Kanske en dum fråga men har ni som har problem haft AC:n avstängd på hösten/vintern?
Har en 2010 som immade duktigt i början på hösten, snål som man är hade jag stängt av AC:n när det blev kallt, slog på den och problemet löste sig galant.
Ett tips är också att köra på full kyla, med AC, någon minut innan man parkerar, då får man bort en hel del fukt.
Annars är ju strumpan en finfin idé om men inte vill köra torrboll.
Annons
Re: Extremt fuktig insida på vindruta
12Har alltid ac på, man kan lätt få problem om man låter den vara av långa perioder, typ vintern.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re: Extremt fuktig insida på vindruta
14På min Kia ceed -08 så hade jag detta problem med imma, upptäckte att jag saknade kupéfiltret men det var inte där problemet satt utan det visade sig att knappen för återcirkulationen agerar omvänt.
Re: Extremt fuktig insida på vindruta
15Lampan ska enligt manualen vara släckt för att det ska vara friskluftsina
tag, vilket betyder att jag aldrig haft min på återcirkulation och ändå har imma.
Kanske får jag köra på hög värme och återcirk nästa längre tripp så det får tosk ur luften och därmed även allt tyg i bilen ordentligt, avslutas med att öppna fönstren och släppa ut den varma fuktiga liften och sedan köra med friskluft så bilens system vädras ur.
tag, vilket betyder att jag aldrig haft min på återcirkulation och ändå har imma.
Kanske får jag köra på hög värme och återcirk nästa längre tripp så det får tosk ur luften och därmed även allt tyg i bilen ordentligt, avslutas med att öppna fönstren och släppa ut den varma fuktiga liften och sedan köra med friskluft så bilens system vädras ur.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.
Re: Extremt fuktig insida på vindruta
16Hejsan. Nybliven här på forumet.
Vi har en ceed 08 dieselmotor. Den tappar effekt med jämna intervaller. Visserligen har vi så dålig väg hemma,så där är det inte lätt att känna. Klockade intervallerna med ca 20 sek. Nu tycker jag att intervallen blivit kortare som motorn går på full effekt. Bilen har gått 22 200mil. När bilen tappar effekt, går bränsleförbrukningen ned med 0,4 cl milen och ökar igen när motorn börjar dra ordentligt. Rycket som blir är så litet att det bara är föraren som känner det. Kopplade bort en spridare i sänder, men då gick motorn väldigt dåligt, så där tycks inte problemet vara. Bytte bränslefilter för några månader sedan.
Någon som har några idéer vad det kan vara?
Vi har en ceed 08 dieselmotor. Den tappar effekt med jämna intervaller. Visserligen har vi så dålig väg hemma,så där är det inte lätt att känna. Klockade intervallerna med ca 20 sek. Nu tycker jag att intervallen blivit kortare som motorn går på full effekt. Bilen har gått 22 200mil. När bilen tappar effekt, går bränsleförbrukningen ned med 0,4 cl milen och ökar igen när motorn börjar dra ordentligt. Rycket som blir är så litet att det bara är föraren som känner det. Kopplade bort en spridare i sänder, men då gick motorn väldigt dåligt, så där tycks inte problemet vara. Bytte bränslefilter för några månader sedan.
Någon som har några idéer vad det kan vara?