt att kolla upp det iallafall.
Jag har läst om många som har bensinvärmare i sina Optima med orginalbatteri utan problem.

Sen finns det en inställning i menyn som styr laddningen av 12V batteriet.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: STORA PROBLEM MED 12VOLTSBATTERIET I MIN KIA OPTIMA PHEV EFTER 18 MÅNADER

3
Hej Dr Gadget och tack för kommentaren.
Min Optima är Runway Red och modell 2020.
Inställningen i menyn att 12V-batteriet ska laddas är ok. Det var det första som verkstaden kollade.
Det finns två sätt att ladda:
1) I drift, d v s i Elläge och/eller i Hybridläge. Dessa har testats och de fungerar.
2) I läge då bilen är avstängd. Då tas laddningen ur högvoltsbatteriet, men enbart under begränsad tid. Man vill ju inte råka ut för att högvoltsbatteriet laddas ur totalt. För då hjälper ju bara bärgning.
I det här fallet tyder det mesta på att batteriet faktiskt är defekt. Fel i produktionen kan alltid uppstå, åldrande kan göra sitt och det räcker med att en cell av de 6 celler som batteriet består av har fått ett fel. Då funkar det inte längre som det ska. Det kan faktiskt vara så som säljaren påstod att batteriet har sulfaterat, men att påstå att jag har "misshandlat" det är lögn. Mera om sulfatering kan man läsa här:
https://www.google.com/search?q=sulfate ... e&ie=UTF-8
Om det skulle vara så, så är det ett klart garantiärende. Sulfatering efter så pass kort tid ska inte behöva hända. Jag har också en husbil. Det startbatteriet sköter jag enligt reglerna och det är nu inne på sitt åttonde år.
Dessutom har jag sedan problemet uppkom regelbundet kört desulfateringsprogrammet med min CTEK-laddare. Nej, det blir bara värre. Idag är det -15 grader och jag undrar hur batteriet skulle bära sig åt om jag inte hade haft CTEK-laddaren inkopplat hela natten. Har också de senaste dagarna varit tvungen att ha ett reservbatteri längst bak kopplat via laddkablar till det defekta batteriet för att vara säker på att kunna köra iväg. Det vare sig Eberspächern varit på eller inte. Nej, dom vill bara slippa undan kostnaden för batteribyte. Det antyddes ju också att man har problem med KIA när det gäller ersättning för garantiåtgärder.

Re: STORA PROBLEM MED 12VOLTSBATTERIET I MIN KIA OPTIMA PHEV EFTER 18 MÅNADER

4
A. Kvaliten är OK, men inte mer.
B. Batteriet laddas via HPCU under hela tiden tändningen är på. Finns ingen generator.
C. Det är fysiskt möjligt, men påverkar garantin på resten av bilen.
D. Nej, bilen är från tillverkning inte avsedd för bränsledriven motorvärmare.
Det finns inte i Korea.
E. Just för att KIA INTE ANVÄNDER BRÄNSLEMOTORVÄRMARE. Det finns inte.
Och montering som innebär ingrepp i elsystemet utförd av tredje part kommer invalidera garantin vid eventuella garantiåtgärder, (som du ju kanske redan upplevt) .

Re: STORA PROBLEM MED 12VOLTSBATTERIET I MIN KIA OPTIMA PHEV EFTER 18 MÅNADER

5
KIA's garantisystem har snävats åt rejält sedan december förra året och för att få igenom garantiarbeten krävs ett massivt underlag med dokumentering, uppmätningar och eventuella TSB'er måste följas.
Det finns en TSB på låskistorna bak som kan dra tjuvström, denna ska utföras OM bilen ingår i aktuell chassinummerserie.
Annars sker tjuvströmsmätningen enligt normalt förfarande.
Batteriet ska mätas i flera omgångar. Först efter full uppladdning. Därefter efter belastning och slutligen efter 4 timmars vila. Batteriet har 2 års garanti, så det har du, under förutsättning att all extrautrustnings-inkoppling är korrekt utförd samt ingen yttre åverkan föreligger.

Re: STORA PROBLEM MED 12VOLTSBATTERIET I MIN KIA OPTIMA PHEV EFTER 18 MÅNADER

6
Hej SorentoUM och tack för dina kommentarer daterade 08 jan 2022, 09:28
Man skulle kunna tro att du skriver det här på uppdrag av KIA eller handlaren i fråga. Det har nämligen varit misstänkt tyst hittills i den här frågan från de olika pater som jag har valt att involvera.
Men låt oss hålla oss till fakta!
Du skriver:
"A. Kvaliten (på batteriet) är OK, men inte mer."
Jag håller alls inte med dig. Under mina 40 år som bilist har jag aldrig varit med om att ett batteri har lagt av efter ca. 18 månader. I 38 år har jag haft Eberspåcher bilvärmare och de batterier som då fanns i bilarna har i allmänhet hållit några år. Det här batteriet är kasst. Det är tillverkat av DELKOR i Korea. Jag har förgäves försökt via Delkors websajt att få reda på data för just det här batteriet.
Du skriver:
"B. Batteriet laddas via HPCU under hela tiden tändningen är på. Finns ingen generator."
Hoppsan, det finns visst en generator. Optiman har en Hybrid Starter Generator (HSG) som är kopplad till högspänningsbatteriet. Den försörjer således indirekt också 12V-batteriet via HPCU. Testet har ju visat att det här fungerar i min bil, men uppenbarligen tar inte batteriet laddnimg.
Du skriver:
"C. Det är fysiskt möjligt (att sätta in ett större batteri), men påverkar garantin på resten av bilen."
Jag återkommer till garantifrågan längre ner, men bör ändå nämna att jag efter viss ansträngning hittat batteri(er) som kan passa.
Du skriver:
"D. Nej, bilen är från tillverkning inte avsedd för bränsledriven motorvärmare.Det finns inte i Korea."
Jaså "finns inte i Korea"? Det förekommer alltså inga kalla vintrar i Korea? Var har du fått det ifrån? Jag återkommer till det i nästa avsnitt. Man skulle i så fall kunna kontra "Nej, bilen är från tillverkning inte avsedd för användning i Sverige", eller hur? Varför utvecklas i så fall en bii som säljs över hela världen och som inte ska kunna ha en bränsledriven motorvärmare? Är det bara jag som inte vill frysa häcken av mig? Verkar inte det korkat? Och ska man då inte i reklamen och i säljsammanhang tydligt deklarera för kunden att bilvärmare ej ska monteras? Den tekniker i verkstaden i Uppsala som först kollade batteriet sa till mig att han har monterat ett antal Eberspåcher i Optima genom åren. Problemet verkar snarare istället vara att det inte är Upplands Bilforum som fick uppdraget av mig, utan ett annat företag.
Du skriver:
"E. Just för att KIA INTE ANVÄNDER BRÄNSLEMOTORVÄRMARE. Det finns inte."
Fel! Redan 2011 kunde man läsa i pressen: South Korea joint venture: Eberspaecher expands customer base to include Hyundai Kia. Kom inte och påstå att bilvärmare från Eberspächer inte förekommer i Korea. Högste designchefen hos KIA har under många år varit en tysk som kom från VAG. Han har tidigare bl a utvecklat vissa modeller för Skoda. Om inte någon annan borde han vara förtrogen med bilvärmare. Menar du/ni att bränsledrivna värmare har avskrivits ?
Och så det där med garantin.
Du skriver:
"Och montering som innebär ingrepp i elsystemet utförd av tredje part kommer invalidera garantin vid eventuella garantiåtgärder, (som du ju kanske redan upplevt) ."
Nej, jag har ännu inte upplevt det. Att montera en tillsatsutrutning är inte att betrakta som ett ingrepp i elsystemet, inte heller ett simpelt batteribyte. Det där med garantin har det tydligen gått troll i. Om KIA gömmer sig hela tiden bakom garantiargumentet, så blir den i längden värdelös. Kunden blir bakbunden till att inte kunna göra någonting, utan att be om lov eller öppna plånboken hos KIA-kedjans handlare.
Varför skriver jag då det här?
Enda anledning till att jag gick med i KIACarClub är att jag vill informera och sätta maximal press på KIA att lösa mitt problem. Hela det här ärendet går tvärs mot min rättsuppfattning och min kompetens. I annat fall har jag inte tid med sånt. Att bilhandlare och verkstäder år från år fört vanligt folk bakom ljuset har vi ju fått höra i tillräcklig omfattning genom åren via media.
Och var står du själv i frågan? På vems uppdrag skrev du de här tvärsäkra kommentarerna? Om KIA ligger bakom det - SÅ BÖR NI KUNNA BÄTTRE!
Den s k felsökningen den 12/1 kommer att avgöra om jag får ett nytt batteri eller om jag vänder handlaren i Uppsala ryggen och anmäler ärendet till Allmänna Reklamationsnämden under rubriken BILHANDLARE VÄGRAR ATT ÅTGÄRDA ETT GARANTIÄRENDE.

Återkommer eventuellt till ditt inlägg daterat 08 jan 2022, 16:50

Re: STORA PROBLEM MED 12VOLTSBATTERIET I MIN KIA OPTIMA PHEV EFTER 18 MÅNADER

7
Jag är bara en enkel privatperson residerande i Skåne, med brinnande intresse för KIA, så du behöver inte göra påhopp i det avseendet.
Angående tillsatsvärmare finns det ingen KIA som levereras med det monterat från fabrik.
Hoppsan, HSG är ingen 12V generator.
HSG står för ca 10-20 % av Högvoltsladdningen under normala körfåhållanden (samt agerar startmotor) , resten står elmotorn (mellan förbränningsmotor och växellådan) för.
HPCU:n sköter ALL 12V-laddning, helt oberoende av både HSG och elmotorn.

Re: STORA PROBLEM MED 12VOLTSBATTERIET I MIN KIA OPTIMA PHEV EFTER 18 MÅNADER

8
Hej igen SorentoUM och tack för kommentarerna.
Beklagar, det var inte mening att du skulle uppfatta det som ett påhopp. Men du lämnade information som jag klassar som intern information och jag undrar hur du har fått tag på den? Det råkar ju vara så att den som är VD och delägare för bilhandlaren i Uppsala också bor i Skåne. Men det är förstås inte du? Jag hoppas att du förstår min frustration. Vi är nu inne i sjunde veckan sedan problemet uppkom och inget vettigt har skett som har löst mitt problem.

Jag menade heller inte att KIA fabriksmonterar värmare från Eberspåcher. Det gör nog ingen tillverkare som jag känner till, utan det brukar vara ett tillval som monteras före leverans hos handlaren, alternativt att handlaren lämnar bilen till en auktoriserad Eberspächerverkstad för det. I mitt fall har jag sparat 10.000:- på att intelåta handlaren göra det. Att HSG enbart laddar högspänningsbatteriet har jag också vetat, men via HSG - högspänningsbatteri - HPCU borde man kunna hålla 12V-batteriet i bra skick, om inte batteriet som i mitt fall vore defekt.
Du borde se hur fan det ser ut i mitt bagageutrymme sedan två veckor tillbaka! Jag har tyvärr förgäves försökt att lägga in den bilden här i texten, men det funkade inte.
Ska försöka beskriva istället: I mitten mot baksätena har jag satt ett extrabatteri på 85 Ah som är minst åtta år gammalt och som jag har vårdat ömt. Det funkar fortfarande utmärkt och sköter f n alltihopa, men dess polställning är typ 0 och det kan därför inte sättas in i utrymmet till höger där det defekta batteriet från KIA sitter. KIA´s ”smarta” utvecklare har valt ett batteri med polställning typ 1, en rätt exotisk variant med få modeller på marknaden . Dessutom är kablarna till det batteriet så pass snålt tilltagna att det är svårt att montera ett batteri med andra fysiska mått. Polställning typ 0 är förresten den vanligast förekommande. KIA-batteriet är dels kopplat till min CTEK-laddare och dels till extrabatteriet via nyinköpta startkablar.Allt det här bara för att jag ska kunna köra iväg med bilen, vare sig Eberspächern har varit igång eller inte. . KIA-batteriet är nu så pass dåligt att när bilen stått utomhus i kylan under natten, så är spänningen för låg för att kunna starta.Det bara p g a att KIA/Upplands Bilforum är för snåla att ersätta batteriet på garanti!
Apropå kostnader, vad har ärendet inte kostat hittills och kommer att kosta?
22/11-21 – 1 timme felsökning, utan resultat. 1.000:- (?)
21/12-21 – 0,5 timme felsökning, utan resultat 500:- (?)
12/1-22 - 2 timmar (?) felsökning 2.000:- (?)
Beloppen är grova gissningar, men jag antar att det är ungefär den kostnad som uppstår.
Vi är alltså uppe i det dubbla beloppet av vad handlaren torde få betala för att köpa in ett nytt batteri åt mig. Korkat är bara förnamnet. I något sammanhang hörde jag också att ”...vi har haft många problem med batteriet i den här modellen...”. Har också fått underhandsinformation om att det finns stora problem med värmen i nya EV6:an från KIA. Det är en modell som jag har sneglat lite på som en möjlig efterföljare, men klarar man inte vintrarna här i Sverige, så får jag väl se mig om efter något annat.
Hoppas nu att de som planerar att köpa en laddhybrid från KIA och som vill använda en bilvärmare från Eberspächer eller Webasto för den delen, tänker sig för både en och två gånger innan de bestämmer sig. Jag är i övrigt rätt nöjd med bilen trots att bränsleförbrukningen nu under den kalla årstiden är ganska hög. Även om jag kör korta sträckor i kyla, så är alltid förbränningsmotorn igång, om än i tomgångsläge för att leverera värme och underhållsladda högspänningsbatteriet.
Jag avser nu att avsluta denna tråd och kommer kanske igen med ett kort meddelande om hur det gick vid ”felsökningen” den 12/1.

Re: STORA PROBLEM MED 12VOLTSBATTERIET I MIN KIA OPTIMA PHEV EFTER 18 MÅNADER

9
Tro mig, jag förstår din frustration och jag håller med om att batterierna ofta är i undermålig kvalitet. Speciellt i Optima och Niro PHEV.
Ja, jag har viss tillgång till information och det är sant att många batterier är dåliga, men att det också kan röra sig om tjuvström från de bakre dörrlåskistorna som det finns TSB på.
Felsökningarna som verkstaden gjort är inget som KIA står för. Det betalas helt av verkstaden ifråga. Verkstaden får endast betalt för delen samt den tid KIA anser att byte av komponent är värd (dvs 0.2 h för byte batteri, om nu batteriet får nedslag i testaren)
Timpriset ligger nog ungefär som du skrev ja, kanske något högre typ 1250:-/timme.
Så ja, det hade absolut varit billigare för verkstaden att bara byta batteriet. Men det hade de inte haft en chans att få betalt för.
Med en dokumenterad felsökning och kontakt med KIA Hotline har de iallafall en minimal chans att få igen lite pengar i ärendet istället för ren förlust.
Jag försöker se det från från båda parters håll. Men helt klart drabbar det slutkunden värst, med många besök till verkstaden och många samtal fram och tillbaka och tid och pengar för körning.
Klart frustrerande.
Hoppas det löser sig på bästa sätt.

Re: STORA PROBLEM MED 12VOLTSBATTERIET I MIN KIA OPTIMA PHEV EFTER 18 MÅNADER

10
Att gå med i detta forum för att sätta press på Kia vet jag inte om det fungerar. Jag har inte sett någon representant för Kia här. Detta är ett oberoende forum där vi delar erfarenheter.
Mina erfarenheter egna samt vad jag läst av andra så skiljer garantihanteringen mycket mellan verkstäderna. Vissa vet hur de ska hantera det mot Kia och det löser sig snabbt och smidigt. Vissa verkar bara vara ute efter att sälja bil och service, det som de kan dra in snabba pengar på. Det finns en större mer eller mindre rikstäckande bilhandlare som har mindre bra rykte för sin hantering. De finns bland annat i Uppsala. Själv har jag besökt två av deras försäljningsställen i Stockholm, samt testat att ringa deras verkstad och jag kommer inte köpa någon bil av dom. Mina erfarenheter av Kias garantihantering har varit bra. Jag är inne på min tredje Kia, inte haft så många garantiärenden, men de som varit har skötts bra. Har testat olika verkstäder, har skilt lite mellan dom men alla har löst det. Vissa smidigare än andra.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"