Annons

Centrallås halvt lagt av (åt det jobbiga hållet)

1
Hej!
Har en 2012 Rio som fungerat totalt felfritt för mig sedan inköp fram till för två dagar sedan;
Jag flyttar bilen på morgonen pga städdag (ca 5 grader ute) - inga konstigheter låser upp, bilen startar som varenda gång, kör 20 meter, parkerar och går ut för att låsa.
Centrallåset reagerar inte på nyckeltrycket varken första eller tjugonde gången.

Jag ger upp och låser bilen manuellt - dagen därpå kommer jag och sambon ut till bilen - jag förklarar att låset inte fungerade häromdagen och jag kan nu inte heller låsa upp bilen med nyckeltryck. Hon hör men lyssnar inte riktigt. Öppnar dörren och sätter sig i bilen.

Problemet är bara att jag inte har låst upp bilen än... Problemet är egentligen att jag inte kan låsa bilen överhuvudtaget men det inser jag inte förrän nu 36 timmar senare.

Lång historia kort:
- Jag kan låsa upp alla dörrar genom centrallåset manuellt med nyckeln (om man låser från knappen inuti bilen, denna funkar utan problem).
- Jag kan inte låsa något annat än förardörren och bagageluckan (elektriskt lås som verkar funka)
- Jag kan inte göra ett dugg fjärr med varken huvudnyckel eller extranyckel. Båda har nya fungerande batteri och blinkar när man trycker.

Jag har testat att byta säkringen för dörrlåsen inuti kupen men det gjorde ingen skillnad.
Bilen startar och kör utan problem. Jag kan bara inte låsa den.

Är det någon som har minsta idé vad som kan ha hänt? Mjukvarubugg?
Uppskattar alla tips! Kommer ha hela helgen på mig att pilla!
Annons

Re: Centrallås halvt lagt av (åt det jobbiga hållet)

3
SorentoUM skrev:Funkar alla dörrkontakterna? Släcks innerbelysnimgen när du stänger dörrarna?
Släcks varningslampan för dörr öppen?
Alla dörrkontakter fungerar och dörrarna är låsta när man låser innifrån bilen.

Belysningen släcks när dörrarna stängs.

Varningslampan tänds och släcks också den som den ska.

När jag låser manuellt så blinkar låsknappen i bilen och ringen runt tändcylindern är tänd ca 10 min sen slocknar. Låsknappen fortsätter blinka.
Skriv svar

Återgå till "Rio"