Annons

ISG-knappen

1
Hej! ISG-knappen lyser vid varje tryckning. Vad kan det vara för vajsing? Den borde väl slockna vid en tryckning och tändas vid nästa? Funktionen har dock trätt in vid ett eller två tillfällen under de tre åren jag haft bilen.
Annons

Re: ISG-knappen

2
Den lyser för att ISG-funktionen är inaktiverad pga att villkoren inte är uppfyllda.
De största posterna bland villkoren är batterikapaciteten och laddningsgraden av batteriet (SOH och SOC).
Villkorslistan fyller ett helt A4, men som sagt, batteriets laddning är oftast anledningen till inaktivt ISG.
Om du desperat vill ha igång funktionen, prova sätt batterilafdare på bilen i minst 24 timmar. Plus på batteripolen och minus på jord (inte direkt på batteriet, batterisensorn behöver veta att batteriet laddas för att kalibreras rätt).
Alternativt byt till ett nytt friskt batteri och vänta 4 timmar (tiden det tar för batterisensorn att kalibrera om sig efter strömlöshet) Systemet är som du förstår väldigt beroende av batterisensorn och dess information.

Re: ISG-knappen

3
Spelar det då (troligen..) roll att jag haft batteriet urkopplat vid strålkastarlamp-byte? Skulle inte generatorn ladda tillräckligt menar du? Om jag laddar nu så funkar ISG? LIte konstigt med allt. Okej, man vill ju att det ska funka men det är ju inte en superviktig funktion.

Re: ISG-knappen

4
Nej, generatorn kan inte ladda upp batteriet så mycket som det krävs för att ISG ska fungera om batteriet är gammalt/klent.

Inte alls säkert att ISG fungerar för att du laddar batteriet (det finns en hel A4-sida med villkor) men det är ett billigt sätt att prova, och batteriet mår bra av det.
Men sannolikheten att ISG inte fungerar pga batteriet är väldigt hög.
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"