Annons

Funderingar kring köp av en Beg (Vad säger ägarna här?)

1
Hej allihop.
Går i funderingar på att köpa en beggad 18-19
Fått tag för 18 års p2 under 5000mil för allt mellan 260-299 med allt ifrån 5 års garanti till 6. (uttagen 2019)
Och en 2019 P2 med facelift ca 1700 mil för 315.
Efter en del läsning så verkar det bli en 19.
Ladd möjlighet hemma, kör 3 dagar 12-14 mil och dagligen lämna barn i skolan i närheten typ 3-4 km. läst många trådar här om förbrukning och vet egentligen att det inte riktigt lönar sig med tanke på pris så kan man hitta billigare bilar, men får nog inte samma utrustning. Har en hyrbid idag och gillar att köra på el och rena elbilarna hittar jag inget intressant.
Hur är med servicekostnader? Enligt åf rör det sig om ca 2000-5000 kr per service. Det låter ju helt okej.
Kända problem med bilarna? Kia är inget märke jag har tillit och respekt för än så länge, men 7 års garantin lockar så får man se resten.
Annons

Re: Funderingar kring köp av en Beg (Vad säger ägarna här?)

2
Eftersom du fick inget svar så ska jag skriva lite av mina upplevelse av Optima.
Att du har inte respekt för Kia kan jag förstå, men om du blir med en, så ska du ändra på den uppfattning det kan jag nästan lova.
Det är en härlig bil i många avseende. Bra utrustad, speciellt den modell som du tittar på (P2), bra bygg och material kvalité, går fint både på el och bensindrift.
Det är en ganska stor bil, i alla fall för mina behöv, mycket utrymme för fötterna i baksäte, lika om du behöver lasta något av store slag, bara fälla ryggstödet back.
Servade min i februari och det gick på ca 2000.- helt ok. Hade och har inga problem med min bil alls som är jätte skönt att inte spendera tid på verkstäder, finns roligare saker att göra.
Har du hunnit köpa redan?

Re: Funderingar kring köp av en Beg (Vad säger ägarna här?)

3
Yugge_66 skrev:Eftersom du fick inget svar så ska jag skriva lite av mina upplevelse av Optima.
Att du har inte respekt för Kia kan jag förstå, men om du blir med en, så ska du ändra på den uppfattning det kan jag nästan lova.
Det är en härlig bil i många avseende. Bra utrustad, speciellt den modell som du tittar på (P2), bra bygg och material kvalité, går fint både på el och bensindrift.
Det är en ganska stor bil, i alla fall för mina behöv, mycket utrymme för fötterna i baksäte, lika om du behöver lasta något av store slag, bara fälla ryggstödet back.
Servade min i februari och det gick på ca 2000.- helt ok. Hade och har inga problem med min bil alls som är jätte skönt att inte spendera tid på verkstäder, finns roligare saker att göra.
Har du hunnit köpa redan?
Tack för svaret och ber om ursäkt för mitt sena svar. Fick ingen notis per mejl.
Nej har inte köpt ännu.
Vart lite knas med den bil jag skulle köpt.
Nu ligger valet mellan en Rav4 Hybird 4WD vs Kia Optiman P2 2019 och uppåt.
Suttit och funderat en del på för och nackdelar med bägge.
Priset för kian beggad är ju ca 320-330 med ca 1000 mil. P2
Räknar jag en förbrukning på 3,5L och bränsle 16 kr (Kommer köra ca 120 km per dygn), så hoppas att jag räknat rätt på förbrukningen. Så snackar vi ca 56 kr bränsle per 100km/10mil.
+ El förbrukning ca 18 kr (Räknat 1,6 kr kwh X 11 = 18 kr)
Det innebär en kostnad på ca 74kr per 100 km.

Fördelar med Kian som jag ser. 7 Års garantin, lägre servicekostnader och möjlighet att köra på ren el när man inte pendlar långt/sommar

VS

En Rav4 2020 Ny ca 400.000 med all utrustning (Diff ca 70.000 men då snackar vi helt Ny, och en nån hyrbil eller företags leasing)
Fördelar: Slipper laddning, större bil, 4WD, troligen något bättre andra hands värde, bättre bagage 540L vs 440. Flera hästar och kraft vilket är bra för omkörningar.
Testkörde en under 2 dagar som lånebil och hade en förbrukning på ca 5,5 sommartid.
Men om vi räknar på 6L så = 6X16 kr = 96 kr

Nackdelar: 3 års garanti
Diff på 22 kr per 100km. och om jag kör 2000 mil per år så snackar vi 4400 kr i förlust per år i bränslekostnader.

Det lutar lite åt Toyotan då jag inte ser nån riktigt vinst på förbrukningen då många luras ju av fabrikations siffror och glömmer även el räkningen + kostnad installation av uttag + extra momenten med att ladda.
Först var jag helt inne i PHEV och Kian, men just nu efterhands så är det lite osäkert.
Självklart tar emot all kritik och tips.

Edit: Glömde även att tillägga att priset för service som jag fick utav handlaren vart BS. Verkliga är mellan 4500-6500 enligt verkstaden. (Kia aukt handlare/verkstad)

Re: Funderingar kring köp av en Beg (Vad säger ägarna här?)

4
Du jämför alltså en Niro PHEV mot en Rav4 HEV?
Det blir lite som att jämföra päron och ananas...
HELT olika typer av bilar (som du själv beskriver).
På KIA'n tar du bara upp bränsleförbrukningen, medans på Rav4 är det motorkraften och storleken på bilen?
Vilken typ av bil har du mest nytta av?

Det är inte en fördel att "slippa" ladda, dessutom MÅSTE man inte ladda en PHEV med laddbox. Man KAN köra den som vanlig hybrid och/eller ladda med nödladdaren (som de flesta gör).

Högre andrahandsvärde på en bil som inte har varken garanti kvar (när du säljer den efter 5-6 år) eller möjlighet till laddning??
Tyvärr, tror inte det.

Det känns spontant som att du föredrar en Rav4, och visst. Smaken är som baken. Men du kanske skulle prova en Mitsubishi Outlander också. DEN är iallafall helt jämförbar med en Rav4.

Re: Funderingar kring köp av en Beg (Vad säger ägarna här?)

5
SorentoUM skrev:Du jämför alltså en Niro PHEV mot en Rav4 HEV?
Det blir lite som att jämföra päron och ananas...
HELT olika typer av bilar (som du själv beskriver).
På KIA'n tar du bara upp bränsleförbrukningen, medans på Rav4 är det motorkraften och storleken på bilen?
Vilken typ av bil har du mest nytta av?

Det är inte en fördel att "slippa" ladda, dessutom MÅSTE man inte ladda en PHEV med laddbox. Man KAN köra den som vanlig hybrid och/eller ladda med nödladdaren (som de flesta gör).

Högre andrahandsvärde på en bil som inte har varken garanti kvar (när du säljer den efter 5-6 år) eller möjlighet till laddning??
Tyvärr, tror inte det.

Det känns spontant som att du föredrar en Rav4, och visst. Smaken är som baken. Men du kanske skulle prova en Mitsubishi Outlander också. DEN är iallafall helt jämförbar med en Rav4.
Jag jämför Optima vs Rav4, och det finns ju inte med i ämnes beskrivningen från början men Rav4 tillkomm nyligen då jag fick den som lånebil i 2 dagar och tyckte om den samt såg att förbrukningen är inte så jätte stor.

& Håller med att det är 2 olika bilar. Men det är inga små köp för oss vanliga dödliga. Så måste räkna med alla aspekter, och har inte uteslutit en Optima ännu. Utan jagar dagligen på blocket

Men Rav4an för mig så är plus sidorna som nämnt ovan (Större för en familj med 4 barn gällande bagage, 4WD är ett plus och inget måste då jag bor på landet, familj med 2 barn, flera hästar, Toyota är beprövad för mig i många år/bilar och är ju en större och mera pålitlig varumärke i min värld, komforten förarmiljö) Så hade dem haft samma förbrukning så har det varit Rav utav att tveka, men nu måste jag räkna på allt då jag kör mycket och mina senaste bilar har jag haft i ca 10 år. Orkar inte byta bilar
Beggad Rav4 finns ej med den utrustningsnivån med vettig pris, medan Optiman finns för 330 idag. ca 70.000 kr billigare vilket lockar och tar ett bra tag att spara + garantin som du nämner. + Driftkostnaden som jag nämnde ovan är något lägre för Optiman, dock ej så bra som tillverkaren skyltar med på 0,15/mil.
Så vi får se, hade intresse för en Optima P2 med 1000+ mil 2019 utan vinterhjul. Men dem vägra släppa för 320 som jag la bud på. Och det är där jag tänker att en begagnad får kosta för min del.
Hade några andra på G också som såldes, det kom plötsligt när jag började få ögonen upp för Optima en hel drös med bilar på blocket (Gissar på Leasing och företag) men nu är det lugnare.

Outlander har jag inget intresse för tyvärr. Optima P2 eller Rav4 Excutive Panorama är enda jag kollar på idag.

Har även ställt frågan om förbrukning på Optiman på längre distanser som jag saknar ett svar på. Min körstil till jobbet är ca 12-14 mil till jobbet.

Missförstå mig inte, jag är inte här och pajkastar Optiman då den är en fin bil. Men många bilar att välja på idag och behöver studera köpet innan.

Re: Funderingar kring köp av en Beg (Vad säger ägarna här?)

6
Jag menade Optima såklart, men det blev Niro i all hast..

Bränsleförbrukningen GÅR att få ner till 0.15, men då krävs det att batteriet är välladdat, äggskal under skon och inga bekvämligheter tillkopplade såsom AC, kylning/värme i stolar/ratt.

Med "normal" körning och vissa bekvämligheter till hamnar man runt 0.25-0.35. Naturligtvis väldigt beroende på körsätt, sträcka och typ av vägar.
Men med hästsläp kopplat kan du räkna med betydligt högre förbrukning...

Re: Funderingar kring köp av en Beg (Vad säger ägarna här?)

7
Jag har kört min Optima PHEV P2 i över 8000 mil nu, och kan säga att det är en riktigt bra och välbyggd bil om än några störande inlägg. Förbrukningen beror mycket på hur ditt körmönster ser ut, men kan säga att 0.6 är max förbrukning man får ihop om man kör riktigt långt i ett svep efter motorväg. Jag har kört Luleå - Sundsvall på 0.53 och höll mig enligt skyltar med lite moms, en sträcka på över 50 mil. Mitt snitt på 8000 mil ligger på 0.37 l/mil varav min privata körning är närmare 0.2l/mil av dessa.

Pendlar du 12-14 mil (tur eller tur/retur?) så kan du hamna på en förbrukning mellan 0.3-0.4 om du använder EV läge rätt. Är det 6-7 mil till jobb, ladda fullt och hem igen så pratar vi under 0.2 l/mil. Det gör du inte med en mildhybrid.

Kostnad för att ladda hemma är nästan försumbar. Jag ligger på 0.6 kr/KWh hemma vilket innebär ungefär 1kr/mil i "bränsle"-kostnad. Det märks knappt på elräkningen då min ökat med ca 200KWh per månad, och då kör jag ända 200 mil i månaden med min.

Skulle kunna skriva länge om fördelarna med en laddhybrid kontra hybrid :) Personligen skulle jag aldrig välja en hybrid, det är så liten vinning jämfört med en normal fossil motor att den går bort. Laddhybriden är en nåt helt annat, men det förutsätter att man laddar hemma och där man kan. Gör man inte det så försvinner fördelarna, tex att så still på parkering i väntan på frun med full AC igång utan att smutsa ned omgivningen.

Ladda hemma i vanligt uttag är inga problem och laddbox är inte nödvändigt då bilen inte klarar mer än 16A (3.6Kw). Att ladda fullt med nödladdaren tar inte mer än 5 timmar och det gör man utan problem på natten eller under tiden man jobbar. Se bara till så det är bra status på kablage och inte ha något annat på slingan. Kostnaden för ett nytt "motorvärmaruttag" som skulle klara 16A från central är inte mer än 1-2000kr efter rot.

Mina minus:
- Bagagerummet lutning. Sista delen lutar, störande och gör att man inte kan utnyttja hela.
- Backkameran är usel! Välj nyare modellen med 360 vy med betydligt bättre backkamera.
- Ingen värme på el under vintertid. Kräver motorn på tomgång för att få varmt i kupén och under -12 tvingas bilen in i HEV läge.

Mina plus:
- Låg förbrukning för en stor kombi.
- Väldigt välutrustad. Ventilerade säten är ett plus i dessa tider! Rymligt och luftig med P2.
- Går som en klocka, lång garanti.

Re: Funderingar kring köp av en Beg (Vad säger ägarna här?)

8
iuridae skrev:Jag har kört min Optima PHEV P2 i över 8000 mil nu, och kan säga att det är en riktigt bra och välbyggd bil om än några störande inlägg. Förbrukningen beror mycket på hur ditt körmönster ser ut, men kan säga att 0.6 är max förbrukning man får ihop om man kör riktigt långt i ett svep efter motorväg. Jag har kört Luleå - Sundsvall på 0.53 och höll mig enligt skyltar med lite moms, en sträcka på över 50 mil. Mitt snitt på 8000 mil ligger på 0.37 l/mil varav min privata körning är närmare 0.2l/mil av dessa.

Pendlar du 12-14 mil (tur eller tur/retur?) så kan du hamna på en förbrukning mellan 0.3-0.4 om du använder EV läge rätt. Är det 6-7 mil till jobb, ladda fullt och hem igen så pratar vi under 0.2 l/mil. Det gör du inte med en mildhybrid.

Kostnad för att ladda hemma är nästan försumbar. Jag ligger på 0.6 kr/KWh hemma vilket innebär ungefär 1kr/mil i "bränsle"-kostnad. Det märks knappt på elräkningen då min ökat med ca 200KWh per månad, och då kör jag ända 200 mil i månaden med min.

Skulle kunna skriva länge om fördelarna med en laddhybrid kontra hybrid :) Personligen skulle jag aldrig välja en hybrid, det är så liten vinning jämfört med en normal fossil motor att den går bort. Laddhybriden är en nåt helt annat, men det förutsätter att man laddar hemma och där man kan. Gör man inte det så försvinner fördelarna, tex att så still på parkering i väntan på frun med full AC igång utan att smutsa ned omgivningen.

Ladda hemma i vanligt uttag är inga problem och laddbox är inte nödvändigt då bilen inte klarar mer än 16A (3.6Kw). Att ladda fullt med nödladdaren tar inte mer än 5 timmar och det gör man utan problem på natten eller under tiden man jobbar. Se bara till så det är bra status på kablage och inte ha något annat på slingan. Kostnaden för ett nytt "motorvärmaruttag" som skulle klara 16A från central är inte mer än 1-2000kr efter rot.

Mina minus:
- Bagagerummet lutning. Sista delen lutar, störande och gör att man inte kan utnyttja hela.
- Backkameran är usel! Välj nyare modellen med 360 vy med betydligt bättre backkamera.
- Ingen värme på el under vintertid. Kräver motorn på tomgång för att få varmt i kupén och under -12 tvingas bilen in i HEV läge.

Mina plus:
- Låg förbrukning för en stor kombi.
- Väldigt välutrustad. Ventilerade säten är ett plus i dessa tider! Rymligt och luftig med P2.
- Går som en klocka, lång garanti.
Tack för detaljerade svaret.
Kör ca 12-14 mil sammanlagd tur och retur. Och har tyvärr ingen ladd möjlighet på jobbet ☹
En laddbox är som ni säger inget måste, men känns bra att ha då det inte innebär några Jätte kostnader idag. Men än så länge så har jag inte hittat nåt box. Tänkte sikta på en 11kw så är man Kanske framtidssäker!
Fråga: Visst funkar UVO appen med 19-20 modellerna gällande styrning av klimat med appen? Glömde fråga säljaren och hittar inget info när googlar om.

Gällande Hybrid vs Plugin. Så är inte så förtjust i hybird då jag redan äger en och vet hur dem är. Men just gällande Rav så är plugin modellen som kommer är super dyr. Och 4WD ”suv” är ju nåt som jag gillar mera.
Hade envisa ÅF kommit ner till min bud på 320 så hade jag haft bilen nu. Då den saknar V hjul så envisas jag med. Måste ju lägga 15-20 på hjul med.

Re: Funderingar kring köp av en Beg (Vad säger ägarna här?)

10
SorentoUM skrev:UVO funkar från senare -19 och fram ja.
Vilka funktioner som finns varierar kraftigt, då appen och systemet är under ständig utveckling.
Sorento MQ4 PHEV kommer till vintern och är en SUV med AWD och stora lastutrymmen. Men å andra sidan kostar den en slant...
Köpte en 20 som plockades idag. Beggad , P2
Fick tyvärr några tråkiga nyheter vid hämtning av bilen och genomgång.
1: UVO Finns ej och funkar i på Optima överhuvudtaget enligt säljaren! :(
Hur vet du att den funkar? Skall sätta mig i manual m.m senare, men ankom hem nyss helt slut. Så det får bli inatt eller imorgon.
Ville ha UVO mest för att kunna styra Värmen från appen. Har ingen laddning på jobbet så man kunde komma in i en varm bil.
Enligt säljaren så finns den endast till E-Niro med begränsad funktionalitet

2: Nödladdaren/220v kostar 19000 kr! (Tänkte köpa en i reserv men fick glömma det helt då jag fick höra priset)
typ2 kabeln kostar 4000 kr.
Så jag skall nog jaga på en laddbox hemma &/ en annan Tredjeparts pålitlig kabel. Har ni några tips?

3: Fanns ingen trådlös laddning. Det var också trist att höra.

4: Reservnyckel kostade 4000 kr! Mina Toyota, Lexus, Mitsubishi, Nissan nycklar har legat på 900-2500kr från fabrik!

Sen fick jag slutligen info om att Detta blir sista Optima Kombi Phev som kommer ut, dem skall endast fortsätta med 5 dörrars sedan och den modellen kommer inte till Sverige. Så 20 modellerna är dem sista.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"