Annons

12v batteri dött

1
Hej,

Förra veckan vart min e-niro stendöd. Kunde inte låsa upp med fjärren. Den hade stått 3 dagar tror jag.
Fick använda nyckeln för att komma in i bilen. Tänkte öppna laddluckan men det verkar inte gå utan batteri?
Vet att det finns en stropp att dra i under huven men den är väl till för att lossa laddkabeln? den funkade inte att öppna luckan med iaf.

Ringde assistans som kom förbi med en hjälpstart som dom kopplade in på 12v batteriet och bilen vaknade till liv. Batteriet visade ca 5v när han mätte på det.
Hade över 80% laddning på stora batteriet. Vi bestämde att han inte skulle ta med bilen för felsökning och att det var en 'one timer'
Har kört utan problem typ 1 vecka efter det inträffade.

Nån som har varit med om något likande?
Googlade lite och det verkar som flera med Ionic 5 råkat ut för samma 'bugg' utomlands.
Annons

Re: 12v batteri dött

5
tastrom43 skrev: 26 jun 2022, 16:44 Hej,
Mitt 12v batteri är dött. Kan man ladda batteriet med en vanlig batteriladdare?
Har en Niro -22 som har gått 1100mil. Efter att köpt bilen så körde jag 10 mil efter fulladdat batteri i bilen
Morgonen efter kom jag till garaget, och hela bilen var stendöd.
Upp med huven och hängde på en 12v laddare. Det tog kanske 20 sek, så började det röra på sig med speglar som surrade ut, och bilen kvicknade till.
Såg till min förvåning att det har suttit en massa laddare för 12v tidigare. Blecket vid batteriet var fullt med repor , efter tidigare laddningar. Bilen är ju bilfirmans Demobil, så det kan ju vara därför att batteriet dragit ur sig tidare många ggr.
Åkte sen ca 7 mil, stod där ca 1 timme. Bilen startade. Åkte till en pficka och kollade på´lite olika funktioner, och ställde om på panelen. Skule iväg efter ca 10 min. Då gick inte bilen att få att lysa i Drive läget. Fick prova några ggr, med omstart, och till slut började det funka. Nu har jag avverkat ca 20 mil och laddat fullt hemma, så nu verkar det att funka med del lilla pytte batteriet 12v.
Undran: Laddas 12v batteriet när man laddar stora batteriet? Någon som vet?

Re: 12v batteri dött

6
12V-batteriet laddas under tiden som HV-batteriet laddas ja.
MEN... när HV-batteriet laddats fullt slutar även 12V-laddningen, trots att kabeln sitter i. Man kan aktivera Batterispar+ så laddas 12V lite extra om bilen står längre perioder. Dock inte tillräckligt för att hålla ordentligt liv i det, speciellt inte om något drar tjuvström eller om batteriet är svagt.
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"