Annons

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

21
Presumtiv skrev:
JoakimO skrev:
Presumtiv skrev:Hej.
Har ingen KIA (ännu iaf) men är intresserad av Kia Niro Plug I och e-Soul.
Kör Toyota Prius + hybrid 2017 och Prius Plug In 2015 (äldre versionen som bara går ca 15 km vinter och 21 km sommar på en sladdladdning. Bilen har inte heller värmepump, som den nyare Prius plug In 2017- utan värmer bilen och kupen på bensinmotorn, precis som KIAs plug In bilar vad jag förstår)

Tycker oxå att bilarna drar lite mer om jag kör på farthållare. Känns som att jag kan kontrollera körningen bättre manuellt men... som sagt... väldigt bekvämt med farthållare.

På vår Prius plug In finns en "Driving ratio 1" i menyn där man kan se hur mycket man kört på sladdladdad el, både i % och km.

Ville bara höra med Er som har KIA plug In ( Ceed och Niro ) hur ni räknar när Er bil gått ca 50-60 km på en laddning. Jag antar att bensinmotorn går igång vid några tillfällen, (särskilt vid låga utomhustemperaturer) för att värma bil och kupe (precis som på min Prius 2015) . Räknar Ni bort det kilometrarna som bilen går/värmer på bensinmotor eller är de medräknade i den totala 50-60 km sträckan?
Tyvärr finns inte i Ceed i alla fall data som visar antalet mil på ren el efter en körning. Så det blir att man få ha koll själv när till sist bensinmotorn går igång. Den här årstiden behövs normalt inte bensinmotorn för värmen, så man kan köra på ren el tills batteriet börjar närma sig 12-10% beroende på hastighet. Annars får man räkna bort dom km som bensinmotorn är igång, men är lite svårt att ha koll. 50 km på el är inga problem att klara. :)
Har du frågat på KIA?

Var ganska svårt att hitta "Driving ratio 1" i menyn på vår Prius. Krävdes en del knapptryckande
Ja, svaret var kort och tydlig att den datan finns inte att få fram.
Får hoppas att det kommer en uppdatering av mjukvaran som kanske kan ge mer data. ;)
Annons

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

22
JoakimO skrev:Har precis skaffat en Ceed plugin, men då det finns få levererade tänkte jag höra med er som har Niro plugin, drivlinan ska ju vara mer eller mindre identisk.

När jag slår på farthållaren så sticker Eco-mätaren iväg ett rejält hack som indikerar att man kör mindre ekonomiskt (oavsett om det är el eller hybridläge man kör i). Slår jag av farthållaren men behåller exakt samma hastighet så sjunker Eco-mätaren igen.
Är det något ni känner igen i Niro-modellen?
Normalt brukar farthållare hjälpa till att köra ekonomiskt, men här verkar det vara tvärtom.
Har försökt få svar från min ÅF, men inte lyckats....

Intressant att höra hur det är i Niro-modellen.

En annan fråga, kan ni se hur många mil som gått enbart på el efter en lite längre körning, säg 10 mil?
I Ceed ser man bara den genomsnittliga förbrukningen och antal körda km, men man vill ju veta hur långt som man klarat sig på enbart el (tycker jag är intressant i alla fall... ;)
Har nu kört 350 mil med min Niro Hybrid Kan konstatera att den inte drar mer med farthållaren som är normalt med icke hybridbilar Snarare lite mindre-med farthållaren på Min förklaring är enkel det beror på att elmotorn hjälper till upp för backarna -i en ickehybrid släpper man på gasen lite när man kör uppför för att förbrukningen inte ska öka. En bra fördel för hybridbilen. I övrigt var val av hybrid bättre än laddhybrid då milkostnaden l något lägre o mitt fall - hybridbilen 50000 billigare dessutom slipper man klydda med la5-+, 2ddkabel - Det mest intressanrta är att hybriden bara drar strax över 0,3 i stadsmiljö har mätt 0,30-0,34 beroende på hur laddar battteriet är vid start och hur lång körsträckan är då kallstart kostar 0,05-0,2 litberoende på utetemperaturen
Laddhybrid är bara intressant när räckvidden på el är minst 10 mil och systemeffekten under 200hk - till dess den typen av elektrifierad bil kommer lär man sig åka snålt med en HYBRID visar mina erfarneheter 350 mil med NIRO hybrid Om du vill ta del av mina erfarenheter läs på https://wp.me/p1IAXy-86W

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

23
Tack! Instämmer att farthållaren inte drar mer, även om Eco-mätaren visar så. Har fått bekräftat av Kia att det är en bugg som gör att mätaren drar iväg och visar som att bränsleförbrukningen ökar med farthållare.

Hybrid är kanon också, men det beror helt på vilken typ av körmönster man har.
Har nu kört närmare 300 mil, och ligger i snitt på 0,08 l/mil i bränsleförbrukning,
Visst, det är lite hantering kring laddning osv, men för min del är det väl värt det.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"