Annons

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

31
Om du har den andra leden hemma och ändå har tid över är det lika bra att byta den också.
Annars räcker det med den dåliga.

Det är ju rekommenderat att göra en fyrhjulsinställning. Men justerbultarna bak brukar tyvärr alltid vara fastrostade så det inte går att utföra.
Därför hade jag nog nöjt mig med en framvagnsinställning (om däcken bak inte är taggiga/snedslitna. För då BEHÖVS en fyrhjulsinställning ändå. )
Annons

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

33
De nya utbytesdelarna har ibland inte hålet. Det gör inget, muttern trillar inte av ändå.

Ja, de justerar på den inre styleden (som går in till styrväxeln och som styrleden skruvas fast på) och därefter låses justeringen med kontramuttern.
Det är en enkel Toe-In-justering som behövs, om inget annat står fel.

Passa på att kolla trycket i hjulen innan du kör in på hjulinställning. Ganska viktigt att alla hjul har samma tryck ( 2.6 bar är optimalt)
Ibland gör INTE hjulinställningsfirman detta, och då kan det bli galet.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

36
Då var allt fixat... passade på byta bägge styrlederna innan balansering.
Bilen gick genom besiktningen.
Bromsarna hade identiska bromsvärden på varje sida. ;)
Stort tack till Sorrento för utmärkt support! :thumbup:

Besiktningsmannen sa att samtliga krängningshämmare var slut. :(
Blev inte klok på vad han syftade på att bussningar och stag behöver kollas...
Köper jag 4st nya krängningshämmare: 2 fram och 2 bak? Eller är det något ytterligare man måste byta i samma veva?
Några svårigheter byta?

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

37
Inga problem. Hjälper gärna till.

Kränghämmarstagen är inga större problem att byta, två muttrar på varje stag. Kan dock sitta rätt hårt/fastrostat i gängorna.
Men besiktningen kan inte sätta 2:or på dom, även om det skulle vara glapp i alla 4.
Men var det verkligen glapp i ALLA?
Borde skramla djuriskt vid körning över gupp och brunnar...

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

38
Perfekt, då beställer jag delarna!

:oops: Får ta på skämshatten... Men det låter hemskt köra med bilen. Har glidit flera år på detta problem. Har successivt blivit värre och framförallt senaste månaderna. Aldrig riktigt fattat vad det var.
Besiktningsmannen skrev det som en information i protokollet och informerade muntligt.

Re: Parkeringsbromsverkan låg, Styrled m.m.

39
Då var krängningshämmare införskaffade. Började med höra främre och åkte på trubbel direkt.
Bultarna var igenrostade så det blev vinkelslip.
När jag skulle sätta dit nya staget så upptäckte jag ett problem:
När den övre muttern åkt in några varv och det blev friktion, roterade hela bulten i staget. Upptäckte då att det är två spår på bulten inre del på staget (se bild) som motsvarar 17:s nyckel. Dessvärre är avståndet för trångt för att använda en vanlig nyckel dvs. den bygger ut för mycket.
Klarar jag mig om jag köper en extra tunn blocknyckel?
Det finns inga spår på baksidan av fästena där krängningshämmare skal sitta (läs :karossen) och som kan hålla emot (sista bilden).
https://forumbilder.com/i/rxnU
https://forumbilder.com/i/rxna
https://forumbilder.com/i/rxn8

EDIT:
Åkte förbi Biltema och köpte extra tunn blocknyckel. Den var rak och ca 3-4mm tunnare.
Slipade sedan ned den ca 1 mm ytterligare i slipmaskin. Nu sitter krängningshämmare på plats.

Nu är det bara 3 kvar :?

Edit 2:
Nu är 3 av 4 på plats.
Fick ta vinkelslip på ena bakhjulet men klarade mig med slägga och blocknyckel ar på vänstra framhjulet. Har kvar högra bak, sedan klar.
Skriv svar

Återgå till "Problem"