Tack för tipset - mkt trevlig videokanal! Kul att höra hans olika funderingar. Efter ett års körning känns det som jag kommer att släppa kontrollen på kostnad/förbrukning och bara konstatera att så länge man kan köra på ren el så handlar det om ett par kronor milen och med mina lite längre resor på bensin så landar det på ca fem kronor...
Jag fortsätter att vara en nöjd Niro-ägare (och hoppas att jag slipper de problem med laddning, vindruta mm som vissa drabbats av). Den extremt skitiga bakluckan får jag väl lära mig leva med.
Annons
Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV
22Haft min Kia Niro plugin hybrid sedan maj 2019. Kört sammanlagt 1850 mil. Enligt ackumulerad info så har bilen dragit 0.01 liter/mil. Eftersom jag bor nära arbetsplats samt inte långt utanför de städer jag kör till, är det sällan jag kör på bensin. Har varit på två lite längre resor och antar att det är där som det mesta av bensinen drogs.
Sen har jag som den nerd jag är försökt att hålla ner bensinåtgången via att i princip aldrig köra aggressivt (dvs endast charge eller eco och inte power), undvika värmefläkt, köra på ratt- och rumpvärmare. Har upptäckt att AC inte drar igång motorn, så svalt på sommaren kan jag i alla fall unna mig...
Sen har jag som den nerd jag är försökt att hålla ner bensinåtgången via att i princip aldrig köra aggressivt (dvs endast charge eller eco och inte power), undvika värmefläkt, köra på ratt- och rumpvärmare. Har upptäckt att AC inte drar igång motorn, så svalt på sommaren kan jag i alla fall unna mig...
Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV
23Jag startade med hev läge först i början av en anledning, med tanke på att jag köpte bilen på vintern var det att värma upp hytten, då ev ändå behöver förbränningsmotorn för att värma upp i den skalan. På 71km pendling, (99%) 80km/h+ vägar så brukade min morgonpendling ligga runt 2,0-2,5/100km och hem runt 1,3-1,7/100km, numera kör jag alltid slut på EV innan jag går till HEV, det varierar varje dag så försöker hålla fokus på vägen och inte på när jag ska slå över.
Overall jag är nöjd med bilen, hanterar ovanligt bra i kurvor, bättre än min skoda fabia -19 som krängde på varje på/avfart.
Overall jag är nöjd med bilen, hanterar ovanligt bra i kurvor, bättre än min skoda fabia -19 som krängde på varje på/avfart.
Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV
24Något är fel, för jag drar i princip hälften av det och jag har 7 mil enkel resa 90-110km/hMinNiro skrev:Ja, kostnad och förbrukning är svårt att jämföra för laddhybridägare. Jag räknar med att 80-90% av mina resor är kortare än 5 mil och att jag då kommer att klara mig på enbart el. Har gjort några resor när batteriet varit urladdat, men även då är förbrukningen låg. Fick ca 0,35 l/mil på en 7 milskörning i ca 70-80 km/h, och ca 0,45 på en 6-milskörnning i 100-110 km/h, mycket nöjd. Stämmer väl med de siffror Jörgen_S här i forumet har berättat om i sin trevliga videokanal, har du sett den: https://www.youtube.com/user/StudioKonstans/videos
Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV
25Jag har bokfört alla tankningar sedan bilen var ny och jag förbrukar ganska exakt 0,4 L/mil.
Tilläggas ska att av de 1200 milen som jag kört hittills så är det ungefär 70 % som är landsvägskörning, 90-120 km/h och ibland kör jag långt samma dag (50-80 mil) och då finns ingen tid eller möjlighet att ladda. Det är ju inte riktigt det bästa hastighetsspannet eller sträcka för att hålla ner förbrukningen.
I dessa 1 200 mil finns ca 150 mil med släpvagn.
Nu är jag i min sommarstuga och kan uträtta det jag behöver inom elbilsradien och då är förbrukningen nere på nära noll. Det är tre veckor sedan jag tankade, har kört 62 mil och har 47 mil kvar att köra enligt färddatorn. Så om jag räknar om detta när semestern är över så har nog förbrukningen säkert minskat nån deciliter.
Jag är nöjd med siffrorna på min Niro PHEV.
Tilläggas ska att av de 1200 milen som jag kört hittills så är det ungefär 70 % som är landsvägskörning, 90-120 km/h och ibland kör jag långt samma dag (50-80 mil) och då finns ingen tid eller möjlighet att ladda. Det är ju inte riktigt det bästa hastighetsspannet eller sträcka för att hålla ner förbrukningen.
I dessa 1 200 mil finns ca 150 mil med släpvagn.
Nu är jag i min sommarstuga och kan uträtta det jag behöver inom elbilsradien och då är förbrukningen nere på nära noll. Det är tre veckor sedan jag tankade, har kört 62 mil och har 47 mil kvar att köra enligt färddatorn. Så om jag räknar om detta när semestern är över så har nog förbrukningen säkert minskat nån deciliter.
Jag är nöjd med siffrorna på min Niro PHEV.
Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV
26jesper44 skrev:Något är fel, för jag drar i princip hälften av det och jag har 7 mil enkel resa 90-110km/hMinNiro skrev:Ja, kostnad och förbrukning är svårt att jämföra för laddhybridägare. Jag räknar med att 80-90% av mina resor är kortare än 5 mil och att jag då kommer att klara mig på enbart el. Har gjort några resor när batteriet varit urladdat, men även då är förbrukningen låg. Fick ca 0,35 l/mil på en 7 milskörning i ca 70-80 km/h, och ca 0,45 på en 6-milskörnning i 100-110 km/h, mycket nöjd. Stämmer väl med de siffror Jörgen_S här i forumet har berättat om i sin trevliga videokanal, har du sett den: https://www.youtube.com/user/StudioKonstans/videos
Undrar om du inte missförstod mina siffror? 0,35 l/mil respektive 0,45 l/mil gällde vid urladdat batteri, alltså hela resan på bensin.
Kör många 6-milsresor till ett fritidshus där ca 4 mil är 100/110 väg, då blir det en knapp liter bensin, helt ok.
Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV
27Förbrukningen är låg och helt ok. Ligger nog i snitt på 0,35 liter per mil. Kostnaden för service var 1500:e mil är inte ok. Hamnar ofta runt 4500 kr.Blir 3 kronor per mil
Kia Ceed SW 2013, Kia GT-Line 2015, Kia Niro Ladd-hybrid 2019
Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV
28Man undviker imma på fönstren vid helt avstängd värme genom att öppna en liten springa i högra fönstret på bakdörren. Kör man sakta med folk i bilen öppnar man också en liten springa i vänster framdörr också. Nästan lika bra som ventilationsrutorna på 1950-talets bilar.
Illa att man inte kan köra kupéfläkten utan att bensinmotorn går igång.
Illa att man inte kan köra kupéfläkten utan att bensinmotorn går igång.
Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV
29Hej alla,
Precis köpt min Kia Niro P-HEV 2018. Kan jag ladda denna via ett vanligt el-uttag? Någon som har kört på det?
Tacksam för svar
Precis köpt min Kia Niro P-HEV 2018. Kan jag ladda denna via ett vanligt el-uttag? Någon som har kört på det?
Tacksam för svar
Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV
30Drar liv i denna tråd som förstagångspostare, en sak som intresserar mig lite för de långresor man gör. Vad brukar ni ligga på när ni kör på bara bensin?
Den 12/5 så hämtar vi ut en begagnad (Gått 5500 mil) Kia Niro PHEV och jag känner mig väldigt peppad och även min sambo tror jag. Vår första laddbara bil (Bara haft bensinare/dieslar och nu senast en Golf mk8 mildhybrid)
Den 12/5 så hämtar vi ut en begagnad (Gått 5500 mil) Kia Niro PHEV och jag känner mig väldigt peppad och även min sambo tror jag. Vår första laddbara bil (Bara haft bensinare/dieslar och nu senast en Golf mk8 mildhybrid)