Annons

Vibrationer vid dragläge.

1
Min Sportage vibrerar ibland vid dragläge. Oftast när motorn är kall och det förekommer oftare när det är kallt ute.
Självklart uppkom inte felet när bilen servades i somras och detta påtalades.
Har läst någonstans att det kan vara dubbelmasse svänghjul som spökar?

Är det fler som har detta problem?

// David
Kia Sportage 1,7 CRDI Special edition 2017.
Kia Cee´d Sw 1,4 CRDI 2014.
Annons

Re: Vibrationer vid dragläge.

2
Bujo skrev:Min Sportage vibrerar ibland vid dragläge. Oftast när motorn är kall och det förekommer oftare när det är kallt ute.
Självklart uppkom inte felet när bilen servades i somras och detta påtalades.
Har läst någonstans att det kan vara dubbelmasse svänghjul som spökar?

Är det fler som har detta problem?

// David
Svänghjulet är det troligtvis inte då om det är fel så låter det bara illa när man står på tomgång men läge P. Antar att du har en DCT7 i den bil? Isåfall mest troligt att det är kopplingspaketet som är boven i dramat.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Vibrationer vid dragläge.

4
Bujo skrev:Det är manuell låda, så när jag släpper upp kopplingen vid dragläge, gärna lite motlut och det nästan rister i bilen.
Har du manuell har du inte dubbelmassesvänghjul.
Kan ju va Olje eller liknande på lamell eller svänghjulet
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Vibrationer vid dragläge.

5
Ja jag vet inte, för enligt vissa har jag det och vissa inte, Har inte öppnat och kollat :)
Oavsett så hoppas jag verkstaden hittar något så man slipper detta tråkiga fenomen den annars fantastiska bilen!
Tänkte om fler hade samma problem?
Kia Sportage 1,7 CRDI Special edition 2017.
Kia Cee´d Sw 1,4 CRDI 2014.

Re: Vibrationer vid dragläge.

8
Hade bilen inne för felsökning för andra gången.
Första gången i somras i samband med service men då kände man inget.
Denna gången bad jag dom ordagrant att behålla bilen tills vibrationerna framkommer, men en dag senare var dom färdiga och hade provkört bilen någon/några gånger men inte känt av felet.
Lagom irriterad fick jag hämta bilen och dom ber mig lämna bilen när jag känner av felet igen :/
Kia Sportage 1,7 CRDI Special edition 2017.
Kia Cee´d Sw 1,4 CRDI 2014.

Re: Vibrationer vid dragläge.

10
Lite uppföljning.
Hade bilen inne på verkstan efter årskiftet och då tycktes man känna av något vibration så jag fick kopplingen utbytt.
Visst kopplingen blev mjukare men vibrationerna kom tillbaka. Misstänker själv att kopplingsarmen eller den mekanism som styr kopplingen kärvar lite dvs. Släpper kopplingen en halv sekund senare efter att jag släpp pedalen? En känsla jag har bara?
Kia Sportage 1,7 CRDI Special edition 2017.
Kia Cee´d Sw 1,4 CRDI 2014.
Skriv svar

Återgå till "Problem"