Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

131
I displayen framför ratten. Du kan bläddra mellan trip, förbrukning, hastighet mm med hjälp av knapparna på rattens höger sida.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro

133
Så... Jag har gått igenom alla kommentarer och bilder.

Niro HEV har en bränsleförbrukning på runt 4 - 4,5 L/100km under sommaren och runt 5 - 5,5 L /100 km under vintern. Det som påverkar mycket bränsleförbrukningen är temperaturen på motorn.

Jag antar att människor som har en UTEPARKERINGSPLATS och inte har motorvärmare, kommer den drabbas av högre bensinförbrukning runt 6L/100 KM (vilket jag tycker fortfarande att den är liten jämförbar mot andra bilar som inte är hybrider men är SUV/CROSSOVER).

Om man har GARAGE (Bättre om det är varm garage) kommer förbrukningen att hålla sig i spannet som jag skrev tidigare (under vintern).

Det finns även flera faktorer som påverkar bränsleförbrukningen , dessa är hur man kör, vilka vägar man kör på, vilka hastigheter man kör, osv. Det lönar sig mer att köra mellan 60 - 80 km/h och då får man förmodligen den bränsleförbrukningen som anges av KIA (3,8 L /100 km). Men självklart ännu bättre när man använder sig endast av ELMOTORN (hastigheter under 50 km/h).

Tyvärr har inte jag hunnit provköra den bilen i SPORTLÄGE. Jag var lite rädd om att sätta den och ta sönder växellådan medans jag kör men det verkar vara så att man bara drar den åt vänster när man kör. Jag undrar faktiskt om någon/några har använt sig av SPORTLÄGE under en längre period. Det skulle vara intressant att se vilken förbrukning ni fick i SPORTLÄGE (och endast av körning i det läget).

Re: Bränsleförbrukning Niro

134
Hej.

Jag är ägare till en sladdlös Kia Niro -17 (snikmodellen) och jag verkar tillhöra den mindre kategorin som är besviken på förbrukningen.
Nu i efterhand får jag erkänna att jag inte var påläst nog när bilen köptes men till mitt försvar måste jag säga att det var svårt att hitta negativ info på den tiden.
Mitt körmönster verkar inte lira med denna typ av bil.
I min enfald trodde jag att en hybrid skulle vara perfekt när man kör korta sträckor men det är tydligen tvärtom.
Köra i motorvägsfart brukar också resultera i högre snitt, så Niron passar den som sällan kör på motorväg och aldrig kör korta sträckor.
Om motorerna är för svaga eller om bilen inte är aerodynamisk nog för motorväg vet jag inte, jag ser bara att snittförbrukningen sticker iväg.

Vid kortare körningar har jag ingen annan förklaring än att även elsystemet behöver värmas upp, det blir extra tydligt på vintern.
Bilen kan ha fulladdat batteri på mätaren men totalvägra att köra på el innan man kört några km. Det kan man inte skylla på vintersulorna.
Jag brukar försöka att köra snålt: Planera körningen, lätt på foten (köra efter ECO-mätaren), hålla jämn hastighet, utnyttja momentum etc. etc.

Senaste årets bränsleförbrukning nedan, mätt vid pump (bilens färddator brukar vanligtvis visa något lägre förbrukning).

2020-03-03 : 6,90 (6,8) (ovanligt många kortkörningar innan denna tankning)
2020-02-01 : 6,16 (6,1)
2020-01-12 : 6,16 (6,1)
2019-12-30 : 6,22 (6,2)
2019-12-21 : 6,36 (6,2)
2019-11-28 : 6,10 (6,0)
2019-11-07 : 5,72 (5,7)
2019-10-13 : 5,41 (5,3)
2019-09-17 : 4,97 (4,9)
2019-08-25 : 4,84 (4,7)
2019-07-31 : 4,89 (n/a)
2019-06-30 : 4,98 (n/a)
2019-06-06 : 5,28 (5,2)
2019-05-14 : 5,48 (5,4)
2019-04-23 : 5,82 (5,8)
2019-03-29 : 6,23 (6.0)
2019-03-03 : 5,77 (5,7)

Re: Bränsleförbrukning Niro

136
SorentoUM skrev:Vad jag kan se ligger du mellan 0.5-0.6 l/mil. Och det anses vara fullt godkänt för en vanlig HEV [emoji106]
Med en PHEV hade du kommit ner till ca. 0.4-0.5
OK, tack för feedback.
Med deklarerad förbrukning på 3,8 hade jag hoppats ligga närmare 4,5 än 5,5.
Hade jag vetat detta innan köp så hade jag nog övervägt andra alternativ.
Vet du om det är normalt att bilen vägrar gå på el trots fullt batteri när den är kall?

Re: Bränsleförbrukning Niro

138
SorentoUM skrev:Den bör inte gå igång om du har kliman inställd på Min temp och Driver only (eller helt avstängd)
Har du kliman inställd på så lite som 17 grader kommer motorn starta för att leverera värme.
Tack för tipset, uppskattas.
Återkommer när jag testat.

Re: Bränsleförbrukning Niro

139
Hej.
Tänkte höra om någon mer upplever väldigt hög bensinförbrukning vid ca 40-45 km/h. Blir mycket sån körning för oss, och när elmotorn inte nyttjas drar bilen ca 1,7 liter milen. Det är som att automatlådan går på för låg växel, kör man istället uppåt 50 km/h växlar den upp och förbrukningen halveras i ett nafs.
Totalsnittet blir sjukt lidande av detta, när vi exempelvis tvingas tuffa på i 45 km/h sista kilometerna hem.
Gäller en 2019 års Niro Hybrid 1.6 Advance Pluspaket 1.

Re: Bränsleförbrukning Niro

140
DeNiro skrev:Hej.

Jag är ägare till en sladdlös Kia Niro -17 (snikmodellen) och jag verkar tillhöra den mindre kategorin som är besviken på förbrukningen.
Nu i efterhand får jag erkänna att jag inte var påläst nog när bilen köptes men till mitt försvar måste jag säga att det var svårt att hitta negativ info på den tiden.
Mitt körmönster verkar inte lira med denna typ av bil.
I min enfald trodde jag att en hybrid skulle vara perfekt när man kör korta sträckor men det är tydligen tvärtom.
Köra i motorvägsfart brukar också resultera i högre snitt, så Niron passar den som sällan kör på motorväg och aldrig kör korta sträckor.
Om motorerna är för svaga eller om bilen inte är aerodynamisk nog för motorväg vet jag inte, jag ser bara att snittförbrukningen sticker iväg.

Vid kortare körningar har jag ingen annan förklaring än att även elsystemet behöver värmas upp, det blir extra tydligt på vintern.
Bilen kan ha fulladdat batteri på mätaren men totalvägra att köra på el innan man kört några km. Det kan man inte skylla på vintersulorna.
Jag brukar försöka att köra snålt: Planera körningen, lätt på foten (köra efter ECO-mätaren), hålla jämn hastighet, utnyttja momentum etc. etc.

Senaste årets bränsleförbrukning nedan, mätt vid pump (bilens färddator brukar vanligtvis visa något lägre förbrukning).

2020-03-03 : 6,90 (6,8) (ovanligt många kortkörningar innan denna tankning)
2020-02-01 : 6,16 (6,1)
2020-01-12 : 6,16 (6,1)
2019-12-30 : 6,22 (6,2)
2019-12-21 : 6,36 (6,2)
2019-11-28 : 6,10 (6,0)
2019-11-07 : 5,72 (5,7)
2019-10-13 : 5,41 (5,3)
2019-09-17 : 4,97 (4,9)
2019-08-25 : 4,84 (4,7)
2019-07-31 : 4,89 (n/a)
2019-06-30 : 4,98 (n/a)
2019-06-06 : 5,28 (5,2)
2019-05-14 : 5,48 (5,4)
2019-04-23 : 5,82 (5,8)
2019-03-29 : 6,23 (6.0)
2019-03-03 : 5,77 (5,7)
Vat tvungen att kolla vad jag låg på med min gamla Niro HEV när jag såg din fina lista (big up för statistik, älskart!).
Min låg ganska samma förutom då din ligger på över 6. Mitt körmönster är kanske lite annorlunda (kör mycket i stan och en del motorväg) mot ditt, men jag har försökt hålla förbrukningen så låg som möjligt. Under kortare sträckor är det fullt möjligt att komma ner i 0,35-0,40 i snitt men så fort man gasar lite så förstörs det.

Såg att nån här ovan frågade om Sportläget.
Jag kör min nuvarande Niro PHEV i Sportläget när jag kör längre sträckor på motorvägen eller landsväg. Då laddar den upp batteriet så man kan köra på det i långsammare hastigheter sen.
Upplever att den drar runt 0,2-0,3 mer i Sportläget men i och med att den laddar upp batteriet samtidigt så tjänar man ju in det när den rullar långsamt sen.

Återgå till "Niro"