Annons
Annons

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

13
Jerzy77 skrev:Jag lyckades köra 58,7 km på ren el här om veckan.
Hade kanske lyckats klämma ut lite till men jag orkade inte åka runt kvarteret i hemma.
Det var ca 11 grader ute och jag har ac på 16 grader. Jag körde helt normalt Max hastighet 80 km/h mellan Lidingö och Tyresö ToR. Jag är grymt nöjd med det
BE74827E-BC5C-47E7-9E62-190BF315EE7E.jpeg
AC’n på 16 usch det e ju svinkallt!

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

15
Hej.
Har ingen KIA (ännu iaf) men är intresserad av Kia Niro Plug I och e-Soul.
Kör Toyota Prius + hybrid 2017 och Prius Plug In 2015 (äldre versionen som bara går ca 15 km vinter och 21 km sommar på en sladdladdning. Bilen har inte heller värmepump, som den nyare Prius plug In 2017- utan värmer bilen och kupen på bensinmotorn, precis som KIAs plug In bilar vad jag förstår)

Tycker oxå att bilarna drar lite mer om jag kör på farthållare. Känns som att jag kan kontrollera körningen bättre manuellt men... som sagt... väldigt bekvämt med farthållare.

På vår Prius plug In finns en "Driving ratio 1" i menyn där man kan se hur mycket man kört på sladdladdad el, både i % och km.

Ville bara höra med Er som har KIA plug In ( Ceed och Niro ) hur ni räknar när Er bil gått ca 50-60 km på en laddning. Jag antar att bensinmotorn går igång vid några tillfällen, (särskilt vid låga utomhustemperaturer) för att värma bil och kupe (precis som på min Prius 2015) . Räknar Ni bort det kilometrarna som bilen går/värmer på bensinmotor eller är de medräknade i den totala 50-60 km sträckan?

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

16
Jag köpte min Niro PHEV -19 den 22 oktober och har kört 900 mil hittills. Jag är som många besatt av av åka el så mycket som möjligt, även på vintern. JAG ställer värmen på lägsta (tror det står "low" eller så) och ac av. Så kör jag även när det är minus ute, jag är ju klädd för dessa minus då jag inte är i bilen, så för mig räcker rumpvärmaren och ibland rattvärmaren. Då startar inte bensinmotorn alls hur kallt det än är. Jag har som längst kommit 62 km på el. Tycker det fungerar utmärkt att bara dra på fläkten för att få bort imman även på vintern. På de 900 milen har jag gjort av med 65 liter bensin, det är godkänt för mig. När jag ligger på 70 eller 90 vägar använder jag alltid farthållaren som jag tycker håller förbrukningen låg. Totalt säger färddatorn att den dragit 0,1 liter/100 km sen start :-)
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

17
leri skrev:Jag köpte min Niro PHEV -19 den 22 oktober och har kört 900 mil hittills. Jag är som många besatt av av åka el så mycket som möjligt, även på vintern. JAG ställer värmen på lägsta (tror det står "low" eller så) och ac av. Så kör jag även när det är minus ute, jag är ju klädd för dessa minus då jag inte är i bilen, så för mig räcker rumpvärmaren och ibland rattvärmaren. Då startar inte bensinmotorn alls hur kallt det än är. Jag har som längst kommit 62 km på el. Tycker det fungerar utmärkt att bara dra på fläkten för att få bort imman även på vintern. På de 900 milen har jag gjort av med 65 liter bensin, det är godkänt för mig. När jag ligger på 70 eller 90 vägar använder jag alltid farthållaren som jag tycker håller förbrukningen låg. Totalt säger färddatorn att den dragit 0,1 liter/100 km sen start :-)
Riktigt bra! Men man får vara lite av en entusiast om man ska dra full nytta av en laddhybrid! ;)

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

18
Presumtiv skrev:Hej.
Har ingen KIA (ännu iaf) men är intresserad av Kia Niro Plug I och e-Soul.
Kör Toyota Prius + hybrid 2017 och Prius Plug In 2015 (äldre versionen som bara går ca 15 km vinter och 21 km sommar på en sladdladdning. Bilen har inte heller värmepump, som den nyare Prius plug In 2017- utan värmer bilen och kupen på bensinmotorn, precis som KIAs plug In bilar vad jag förstår)

Tycker oxå att bilarna drar lite mer om jag kör på farthållare. Känns som att jag kan kontrollera körningen bättre manuellt men... som sagt... väldigt bekvämt med farthållare.

På vår Prius plug In finns en "Driving ratio 1" i menyn där man kan se hur mycket man kört på sladdladdad el, både i % och km.

Ville bara höra med Er som har KIA plug In ( Ceed och Niro ) hur ni räknar när Er bil gått ca 50-60 km på en laddning. Jag antar att bensinmotorn går igång vid några tillfällen, (särskilt vid låga utomhustemperaturer) för att värma bil och kupe (precis som på min Prius 2015) . Räknar Ni bort det kilometrarna som bilen går/värmer på bensinmotor eller är de medräknade i den totala 50-60 km sträckan?
Tyvärr finns inte i Ceed i alla fall data som visar antalet mil på ren el efter en körning. Så det blir att man få ha koll själv när till sist bensinmotorn går igång. Den här årstiden behövs normalt inte bensinmotorn för värmen, så man kan köra på ren el tills batteriet börjar närma sig 12-10% beroende på hastighet. Annars får man räkna bort dom km som bensinmotorn är igång, men är lite svårt att ha koll. 50 km på el är inga problem att klara. :)

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

19
leri skrev:Jag köpte min Niro PHEV -19 den 22 oktober och har kört 900 mil hittills. Jag är som många besatt av av åka el så mycket som möjligt, även på vintern. JAG ställer värmen på lägsta (tror det står "low" eller så) och ac av. Så kör jag även när det är minus ute, jag är ju klädd för dessa minus då jag inte är i bilen, så för mig räcker rumpvärmaren och ibland rattvärmaren. Då startar inte bensinmotorn alls hur kallt det än är. Jag har som längst kommit 62 km på el. Tycker det fungerar utmärkt att bara dra på fläkten för att få bort imman även på vintern. På de 900 milen har jag gjort av med 65 liter bensin, det är godkänt för mig. När jag ligger på 70 eller 90 vägar använder jag alltid farthållaren som jag tycker håller förbrukningen låg. Totalt säger färddatorn att den dragit 0,1 liter/100 km sen start :-)
Väldigt låg förbrukning du lyckats åstadkomma (även om det kostat lite bekvämlighet)
Vår Prius PHEV 2015 värmer ju kupen på bensinmotorn så... när det varit ca 5 plus grader nu i vintras och jag har ACn på 22 grader så startar bilen på bensinmotorn och går på den i ca 800m , om jag kört motorvärmaren och ca 1,5 km om jag inte kört motorvärmare, innan bilen går in i EV läge. Sedan går den i EV läge ca 2 km innan bensinmotorn återigen går igång och värmer i ca 1 km. Så håller den på tills jag kört ca 1 mil då den klarar sig i EV läge tills batteriet tar slut efter ca 15 km i (totalt/enbart) EV läge. På sommaren eller vid ca 20 plusgrader går den ca 21km enbart/totalt i EV läge och då går bensinmotorn inte igång lika ofta, men ändå något vid start.
Har dock aldrig prövat med AC helt avstängd.
Har testat nyare generationen av Prius Plug In (2017-19) som har el värmepump och därför inte behöver värma på bensin (bensinmotorn kan dock dra igång om man kör defrostern för fullt eller accelererar genom att stampa gasen i botten) men… nya priusen är alldeles för låg (jobbig att gå i och ur) för min kassa rygg.

Därför tittar jag nu på Kia Niro Plug In och även e-Soul.

Re: Högre förbrukning med farthållare? / Se hur många mil man kört på el

20
JoakimO skrev:
Presumtiv skrev:Hej.
Har ingen KIA (ännu iaf) men är intresserad av Kia Niro Plug I och e-Soul.
Kör Toyota Prius + hybrid 2017 och Prius Plug In 2015 (äldre versionen som bara går ca 15 km vinter och 21 km sommar på en sladdladdning. Bilen har inte heller värmepump, som den nyare Prius plug In 2017- utan värmer bilen och kupen på bensinmotorn, precis som KIAs plug In bilar vad jag förstår)

Tycker oxå att bilarna drar lite mer om jag kör på farthållare. Känns som att jag kan kontrollera körningen bättre manuellt men... som sagt... väldigt bekvämt med farthållare.

På vår Prius plug In finns en "Driving ratio 1" i menyn där man kan se hur mycket man kört på sladdladdad el, både i % och km.

Ville bara höra med Er som har KIA plug In ( Ceed och Niro ) hur ni räknar när Er bil gått ca 50-60 km på en laddning. Jag antar att bensinmotorn går igång vid några tillfällen, (särskilt vid låga utomhustemperaturer) för att värma bil och kupe (precis som på min Prius 2015) . Räknar Ni bort det kilometrarna som bilen går/värmer på bensinmotor eller är de medräknade i den totala 50-60 km sträckan?
Tyvärr finns inte i Ceed i alla fall data som visar antalet mil på ren el efter en körning. Så det blir att man få ha koll själv när till sist bensinmotorn går igång. Den här årstiden behövs normalt inte bensinmotorn för värmen, så man kan köra på ren el tills batteriet börjar närma sig 12-10% beroende på hastighet. Annars får man räkna bort dom km som bensinmotorn är igång, men är lite svårt att ha koll. 50 km på el är inga problem att klara. :)
Har du frågat på KIA?

Var ganska svårt att hitta "Driving ratio 1" i menyn på vår Prius. Krävdes en del knapptryckande
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"