Annons
Annons

Re: Vad exakt ingår i garantin?

6
Min Optima 2018 som gått 5000mil har fått konstaterat ett söndrigt hjullager på höger framhjul.
Kia verkstaden säger att att
bytet ej går på nybilsgarantin då hjullager räknas som en förslitningsdetalj!!
Jag frågade vart den uppgiften står att läsa, men de sa att det inte står någonstans.
I serviceboken står det att "torkarblad, bromsdetaljer och koppling " är undantagna från nybilsgarantin.
Det står alltså inget om hjullager.
Allt på en bil slits och jag frågade om styrarmar, länkarmar ej heller ingår i garantin och det gör det tydligen inte.
Jag frågade också om ramlagret i motorn blev defekt under garantitiden om det också var undantaget, det kunde inte de svara på.
Jag har kommit fram till att Kia's på pappret omfattande nybilsgaranti är en marknadsföringsprodukt som ger Kia ägaren en falsk trygghet.
Det är upp till Kia att godtyckligt bestämma vad som ingår i garantin. Som kund vet man inte.
Kia importören skriver till mig att ett hjullager som rullat 5000 mil är att betrakta som utslitet och innefattas därmed inte av någon garanti.
Kostnaden för att byta hjullagret är 4400 kr vilket då innebär näsan 1kr per mil i hjullagerkostnad.
Om alla fyra hjullager håller samma kvalitet då är kostnaden nästan 4 kr milen ! Detta kan inte vara rimligt.
Jag kommer driva ärendet till Allmänna reklamationsnämden

Re: Vad exakt ingår i garantin?

7
Det va det jag misstänkte. Konstigt dock då SorentoUM har hävdat i tidigare trådar att tex hjullager ingår i garanti. Det mesta på bilen e ju förslitningsdetaljer. Såsom bussningar leder etc. Men SorentoUM hävdar att detta ingår. Mazda specificerar varenda detalj som ingår. Kia specificerar ingenting. Så du som kund har inget på fötterna mot Kia. Lätt för Kia att hävda sådan fin garanti,men vad innehåller den? Kia själva svarar inte när man frågar dom. Utan hänvisar till verkstäder.

Tilläggas ska att ett hjullager som bara håller 5000mil e ju katastrof. Men Kia delar kanske inte håller bättre.

Jag kan ju inte säga att jag e speciellt imponerad av kvaliten på Ceed tex. Mycket som man tycker e riktigt dåligt. Men man får väll va man betalar för.

Re: Vad exakt ingår i garantin?

10
Jag har samma problem med kia! Fick avslag på en nedsutten sittdyna. Bilen är 3 år och rullat 6000 mil och min fru på 50 kg kör bilen! Normaltslitage! Har ifrågasatt om sittdynan ens är en slitagedel? Kia kör slitagetrixet för att slippa ta sitt ansvar! De borde ju rimligen säga till sina leverantörer delarna skall hålla minst 7 år och 15000mil! Det är vad vi lovar våra kunder. Jag har skickat till ARN.
De har 7 års nybilsgaranti! i min servicebok står ju vilka delar som är undantagna från garanti . Och där står ju sådant som man tar som slitagedelar, torkarblad, filter, glödlampor, bromsklossar.
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"