Annons

Re: Vibrationen

11
Jag har haft detta med min Optima PHEV -18. Från fabrik va hjulinställningarna felinställda vilket resulterade i ett "traktor-mönster" på ena bakdäcket pga att däcket slets snett och var 3:e klack blev nedslitet. Kanterna känns väldigt tydligt om man känner med handflatan runt däcket. Detta gjorde att bilen vibrerade och att "jummade" när man närmade sig vissa hastigheter, framförallt runt 90 km/h.

Så en 4-hjuls inställning och sedan slipade jag ned klackarna på däcket så försvann mitt oljud och vibrationer tills dess däcken ändå behövde bytas :) Sen tror jag inte budgetdäck är så bra överlag, kan nog tänka mig att dem blir platta efter att stått ett tag med tanke på tyngden bilen har. Kantiga däck är inte vibrationsfria....
Annons

Re: Vibrationen

12
Grämer mig att jag glömde förhandla till mig vettiga sommardäck. På vinterdäcken (premium) fanns inga vibration alls. Nexen är sunkiga däck dock, men är koreanska vilket nog förklarar varför KIA handlat upp.

Re: Vibrationen

14
Väcker liv i denna tråd igen.

Har precis köpt en Optima PHEV 2020.
Känner konstanta mikro-vibrationer i bilen. De ändras inte nämnvärt av väglag eller hastighet.
Däck och fälgar balanserade/kontrollerade två gånger utan anmärkningar. Helt nya vinterdäck, Salva. Tyvärr provkörde jag inte ordentligt med sommardäcken...

Någon med erfarenhet?

MVH
John

Re: Vibrationen

15
Har också problem med vibrationer. Riktigt otrevligt att köra i landsvägsfart. Inga vibrationer i ratten men bilen nappar o drar ojämt under färd.
Ska börja med att byta till sommarhjul med nya sommardäck. Ska göra en hjulinställning också då de gamla sommardäcken fram var ojämt slitna.
Hoppas detta hjälper.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"