Annons

Nybilsgarantin

1
Hade bilen parkerad utanför Lidl Järfälla,då någon kört in med något i bildörren,kan vara en bildörr ,kan också vara något annat,jag är inte expert på området,men för mej personligen ser det ej ut som en bildörr då det finns runda bucklor i chassit under bildörren samt en på bildörren,sen finns en buckla som ser mer ut som ett sträck på ca 3 cm.
In med bilen till Hedins bil i Akalla. Trevliga killar,dom tar foton och jag får en tid till verkstaden.
Efter några dagar får jag ett mejl ifrån kia försäkringar där min garantisjälvrisk är 6250:- ,okey tänker jag.
så lämnade nu in bilen på verkstaden den 31/8,fick då veta total priset 7400;-.
Då kom ju tankarna hur i ###### kan detta gå ihop att jag skall stå för nästan eller typ 90% av skadan.det är inte i min mening rimligt.
Till saken hör att jag snackat med en Mekonomen verkstad dom skulle ha 5000;-,hmm jag sparar 1250:- inte mycket men dock tillräckligt för min plånbok.

Ringer kia försäkring och undrar varför jag skall betala så mycket,får till svara att det är ett fastställt belopp tydligen.Frågar då om reparationen kostat 4000;- hade jag då fått betala 6250;- fick då till svars (NEJ) ok sa jag.frågade då om dom godkände Mekonomen svaret blev direkt nej.

Så enligt mej tycker jag att detta är vansinnigt att jag skall betala så mycket för denna Vagnskadegaranti.
Ur kund perspektiv : Värdelöst.
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016
Annons

Re: Nybilsgarantin

2
Därför har jag en extra försäkring som täcker allt över 2000:- på vagnskadegarantin dvs jag betalar max 2000:- i självrisk på vagnskada
jag var noga med detta för det som sagt mycket bra men dyr självrisk på vagnskadegarantin

Re: Nybilsgarantin

3
Absolut är det mycket bra.
Bilen är ny och är 6 mån gammal.
Halvförsäkring hos länsförsäkringar dock reducerar dom inte självrisken pga av att skadan ej är Avsiktlig ,typ gjord med nyckel repa ,eller sparkad på,utan här är det enligt deras bedömning en skada som uppstått av att nån smält upp sin bildörr mot min. (TYP) dock är jag ingen expert,men jag håller inte med dom att det är en sån skada.det finns inget på en bildörr vad jag vet som kan vara spetsliknade föremål,annars bör jag inte fått bucklan som ser runt ut .
Tecknade halvförsäkring med alla tillägg,tyvärr täckte inte det detta.

Men det är inte det jag är ute efter ,det är hur tänkte KIA här?

Vansinnigt dåligt.
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016

Re: Nybilsgarantin

4
Det är ju så roligt med är med försäkringar... Nybilsgarantin är ju lite speciell, men med en vanlig försäkring kan man ibland tjäna på att inte utnyttja försäkringen vid mindre skador.

Ledsamt med skadan i vilket fall.
Kia Ceed SW CRDI GT Line -16
Mercedes-Benz Sprinter 316 CDI -14
Volkswagen Passat TDI 4-motion -08

Re: Nybilsgarantin

5
Nybilsgaranti är något annat.
Det som diskuteras är vagnskadegaranti som ingår vid köp av alla nya bilar.
Tyvärr är självrisken hög, men det går att köpa till annan försäkring.
Skadan som ni fått är en p-skada, ni kan anmäla den till Polisen som en p-skada, för att få den godkänd krävs vittne som styrker att bile n var oskadad när den lämnades och skadad när ni kom tillbaka, självrisken blir få 2215kr

Re: RE: Re: Nybilsgarantin

6
Hocki skrev:Därför har jag en extra försäkring som täcker allt över 2000:- på vagnskadegarantin dvs jag betalar max 2000:- i självrisk på vagnskada
jag var noga med detta för det som sagt mycket bra men dyr självrisk på vagnskadegarantin
Vad är det för försäkring?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Nya Kia Ceed Sw GT-Line 2016, röd med DCT7 lådan

Re: RE: Re: Nybilsgarantin

7
tomp skrev:
Hocki skrev:Därför har jag en extra försäkring som täcker allt över 2000:- på vagnskadegarantin dvs jag betalar max 2000:- i självrisk på vagnskada
jag var noga med detta för det som sagt mycket bra men dyr självrisk på vagnskadegarantin
Vad är det för försäkring?

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Jag har Tre kronor Försäkringsbolag och det är enbart för Swedbanks kunder
Skriv svar

Återgå till "Service, garanti och försäkring"