Annons

Låg motortemperatur

1
Jag har en nyinköpt Niro plug-in, den ska ju värma kupen med hjälp av bensinmotorn men jag får ej upp motortemperaturen. Efter 1 mils körning landar temperaturen p ca 50 grader. Orsaken till att jag tittar extra på den är att jag vid -8 grader och under har haft startproblem detta troligtvis beroende på ansamling av kondensvatten i avgassystemet enligt verkstaden, och det är ju inte underligt med så låga motortemperaturer. Nu undrar jag om detta är ett vanligt förekommande problem eller om jag ska ta en vända till med verkstaden?
Annons

Re: Låg motortemperatur

2
Kör du i EV-läge med motorn på bara för kupévärme och har startat i minusgrader kan det stämma att motorn är 50 C efter 1 mil. Med HEV-läge första milen blir den något varmare. Men Niromotorn är väldigt snål! M a o blir det lite spillvärme.

Re: Låg motortemperatur

3
Nu har jag kört i HEV-läge några dagar och fått upp tempen till normal driftstemperatur men så fort den går över till batteridrift så sjunker motortemperaturen drastiskt jag börjar fundera om dagens motorer inte är utrustade med termostat i kylsystemet.

Re: Låg motortemperatur

4
Jag åkte 2 x 2,5 mil i måndags med EV-läge och värme på. Kollade motortempen och den kom nätt och jämt upp i 50 C efter en dryg mil men låg sen lägre, syns ju inte på termometern. Motorn går bara så att den klarar kupévärmaren. Samtidigt laddar den lite på batteriet, det var 14 km räckvidd kvar när jag kört 5 mil!

Re: Låg motortemperatur

5
Ja det är nog bara att acceptera den låga tempen på motorn men jag tycker det är en liten konstruktionsmiss av Kia för en motor mår inte bra av så pass låg driftstemperatur det skapas kondens i både avgassystem och smörjoljetråg.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"