Annons

Spolning vindruta ur funktion Sportage 2012

1
Hej,

Kias Sportage 1,6 2012:a, utan garanti.

För några dagar sedan fyllde jag på spolarvätska och allt fungerade. Jag ställde den på flygplatsen fredag till idag, Idag när jag sätter mig i bilen fungerar bara strålkastarespolare samt till bakrutan, alltså ej till vindrutan.

Det är +7 grader ut och det har varit plusgrader sen den 17e.

Vet någon hur pumpen är uppbyggd? Har den en huvudslang som grenar ut sig till strålkastarna vindrutan och bakrutan? Kan det vara så att framrutan har en egen pump? Jag antar att pumpen/pumparna sitter i behållaren.

/D
Annons

Re: Spolning vindruta ur funktion Sportage 2012

2
Caprice77 skrev:Hej,

Kias Sportage 1,6 2012:a, utan garanti.

För några dagar sedan fyllde jag på spolarvätska och allt fungerade. Jag ställde den på flygplatsen fredag till idag, Idag när jag sätter mig i bilen fungerar bara strålkastarespolare samt till bakrutan, alltså ej till vindrutan.

Det är +7 grader ut och det har varit plusgrader sen den 17e.

Vet någon hur pumpen är uppbyggd? Har den en huvudslang som grenar ut sig till strålkastarna vindrutan och bakrutan? Kan det vara så att framrutan har en egen pump? Jag antar att pumpen/pumparna sitter i behållaren.

/D
Det är samma pump för vind- och bakruta men olika kretsar/ utlopp. Strålkastarna har en egen pump som är en högtryckspump. Mät spänningen/jord till/ från pumpen då jag gissar att det är den som är paj
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Spolning vindruta ur funktion Sportage 2012

3
Hej,


Men bakrutan funkar ju, du skriver att den går på samma pump som vindruta
Jag ska kolla detta ikväll, kanske slagen har lossnat.




Eller detta, om det har satt igen sig. Om nu min bil har samma konstruktion.

Eller så är pumpen halvtrasig så den bara orkar trycka ut vatten i den lättaste kretsen, det är ingen vidare fart på vattnet till bakrutan. Det kan ju vara så att slangen lossnat fram till vindrutans krets men pumpen trycker ut lite vatten till bakrutan ändå.

Re: Spolning vindruta ur funktion Sportage 2012

4
Nu har jag varit ute och kollat.

Jag började med att ta bort slangen som går till vindrutespolningen, det sitter en skarvprecis innan slangen går in under den svarta kåpan, som de visar på en av youtube videiona kåpan visa alltså, den precis under vindrutan.

Inget vatten, jag tog sen bort stänkskärmen och jag ser två pumpar. Jag antar att en av dem tackat för sej.

Autodoc hade pumpar från 99 kr och uppåt. Så jag byter båda när det är lite varmare ute.

Re: Spolning vindruta ur funktion Sportage 2012

7
Idag har jag bytt pumpen.. 96 kr på autodoc. Den funkar utmärkt. Original kostar ungefär 600 kr.

Pumpen närmast fronten sköter bara bakrutan. Pumpen till vänster sköter vindruta och strålkastare. Båda är en enkelkrets pump. Alltså ingen dubbel pump.. Det tig cirka 20 minuter totalt att skruva loss innerskärm och att skifta pump. Originalpumpen var ej igensatt. Pumpen till bakrutan rörde jag ej den funkar fint.

Re: Spolning vindruta ur funktion Sportage 2012

8
Tydligen så hade min Kia Sportage 3 pumpar, 2 gick alltså sönde ri vintras, den till vindrutan och den till strålkastarna. Den till vindrutan kostade 99 kr på autodoc..den till strålkastarna var svårare att hitta..Jag ringde TB bil idag i Norrköping. 3400 kr ville de ha....Jag gjorde lite sökningar på nätet och beställde hem en Hella-pump med 2,5 bars tryck för 280 kr, som har samma motsvarighet som Kia pumpen och ska vara "kopia" men av märket Hella. Tysk kvalitet alltså.


3400 kr undrar ni, men det måste varit med montering, nej bara för pumpen. Rena skämtet, undrar hur många som blir lurade. Begagnade ligger de mellan 400 - 1000 kr beroende på miltal på den skrotade bilen.
Skriv svar

Återgå till "Problem"