Annons

Ohm-mäta glödstift Volkswagen

1
Har förutom en Kia även en Volkswagen.
Tycker VWn är svårsstartad i kall väderlek.
Skulle vilja ohm-mäta glödstiften...
Måste man ha en bättre multimeter (typ Fluke) eller kommer man kunna detektera dåligt glödstift med en billig modell för typ 200kr på Jula?
Annons

Re: Ohm-mäta glödstift Volkswagen

5
Tack för svar sorrento.
Hur stor risk är det att man drar sönder stiften, förutsatt trasiga, samt att man åker på dyr lagning på verkstaden? (de måste väl borra upp för att ta lös biten).
Samt..
Det är väl momentnyckel som gäller antar jag?
Behöver köpa en sån också... Vilket intervall (20-110?) är mest användbart på bilar?

Re: Ohm-mäta glödstift Volkswagen

6
På en KIA är risken minimal för bristning, men på VAG vet jag inte. Ett tips är att försöka ha motorn varm när man lossar stiften, det kan underlätta om dom sitter hårt.
Åtdragningsmomenten är olika för olika motorer, men brukar ligga mellan 10-15 Nm. Alltså inte speciellt hårt alls.
Angående momentnycklar är det bäst att ha en liten 1/4" / 3/8" ( 0-20 Nm) och en stor 1/2" ( 20-150 Nm). Så har man täckt in det mesta på en bil.
Skriv svar

Återgå till "Andra bilmärken"