Annons

Hjälp med klimatanläggning vid parkering

1
Premisser: Vi har vår hund i bagageluckan (vi inväntar hundbur). Bilen är ansluten till laddare på parkeringen..


Problem: Vi behöver lämna hunden i bilen varma sommardagar längre än 1h. Vi simmar två ggr per vecka i ett badhus vilket tar strax över en timme. Vi behöver därmed hålla temperaturen "normal" i bilen. Normal är inte 70 grader :).

Vi har hittat två varianter som fungerar, men om någon har bättre förslag så tar vi tacksamt emot dem!

Variant 1: lås bilen, starta AC via app.
Variant 2: låt bilen vara på, gå ut, lås den via appen (alla andra låsmöjligheter verkar inte fungera).

Variant 1 är dock inte så bra då appstart kör 20 minuter, sedan få man starta den igen. Detta innebär att man får dels ta med sig mobilen i simhallen och dels att man får avbryta simningen för att starta ACn igen via appen. Dessutom så säger appen att kommandot inte kunde utföras, detta säger den varje gång, trots att den faktiskt utför kommandot och statusen visar rätt efteråt (i appen). Men man blir dock varje gång nervös och tänker att man måste ut o kolla för säkerhets skull. Hade appen svarat: det gick bra!! Så hade jag känt mig lugnare..

Variant 2 känns som att man gör något man inte ska eftersom bilen, via appen, gnäller om att den är igång och att det inte är bra. Dessutom så piper bilen surt pga att man lämnat bilen igång medan nyckeln är utanför bilen.. Bilen går därefter enbart att låsa upp med antingen appen eller med att man plockar ut den fysiska nyckeln ur "fob;en" för att låsa upp.

Jag har pratat med min återförsäljare, men de viiste mindre än mig och hävdade att det gick max 15 minuter via appen eller lämna bilen helt olåst...

Har någon en annan lösning?
Annons

Re: Hjälp med klimatanläggning vid parkering

2
Det finns nog inga enkla alternativ men det går ju att skriva en egen app som gör det du vill. Det finns en del exempel GITHUB. Bilen kommer ju fortvarande att stänga av AC:n men man kan ju då automatiskt starta den igen.

Nyligen har det också dykt upp en app till athom homeys hemautomationssystem som stödjer Kia UVO den har jag själv använt för att fixa just det du beskriver.

https://store.homey.community/app/com.g ... yundai_kia

Din variant 2 tycker jag iofs var intressant, visste inte att det gick att låsa med appen när bilen är igång!

Beträffande felmeddelandet som man får när man aktiverar AC så har jag felanmält det till de som utvecklar appen och faktiskt också fått svar att de sett ett problem och att det ska åtgärdas så fort som möjligt.
/Mats - e-Niro MY20 - väntar på min EV6 plus AWD

Re: Hjälp med klimatanläggning vid parkering

4
rickardth skrev:För hundens bästa, lämna den hemma eller skaffa hundvakt.
All teknik kan haverera och bilen blir då en dödsfälla för hunden.
Bilen ska användas för transport av hunden inte som förvaring.
Hej Rickardth, jag vill bara göra dig uppmärksam på att någon loggat in på ditt konto och skrivit ett obegåvat inlägg, i ditt namn.

Detta är ett otyg numer tyvärr. Det man göra är att byta till ett starkt lösenord, det är viktigt att blanda stora och små bokstäver gärna även siffror och specialtecken.

Re: Hjälp med klimatanläggning vid parkering

5
Jag har ingen e-niro (ännu), men förhoppningsvis snart...
jag har läst nånstans att det skall gå att sätta bilen i någon typ av "camping mode" liknande det som TESLA har.
Bilen går inte att köra då men 12V batteriet laddas kontinuerligt från "stora" batteriet, dvs det skall inte vara nåt större problem med att köra AC osv längre tid om jag fattar det rätt. Se även TESLA Björns inlägg på Facebook om detta:

Re: Hjälp med klimatanläggning vid parkering

6
Ja det finns något sådant och jag aktiverade det vid ett tillfälle men jag vet inte om det gick att aktivera AC:n i det läget. Ska kolla ikväll, frun har bilen på jobb.
För övrigt så går inte AC:n (värmepumpen) på 12 V batteriet utan på högspänningsbatteriet och enda sättet att ha den igång utan att ha tändningen på är via appen och då stänger den av sig efter 15-20 minuter. Men som sagt jag ska göra en test med "camping mode" för i de läget är ju tändningen "nästan" på.
/Mats - e-Niro MY20 - väntar på min EV6 plus AWD

Re: Hjälp med klimatanläggning vid parkering

7
Nu har jag kollat - Läget heter Pausläge i menyn och bilen uppträder då precis som om den är igång (tändning på och 12V laddas från högspänningsbatteriet) men det går inte att köra (inte lämna P-läget).

Tyvärr är det precis som när tändningen är på att det inte går att låsa bilen...och den varnar ju med pipljud om man tar ut nyckeln utanför bilen.
/Mats - e-Niro MY20 - väntar på min EV6 plus AWD

Re: Hjälp med klimatanläggning vid parkering

9
rikardkjell skrev:"Pausläge" som ovan nämnts är lösningen.
Vill man lämna bilen låst delar man på nyckeln och lämnar kvar skalet ("fob"?) i bilen och låser med fysisk nyckel.
Glöm inte ställa strålkastare till läge "off" :-)
Man kommer ur "Pausläge" endast genom omstart (stäng av > starta).

Smart! Det där ska jag prova så fort världen är mer normal igen :)

Re: Hjälp med klimatanläggning vid parkering

10
olf skrev:
rikardkjell skrev:"Pausläge" som ovan nämnts är lösningen.
Vill man lämna bilen låst delar man på nyckeln och lämnar kvar skalet ("fob"?) i bilen och låser med fysisk nyckel.
Glöm inte ställa strålkastare till läge "off" :-)
Man kommer ur "Pausläge" endast genom omstart (stäng av > starta).

Smart! Det där ska jag prova så fort världen är mer normal igen :)

Har testat det några gånger och det funkar alldeles utmärkt, dock har jag INTE lämnat kvar nyckelskalet utan jag har tagit med mig hela nyckeln, det som händer då är ju att bilen piper ett kort tag men i gengäld så kan ju inte den som eventuellt bryter sig in i bilen köra iväg med den eftersom det inte går att komma ur pausläget utan omstart och det funkar ju klart inte om inte nyckelskalet är i bilen.
/Mats - e-Niro MY20 - väntar på min EV6 plus AWD
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"