Annons

Bilen rycker/tappar effekt vid körning

1
Hej,

Har en Kia Ceed SW automat.
Problemet började för ca 2veckor sedan.
Vid körning så märker man små rykningar i princip hela tiden. Syns inget på hastighetsmätaren eller varvräknaren.
Känns lite som den tappar fart i en millisekund och sen normal fart och sen tappa igen.
Tyvärr svårt att förklara precis hur det känns.

Tänk att ni springer och sen är det någon som drar i er tröja så ni tappar fart och sen snabbt släpper tröjan igen..

Har bokat tid för koll på verkstad, men med min vanliga tur med bilar så känns det som detta kommer bli dyrt.
Annons

Re: Bilen rycker/tappar effekt vid körning

6
Hackar den typ? Syns det på varvräknaren? Motorlampan har aldrig tänts?
Som jag förstod så ska den på felsökning? Tändstiften bör ut och tittas på om du inte lämnat in den, bränslerelaterat skulle vara min gissning utifrån vad du skriver, men är ju svårt att uttala sig när man inte kört/hört bilen själv.
Någon skillnad vid höga låga varv? Nu är det ju inte helt lätt att syra när det gäller automat.

Vore det en bil som inte skulle in på koll eller utan garanti, skulle jag som generellt råd säga, byt tändstift, kolla på dom som byts ut. Försök tömma tanken och tanka i nytt (steg 1), byt bränslefilter, kolla luftfiltret (mest för att...)

Tänk tillbaka vad som gjordes innan den började med problemet, tankning? Stod stilla en längre tid? Tvättades? Motortvätt? Varit utlånad? Allt för att ge ett spår till att något kan ha inträffat. Förvarats varmt-kallt-varmt-kallt, alla situationer som är lite utanför din rutin. Förutsätter att den servats som den ska, då den borde ha garanti.

Re: Bilen rycker/tappar effekt vid körning

7
Somsagt svårt att förklara precis hur det känns. Syns inte på varvräknaren(inte vad jag hinner uppfatta iallfall!).
Motorlampan har inte varit tänd.
Den ska in och kollas 8mars, men ska se om jag kan titta på tändstiften i helgen.

Har heller inte gjort något speciellt efter jag uppmärksammade problemet.

Den är servad som den ska så..

Re: Bilen rycker/tappar effekt vid körning

8
Nja, tänkte om du kan dra dig till minnes om något utöver det vanliga gjordes hände med bilen just innan du märkte av problemet. Som att någon annan tankat bilen, eller att den stått länge, varit strömlös, ja det kan vara vad som helst, bara för att tänka om det kan finnas någon ledtråd. Givetvis kan ju något fel kommit utan att det har varit någon yttre omständighet, men kan vara en bra början. Har man tex gjort motortvätt just innan hackningen börjar så har man ju ett spår, vilket man troligen redan hade tänkt på...

Ser alla stift lika ut så är de antagligen inte problemet, men kan ju vara så att man ser något.

Om du har tillgång till varmgarage,låt bilen stå inne ett par dagar och bli genomvarm, testa sedan och se om bilen går annorlunda.

Om den genererat någon felkod så får du ju höra det 8 mars då, men det är ju roligt om man kan hitta något spår innan. Svårstartad och inte varit det innan?

Re: Bilen rycker/tappar effekt vid körning

9
Nej inget specielt som hänt innan, ingen tvättgjord inget.
Bara vanlig pendlingskörning, bilen är inte utlånad, bara jag som har körkort i hushållet också.


Kollade precis serviceboken och stiften är bytta 21-06-28. Ska jag kolla dom endå?

Har ingen möjlighet att ställa den i varmgarage tyvärr.
Får l helt enkelt vänta till 8mars

Re: Bilen rycker/tappar effekt vid körning

10
Osannolikt att det är stiften då, men skadar väl inte att göra en koll, kan ju vara ett stift med en spricka.
Ja är det ingen annan som kört är det ju uteslutet att det hänt något du inte vet om.
Synd att du inte kan få den genomvarm/torr, inget varmgarage i någon stad eller så där du kan lämna den på långparkering heller? Svårt att komma hem kanske...
Får hoppas att du får den till en vettig verkstad, en som inte bara går blint på vad datorn föreslår och ber dig byta grej efter grej. Berätta vad som kommer fram av verkstadsbesöket iaf, intressant att få höra hur det slutar.
Skriv svar

Återgå till "Problem"