Annons

Re: GPF/partikellfilter lampa tänd??!!

21
Jag har två frågor angående de nya partikelfiltren som börjats monteras på nya Kia-modeller (och även på andra märken för att möta lagkraven).

1, Vad är kostnaden för ett byte på de olika bensinmodellerna ? När det gäller dieslarna så kostar ett nytt partikelfilter 15-20000 kr att byta inkl arbetskostnad. Det har på grund av den stora kostnaden kommit fram en marknad för att rengöra dem, och även en begagnadmarknad med begagnade renoverade partkelfilter.

2, Från vilken årsmodell är det partikelfilter på bensinmotorerna ?


Allmänt kan sägas att det faktiskt bör vara information som säljaren av en ny bil berättar för köparen. Vi är säkert många på forumet som har en "större" bil som kör längre sträckor plus en "liten" som mestadels används för mindre sträckor (i mitt fall en Kia Rio som dock inte har ett partikelfilter eftersom det är den förra modellen).

Man kommer med stor säkerhet se mest problem med detta på "småbilarna" eftersom de oftast används på det sättet jag beskriver, som en andrabil för att hämta och lämna på dagis, köra kidsen till träning etc.
Kia Rio Special Edition "facelift" 2015
7" Navigation, kurvljus, rattvärme, farthållare.........och mycket mer
Annons
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"