Annons
Annons

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

12
3KGT skrev:Lånar tråden.
Kör ca 12 mil per dygn. Möjlighet till laddning hemma, men ej på jobbet.
Vad bör jag ha för verklig förbrukning tror ni? (Gärna från nån som pendlar mer än 4-6 mil per dygn).
Skulle gissa på 0.3-0.4 l/mil ca om du har fullt batteri vid start och använder EV läge rätt. Lite beroende på vägen. 80-90-vägar mindre förbrukning än så, motorväg mer. Du har nästan halva sträckan på batteri.

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

13
iuridae skrev:
3KGT skrev:Lånar tråden.
Kör ca 12 mil per dygn. Möjlighet till laddning hemma, men ej på jobbet.
Vad bör jag ha för verklig förbrukning tror ni? (Gärna från nån som pendlar mer än 4-6 mil per dygn).
Skulle gissa på 0.3-0.4 l/mil ca om du har fullt batteri vid start och använder EV läge rätt. Lite beroende på vägen. 80-90-vägar mindre förbrukning än så, motorväg mer. Du har nästan halva sträckan på batteri.
Tack för svaret

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

14
Jag kör med kupévärmare hemma.- Har ca 2,5 mil till jobbet. Kör med ratt och sätesvärme och då startar inte bensinmotorn. Lite jobbare att åka hem från jobbet. Har egen laddplats, men inget uttag till kupévärmaren så är det riktigt kallt ute så räcker inte sätes och rattvärme til för de 25 minuterna jag har hem.
Totte757 skrev:Hej,

Jag som många av er vill köra på nästan ren eldrift. Bor 6km från arbetsplats. 2 barn med aktiviteter. Kör Max 30km per dag. Förstår att bilen kräver värme från motorn, men kan tänka mig att tumma på vissa bekvämligheter när jag själv kör till jobb.

Om jag kör med motorvärmare och kupéfläkten vintertid. Finns det anledning att bensinmotorn går igång? Hur nära ren eldrift kommer jag?

Kör en V70 från -15 idag. I mitt tycke bättre komfort och lastutrymme. Drar 0,8. För att jag ska se en vinst vill jag gärna åka ganska mkt billigare, helst ingen bensinförbrukning alls. Hur realistiskt är det?

Vid samtal med kiasäljaren får jag inga tillförlitliga svar alls.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

15
Tror att motor och kupévärmare är en god investering. Få bilen isfri i vart fall och likaså ha en varm motor om man måste dra igång motorn för för att få bort lite imma.

Inte omöjligt att jag kanske ändå köper en optima. Fått bra svar på mina frågor. Förstått att motorn inte drar igång är man stänger ned värmen på klimatanläggningen. Det är bra. Vill kunna styra när bensinmotorn är igång.

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

17
Det här kanske blir lite upprepning, ber i så fall om ursäkt.

Bakgrund:
Jag är i en liknande situation som trådskaparen; har i mitt fall en Passat Alltrack från -12 som jag idag kör ca 1500 mil/år med och snittar då ca 0.8 l/milen. Överväger nu att skaffa en laddhybrid för att kombinera nyare/modernare bil och lite mer miljötänk, till förhoppningsvis en relativt liten merkostnad. Då vi äger befintlig bil utan lån och bilen är så till åren att värdeminskningen är relativt liten så är det svårt att "räkna hem" att köpa eller leasa en ny bil. Inte heller att köpa begagnad verkar gå att räkna hem i min kalkyl, pga av att vi då skulle behöva låna typ 100-150 kkr och även den högre värdeminskningen. Men t.ex. KVD har leasing på begagnade bilar och med den förbrukning jag gissat på så känns merkostnaden i den kalkyl jag gjort för en 2-3 år gammal Optima SW Plug-in rimlig. Gillar man att spekulera så kan man roa sig med att räkna på att pengarna som nuvarande bil i så fall säljs för hamnar i fonder/aktier och att en vinst där räknas som en "omvänd värdeminskning", i så fall blir kalkylen mellan nuvarande bil och en "nyare" faktiskt ganska snarlik :)

Men jag har en viss osäkerhet i min beräkning pga att jag inte helt förstår förbrukningen.

Så här är frågan:
Om man inte intresserad av att hålla på att trixa med att stänga av värmen på vintern och vill köra AC på sommaren vad är en realistisk förbrukning (el + bensin) på de här typerna av resor
* <5 mil, i princip bara 50 och 70 vägar, "lagom" på gaspedalen
* >25 mil, i princip bara motorväg eller landsväg, "plus moms" på hastigheten

Re: Hur snål blir optima Plugin-hybrid realistiskt?

18
Greytooth skrev:Det här kanske blir lite upprepning, ber i så fall om ursäkt.

Bakgrund:
Jag är i en liknande situation som trådskaparen; har i mitt fall en Passat Alltrack från -12 som jag idag kör ca 1500 mil/år med och snittar då ca 0.8 l/milen. Överväger nu att skaffa en laddhybrid för att kombinera nyare/modernare bil och lite mer miljötänk, till förhoppningsvis en relativt liten merkostnad. Då vi äger befintlig bil utan lån och bilen är så till åren att värdeminskningen är relativt liten så är det svårt att "räkna hem" att köpa eller leasa en ny bil. Inte heller att köpa begagnad verkar gå att räkna hem i min kalkyl, pga av att vi då skulle behöva låna typ 100-150 kkr och även den högre värdeminskningen. Men t.ex. KVD har leasing på begagnade bilar och med den förbrukning jag gissat på så känns merkostnaden i den kalkyl jag gjort för en 2-3 år gammal Optima SW Plug-in rimlig. Gillar man att spekulera så kan man roa sig med att räkna på att pengarna som nuvarande bil i så fall säljs för hamnar i fonder/aktier och att en vinst där räknas som en "omvänd värdeminskning", i så fall blir kalkylen mellan nuvarande bil och en "nyare" faktiskt ganska snarlik :)

Men jag har en viss osäkerhet i min beräkning pga att jag inte helt förstår förbrukningen.

Så här är frågan:
Om man inte intresserad av att hålla på att trixa med att stänga av värmen på vintern och vill köra AC på sommaren vad är en realistisk förbrukning (el + bensin) på de här typerna av resor
* <5 mil, i princip bara 50 och 70 vägar, "lagom" på gaspedalen
* >25 mil, i princip bara motorväg eller landsväg, "plus moms" på hastigheten
Hej!

Sommartider kör du alltid på 0 l/mil, AC drivs på el så det är en fröjd att glida runt och vänta på frugan vid affären parkerad och det bara är tyst. Så tiden mellan maj till augusti gör man inte av med många droppar.

* <5 mil, i princip bara 50 och 70 vägar, "lagom" på gaspedalen.
Full laddning klarar du nog mer än 5 mil utan att göra av med några droppar bensin sommartid och med rätt inställning på värmen. Vår/höst så vill man gärna ha lite värme, då hamnar förbrukningen på mellan 0.05-0.2 då motorn går på tomgång beroende på hur pass kallt det är ute. Från -13 och kallare så kommer hybridläge att tvingas i då tomgången inte orkar värma kupén. Förbrukningen hamnar på mellan 0.4-0.6 l/mil.
* >25 mil, i princip bara motorväg eller landsväg, "plus moms" på hastigheten
Min körning motorväg (lite moms) och upp till 60 mil landar på strax under 0.6. Allt kortare än så har man procentuellt mer körning på el, så förbrukningen blir lägre ju kortare du har.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"