Annons
Annons

Re: TMC

4
Tror inte det är någon inställning för TMC. Iaf finns det ingen inställning för det på nya Ceed. Utan TMC symbolen kommer o går lite hur som helst. Jag har då aldrig fått ut nått av denna TMC. Har aldrig märkt att den varnat för någonting. Det e ju bara om man har Wi-Fi kopplat till mobilen man får info. Även bara då man får fartkameror. Vilket e löjligt. Men vet inte om detta med fartkameror är nån regel.

Re: TMC

5
Jag vet inte hur det är med äldre modeller, men i min Niro Hybrid 2020 finns inbyggt 4g/lte så jag behöver inte koppla upp bilen till ett Wifi-hotspot på min tfn.

Jag vet inte om jag sett detta TMC ni pratar om - hur/var ser man det, och om det nu skulle dyka upp ett meddelande, hur poppar det upp? En stor ruta rakt över allt annat i några sekunder?

Att man "aldrig" ser nåt från TMC kan nog bero på att det inte verkar speciellt flitigt använt.
Se TMC just nu: http://trafikinfo.trafikverket.se/tmc_2/default.aspx
(väldigt slö site) Jag väljer område "Mitt" och efter en lång stund får jag se en karta med 5 utplottade ikoner för de 5 meddelanden som finns i hela mitt-Sverige just nu.
Jag antar att det är den lilla mängden meddelanden (och inte i Uppsala där jag är) som gör att jag aldrig ser nåt TMC-meddelande.

Re: TMC

6
Tmc sänds ju över rds/fm, i min förra bil från -13 fungerade det ju perfekt, alla vägarbeten och dyl. Fick man meddelande via radion, alltså om mobilen var uppkopplade, men i min Niro -20 är det tydligen svårare. I södra Sverige finns det 25 meddelande för tillfället.

Re: TMC

7
elof skrev:Jag vet inte hur det är med äldre modeller, men i min Niro Hybrid 2020 finns inbyggt 4g/lte så jag behöver inte koppla upp bilen till ett Wifi-hotspot på min tfn.

Jag vet inte om jag sett detta TMC ni pratar om - hur/var ser man det, och om det nu skulle dyka upp ett meddelande, hur poppar det upp? En stor ruta rakt över allt annat i några sekunder?

Att man "aldrig" ser nåt från TMC kan nog bero på att det inte verkar speciellt flitigt använt.
Se TMC just nu: http://trafikinfo.trafikverket.se/tmc_2/default.aspx
(väldigt slö site) Jag väljer område "Mitt" och efter en lång stund får jag se en karta med 5 utplottade ikoner för de 5 meddelanden som finns i hela mitt-Sverige just nu.
Jag antar att det är den lilla mängden meddelanden (och inte i Uppsala där jag är) som gör att jag aldrig ser nåt TMC-meddelande.
Det e ju kanon då har du LIVE hela tiden.
Skriv svar

Återgå till "Niro"