Annons

Fundering innan leasing

1
Hejsan! Mitt första inlägg här på forumet.

Har kollat lite på leasing och nu det senaste på kia niro plug in. Var först inne på nån billigare leasing för runt 2 tusen(stonic t.ex.) men efter Jag var inne i en Kia återförsäljare och han tipsade om att Niro plug in kommer snart gå på kampanj för 2995 och jag räknade lite på det så blev det intressant. Jag har funderat och räknat på det en del men vill ändå gärna bolla lite med folk som äger en för en del grejer kan ju jag bara gissa på.

Med skatt och drivmedel inräknat (räknat på 0,6l på en stonic eller liknande och 0,3l på plug in) skiljer det sig bara ett par hundralappar mellan t.ex. stonic och Niro plug in, och Niro är ju en mycket trevligare bil. Detta har jag räknat på 1500mil/år men kommer nog höja till 2000 så då blir skillnaden ännu mindre.

Bilen skall delas med min sambo. Vi bor i lägenhet och vi parkerar i ett parkeringshus(ej tillsatt plats men aldrig fullt). I detta parkeringshuset finns laddboxar på de flesta parkeringar och det är gratis att ladda, kollat med kommunen och nu iallafall hade dom inga planer på att börja ta betalt för laddningen utan detta ingår i månadskostnaden för parkeringen. Alltså gratis el då parkeringen kostar samma ändå. Om inget i livet drastiskt förändras är planen att bo kvar där vi bor i minst 2 år.

Bilen kommer 70% av tiden att köras på ren el. Sambon pendlar ca 45km tur och retur till jobbet(borde väl funka hela vägen på el?). Utöver jobbpendling blir det lite till vänner och familj men inga långa sträckor, oftast runt 8 mil tur/retur med kanske 2 längre åkturer i månaden på 25mil.

Jag vill mest höra era tankar kring mina estimeringar gällande bränsleförbrukning och era åsikter och tankar om att leasa en Niro plug in.

Anledning till leasing är att jag idag äger en bil som skall säljas, den är lite för dyr i drift och vi är ute efter något vi båda har nytta av som är lite bekvämare och billigare i drift. Vill även få loss pengarna ifrån den nuvarande bilen, därför leasing är intressant. Det står egentligen mellan leasing och en billig bil för 40 tusen typ.

För er som undrar blir det 3700 med 2000mil samt försäkring.
Annons

Re: Fundering innan leasing

2
Funderar starkt på att leasa en Niro laddhybrid jag med. Precis som dig var jag först inne på att leasa något billigare, men i slutändan blir det ändå knappt någon skillnad, även om själva månadskostnaden är högre på laddhybriden, men då känns det bäst med det mest miljövänliga alternativet.

Kommer själv köra allra mest inne i stan och någon enstaka mil utanför stan med en och annan längre tur till t.ex. Stockholm någon gång per år så jag känner att en ren elbil med tillräckligt avstånd blir för dyrt.

Jag har kollat på några videor med laddhybrider då de är helt nya för mig och det verkar inte var som något problem att köra på ren el så länge batteriet tillåter. Det kanske inte kommer räcka alla 45 km på el på vintern dock, men det är bara en ren gissning från mig. Finns det laddplats på jobbet?

Har ni slagit till?

Re: Fundering innan leasing

3
johanruda skrev:Funderar starkt på att leasa en Niro laddhybrid jag med. Precis som dig var jag först inne på att leasa något billigare, men i slutändan blir det ändå knappt någon skillnad, även om själva månadskostnaden är högre på laddhybriden, men då känns det bäst med det mest miljövänliga alternativet.

Kommer själv köra allra mest inne i stan och någon enstaka mil utanför stan med en och annan längre tur till t.ex. Stockholm någon gång per år så jag känner att en ren elbil med tillräckligt avstånd blir för dyrt.

Jag har kollat på några videor med laddhybrider då de är helt nya för mig och det verkar inte var som något problem att köra på ren el så länge batteriet tillåter. Det kanske inte kommer räcka alla 45 km på el på vintern dock, men det är bara en ren gissning från mig. Finns det laddplats på jobbet?

Har ni slagit till?
Yes vi har slagit till! Sambon har möjlighet att ladda på jobbet för 2kr/kWh, vet inte riktigt om det är dyrt/billigt/standard. Men räcker inte elen tur/retur kan hon ju ladda på lite där om det finns plats. Undrar lite om den alltid laddar batteriet fullt eller om man kan ställa in hur mycket den skall ladda? Tjejen skulle t.ex. kunna ladda på t.ex. 2kwh så hon kommer hem men mer är ju egentligen onödigt då elen är gratis hemma.

Precis som du skriver så blir skillnaderna små när man räknar in skatt och drivmedel, dessutom tycker vi att en Niro är en trevlig bil så kändes rätt att ta den.

Angående elräckvidden har jag läst en del olika, allt ifrån 40-55km, men det beror väl på en del variabler så får helt enkelt testa själv.

Hämtar bilen om 2v så om du fortfarande är intresserad då kan jag skriva ihop lite flesta intryck och om du har några funderingar kan jag försöka svara på det.

Re: Fundering innan leasing

4
ante9423 skrev:Yes vi har slagit till! Sambon har möjlighet att ladda på jobbet för 2kr/kWh, vet inte riktigt om det är dyrt/billigt/standard. Men räcker inte elen tur/retur kan hon ju ladda på lite där om det finns plats. Undrar lite om den alltid laddar batteriet fullt eller om man kan ställa in hur mycket den skall ladda? Tjejen skulle t.ex. kunna ladda på t.ex. 2kwh så hon kommer hem men mer är ju egentligen onödigt då elen är gratis hemma.

Precis som du skriver så blir skillnaderna små när man räknar in skatt och drivmedel, dessutom tycker vi att en Niro är en trevlig bil så kändes rätt att ta den.

Angående elräckvidden har jag läst en del olika, allt ifrån 40-55km, men det beror väl på en del variabler så får helt enkelt testa själv.

Hämtar bilen om 2v så om du fortfarande är intresserad då kan jag skriva ihop lite flesta intryck och om du har några funderingar kan jag försöka svara på det.
Vad roligt! Grattis!

Jag skulle tro att 2 kr/kWh är normalt på publika stationer, men jag vet egentligen inte. Min hyresvärd vill ta 1,50 kr/kWh men då måste jag också betala en fast avgift till operatören så det är nog mer lämpat för rena elbilar. Har inte orkat räkna på det än så vi får se hur det blir med den biten. Måste dessutom ge upp min garageplats för en plats utomhus vilket är riktigt korkat.

Du får hemskt gärna skriva ihop lite! Det skulle uppskattas väldigt mycket! :)

Re: Fundering innan leasing

5
en fundering bara, är du säker på att det är laddboxar i garaget? dvs med typ 2 uttag. eller är det vanliga schukostolpar som är till för motorvärmare?
jag blir lite fundersam eftersom att kommunen säger att elen är gratis. att ladda med schuko uttaget är förenat med risk om brand pga slitna kontakter, googla så hittar du en del.
mycket trevlig bil, har kört drygt en månad med våran :)

Re: Fundering innan leasing

6
Dannyf skrev:en fundering bara, är du säker på att det är laddboxar i garaget? dvs med typ 2 uttag. eller är det vanliga schukostolpar som är till för motorvärmare?
jag blir lite fundersam eftersom att kommunen säger att elen är gratis. att ladda med schuko uttaget är förenat med risk om brand pga slitna kontakter, googla så hittar du en del.
mycket trevlig bil, har kört drygt en månad med våran :)
Jo de har jag kollat, det är laddning för elbilar och hybrider. Typ 2 uttag heter det väl? Så det är nästan lite skumt att laddning är gratis, och räknar väl inte att det kommer vara det under hela leasingtiden kanske men det får man lösa då isånnafall. Somsagt så sa dom på kommunen att det i nuläget inte var några planer på att ta betalt för själva elen.

Har läst en del om schuko och verkar väl vara lugnt om man ställer ner till långsam laddning och grejerna man laddar på inte är gamla och utdaterade? Det är inte aktuellt just nu vilket som men är ju bra att veta.

Härligt och höra! Har du något att säga om räckvidd på motorväg i 80km/h och förbrukning i Hev läge?

Re: Fundering innan leasing

7
okej men vad bra :) just nu laddar jag med reseladdaren som man fick med, dock på låga inställningar, landar på runt 5.5 amp. med helt nya kablar från elcentral på 16 amp. Laddar dock bara lite hemma, har laddstolpe på jobbet för 1.13kr/kwh.

ligger man i 80-90 km/h så verkar 58km stämma ganska bra, ligger man i 120 så minskar det rätt rejält. 135 verkar vara maxhastighet på el, man måste ju pröva iaf :)

Re: Fundering innan leasing

8
Dannyf skrev:okej men vad bra :) just nu laddar jag med reseladdaren som man fick med, dock på låga inställningar, landar på runt 5.5 amp. med helt nya kablar från elcentral på 16 amp. Laddar dock bara lite hemma, har laddstolpe på jobbet för 1.13kr/kwh.

ligger man i 80-90 km/h så verkar 58km stämma ganska bra, ligger man i 120 så minskar det rätt rejält. 135 verkar vara maxhastighet på el, man måste ju pröva iaf :)
Okej. Men kan man hålla sig på 1-2kr/kWh och kör mycket på el blir väl milkostnaden betydligt lägre än en bensindriven bil t.ex. vilket är gött.

Okej! Somsagt så är inte elbilsräckvidden jätteviktigt men kan sambon pendla till jobbet på 45km tur och retur hade det varit fint. Men nästa vecka på fredag hämtas den så då skall det testas :)
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"