leri skrev:Jag köpte min Niro PHEV -19 den 22 oktober och har kört 900 mil hittills. Jag är som många besatt av av åka el så mycket som möjligt, även på vintern. JAG ställer värmen på lägsta (tror det står "low" eller så) och ac av. Så kör jag även när det är minus ute, jag är ju klädd för dessa minus då jag inte är i bilen, så för mig räcker rumpvärmaren och ibland rattvärmaren. Då startar inte bensinmotorn alls hur kallt det än är. Jag har som längst kommit 62 km på el. Tycker det fungerar utmärkt att bara dra på fläkten för att få bort imman även på vintern. På de 900 milen har jag gjort av med 65 liter bensin, det är godkänt för mig. När jag ligger på 70 eller 90 vägar använder jag alltid farthållaren som jag tycker håller förbrukningen låg. Totalt säger färddatorn att den dragit 0,1 liter/100 km sen start
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Väldigt låg förbrukning du lyckats åstadkomma (även om det kostat lite bekvämlighet)
Vår Prius PHEV 2015 värmer ju kupen på bensinmotorn så... när det varit ca 5 plus grader nu i vintras och jag har ACn på 22 grader så startar bilen på bensinmotorn och går på den i ca 800m , om jag kört motorvärmaren och ca 1,5 km om jag inte kört motorvärmare, innan bilen går in i EV läge. Sedan går den i EV läge ca 2 km innan bensinmotorn återigen går igång och värmer i ca 1 km. Så håller den på tills jag kört ca 1 mil då den klarar sig i EV läge tills batteriet tar slut efter ca 15 km i (totalt/enbart) EV läge. På sommaren eller vid ca 20 plusgrader går den ca 21km enbart/totalt i EV läge och då går bensinmotorn inte igång lika ofta, men ändå något vid start.
Har dock aldrig prövat med AC helt avstängd.
Har testat nyare generationen av Prius Plug In (2017-19) som har el värmepump och därför inte behöver värma på bensin (bensinmotorn kan dock dra igång om man kör defrostern för fullt eller accelererar genom att stampa gasen i botten) men… nya priusen är alldeles för låg (jobbig att gå i och ur) för min kassa rygg.
Därför tittar jag nu på Kia Niro Plug In och även e-Soul.