Annons

Dåligt att byta serviceställe?

1
Hej,

Mitt första inlägg här på forumet. Jag har nyligen köpt loss min privatleasade Kia Cee'd SW 2018 från Hedin Bil. I leasingavtalet ingick service hos Hedin Bil.

Jag har naturligtvis för avsikt att serva bilen som man ska hos auktoriserad KIA-verkstad. Min fråga berör egentligen om det finns några nackdelar med att nu inför den tredje servicen välja annan verkstad än Hedin Bil? Jag tänker främst på om man t.ex. vill sälja bilen, privat eller till handlare, om det ser "dåligt" ut att man varit hos olika verkstäder, även om alla är auktoriserade? Förstår att det handlar om åsikter, men då är det intressant att höra era.

När man ändå är inne på ämnet, har ni förslag på andra bra verkstäder än Hedin Bil i Segeltorp? Kan man få samma service och kvalitet till ett bättre pris hos någon annan?

Tack för hjälpen!
Annons

Re: Dåligt att byta serviceställe?

2
Jag tycker att så länge det är auktoriserade KIA-verkstäder spelar det ingen roll.
Sen kan det såklart vara stor skillnad även mellan auktoriserade verkstäder, både prismässigt och kvalitetsmässigt, men det är inga problem med garantier så länge det är just auktoriserat.
Och KIA-stämplarna har genomgående tema och ser likadana ut, förutom namnet på firman och ÅF-numret.

Re: Dåligt att byta serviceställe?

4
Man kan ju höra eller kolla med verkstaden/deras hemsida vilken nivå/kompetens teknikerna har.
Alla auktoriserade verkstäder måste ha minst en Master-tekniker, men utöver det finns inga krav.
(Det finns 3 steg: #1 Certifierad, #2 Expert, #3 Master.
Dessutom finns det en tävling för de duktigaste teknikerna som heter 'KIA Skill Cup'. Har din tekniker varit med där eller tom vunnit så finns det rikligt med kompetens)
Så ju fler utbildade tekniker (Expert/Master) desto bättre, tänker jag.

Re: Dåligt att byta serviceställe?

5
Jag har til och med tagit service i Polen i sommer.
Måste säga at jag var väldig överraskad att efter service bilen ble vaskar invändig och utvändig på den stora service för ca 900 kr mindre en I Sverige.
Jag fick också en gumniskydd på min laddare samt en updatering av bilen call back action.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"