Annons

Kia optima sw phev 2019

1
Hej! Jag går just nu och funderar på att investera i en Kia sw phev 2019 plus pkt 2, 3000 mil. Har tagit del av så mycket info jag kunnat på nätet, men tänker ändå slänga ut ett par frågor här till er som verkligen vet.

1. Hur är vägljudet?
2. Är stereon så dålig som många tester skrivit?
3. Känslan i bilen, skön att köra?
4. Hur ofta tankar ni, hur långt kommer man på en tank (själv kör jag ca 4-5 mil om dagen).
5. Servicekostnader?
6. Vanliga fel.
7. Vad är bra med bilen respektive dåligt?

Det står emellan denna optiman o en alltrack bensin.

Tack för era svar Joachim
Annons

Re: Kia optima sw phev 2019

2
Hansjoachim skrev:Hej! Jag går just nu och funderar på att investera i en Kia sw phev 2019 plus pkt 2, 3000 mil. Har tagit del av så mycket info jag kunnat på nätet, men tänker ändå slänga ut ett par frågor här till er som verkligen vet.

1. Hur är vägljudet?
2. Är stereon så dålig som många tester skrivit?
3. Känslan i bilen, skön att köra?
4. Hur ofta tankar ni, hur långt kommer man på en tank (själv kör jag ca 4-5 mil om dagen).
5. Servicekostnader?
6. Vanliga fel.
7. Vad är bra med bilen respektive dåligt?

Det står emellan denna optiman o en alltrack bensin.

Tack för era svar Joachim
Snart 9000 mil med min, så jag har några svar :)

1. Jag tycker den är väldämpad, självklart finns det mer premium i andra märken men för Kia är den nog en av de mest väldämpade. Hade en V70 -12 innan som jag inte kan påstå va tystare i kupén. Så den är helt ok! Rekommenderar dock dubbfria på vintern, dubben hörs väldigt väl när man kör på el och det är mest för att det så tyst i övrigt jämför med en fossilbil.
2. Den är ganska klen, framförallt fram. Bak är det ett helt annat tryck. Dock måste man in och aktivera Quantum Logic Surround vilket i min bil va avstängd och gjorde stor skillnad på ljudet. Men för att vara Harman/Kardon skulle jag nog vilja påstå att de har sparat in på förstärkaren fram.
3. Mycket skön. Jag trivs väldigt bra, skön komfort och det är bil som man åker mer än kör. Aktiv körning är inte melodin utan den vill nästan hellre att man tar det lugnt vilket är bra för plånboken. Dock finns det kapacitet när man trycker gasen hela vägen ned och förbi "hacket".
4. Beror på körning. Skulle jag bara pendla till jobbet (4mil enkel) så skulle jag inte behöva tanka alls under vår/sommar/höst. Är inga problem att köra upp till 5 mil på endast el. På vinter blir det tomgång på motorn ned till -12, sen tvingas man in i HEV-läge. Men långkörning med tull tank/batteri så kommer man 75-90 mil i ett svep. ca 0.55-0.6 l/mil på 50-liters tanken.
5. Ca 3000kr för årsservice var 1500:e mil. Blir en del pengar.
6. Laddluckan brukar vara ett vanlig fel med glapp kontakt samt att många inkl jag själv råkat ut för strömlöst 12-volt batteri på morgonen. Annars skulle jag säga att den bara fungerar. Driftsäker!
7. Det mesta är riktigt bra, bra med utrustning. Men jag har tre saker som jag stör mig väldigt mycket på.
- Bagaget! SIsta 15cm lutar vilket gör att man tappar 25cm packyta. Kan inte ens ställa dit skor utan att det ska ramla. Mycket dåligt!
- Backkameran på årsmodellerna innan -19. Riktigt usel och nästan obrukbar.
- Ingen värme på el vintertid. Sommar har man AC på el, men under vinterhalvåret så får man trixa mycket för att köra korta sträckorna på el. Rattvärmen hjälper lite.

Lycka till med köpet, det är en bra bil med vissa kompromisser!

Re: Kia optima sw phev 2019

5
Så lite tankar.

Körde från Göteborg till Lund med tomt batteri (12%) blandad körning 0,55 milen.

Sedan den körningen ligger jag på 0,2 milen med korta körningar till jobb (enkel tur 1 mil), gymmet (7km), Lomma (1,5 mil) i två dagar.

Positivt överraskad av bilen, inte alls illa.

Re: Kia optima sw phev 2019

6
Hej. Är oxå nybliven ägare till en phev-18 sen en vecka tillbaks. Är än sålänge väldigt nöjd. Vet någon om det går att köra ac utan att motorn startar samt läst lite om att man kan köra 12 v batteriet tomt. Går det att unvika? Med vänlig hälsning, Magnus

Re: Kia optima sw phev 2019

7
Ja, AC-kompressorn går på el så det går utmärkt att köra utan att bensinmotorn startar. (Om man inte trycker gasen i botten förstås)
Värme däremot fås från bensinmotorn, så då måste motorn starta.
En ganska vanlig orsak till att 12V-batteriet dras ur är fel i låskistorna till bakdörrarna. Annars går det bra att koppla på en underhållsladdare då och då.

Re: Kia optima sw phev 2019

8
Trine6974 skrev:Hej. Är oxå nybliven ägare till en phev-18 sen en vecka tillbaks. Är än sålänge väldigt nöjd. Vet någon om det går att köra ac utan att motorn startar samt läst lite om att man kan köra 12 v batteriet tomt. Går det att unvika? Med vänlig hälsning, Magnus
Ställ in temperaturen lägre än utetemperaturen så går inte bensinmotorn igång för att värma.

Om det är kallt ute så kan man undvika att motorn går igång genom att först ställa in temperaturen på LOW -> tryck OFF -> starta klimatsystemet med temperaturen på LOW. Då går inte bränslemotorn igång. Kan vara användbart för att köra fläkten för att hålla bort imma på rutorna.

Man ser om bränslemotorn går igång genom att titta på "aktuell förbrukningsstapeln" på instrumentpanelen.

Stolsvärme/Rattvärme räcker som värme på kortare turer. En vanlig bränsledriven bil tar ju några minuter på sig att få upp värmen så i det avseendet är Optiman likvärdig en gammal bensin/dieselbil för kortare resor.

Har under snart 3 år aldrig varit med om att 12V batteriet blivit tomt.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"