Annons

Skrammel i bak i bilen

1
Har en e-Niro sedan april 2019. Upplevde redan från början att det skramlade i baksätet någonstans (en speciell struktur på vägen och låg hastighet). Hösten 2019 lämnade jag in bilen då skramlet tilltagit eftersom jag satt på dubbdäck. Alla bryr sig inte om lite skrammel men för mig är det irriterande. På verkstaden sa man att man inte hörde att det skramlade trots att jag beskrivit förutsättningarna. Nåväl en dag när jag skjutsade fullt med folk i bilen hördes inte skramlet. Efter en del funderande kom jag på att det kunde vara säkerhetsbältena som skramlade. Jag satte då i samtliga bälten i baksätet i sin låsning och HÄPP! Det slutade skramla. Återstår att ta reda på om samtliga bälteslås i bak skramlar eller om det bara är något enstaka.
Annons

Re: Skrammel i bak i bilen

2
Jag har en Niro laddhybrid (2017) som började skramla på samma sätt som du beskriver efter att Kia bytt något i bakhjulsupphängningen. (Återkallelse.) Påpekade det vid service i höstas men fick samma reaktion som du "vi hör inget". Jag får testa ditt recept och koppla alla bälten. Men det låter väl enkelt!

Re: Skrammel i bak i bilen

6
Kolla sittdynan , ryck lite upp å ner i ytterkanterna . Det är typ öglor i dynan som skall läåsa i nåt plåtbleck. verkar vara lite problem med toleranser.....
På min (2020) var den lite lös. skramlade lite.
Jag vek lite tyg , stoppade tyget mellan golvet/mattan och dynan vid öglorna.
Då vart det tyst.

Re: Skrammel i bak i bilen

7
finnegbg skrev:Kolla sittdynan , ryck lite upp å ner i ytterkanterna . Det är typ öglor i dynan som skall läåsa i nåt plåtbleck. verkar vara lite problem med toleranser.....
På min (2020) var den lite lös. skramlade lite.
Jag vek lite tyg , stoppade tyget mellan golvet/mattan och dynan vid öglorna.
Då vart det tyst.
Tack för tipset. Mitt skrammel är hårdare och mer metalliskt. Jag får be en mekaniker åka med och lyssna och sen se om han kan hitta nåt fel.

Re: Skrammel i bak i bilen

8
Idag har Kiaverkstaden fått chansen att undersöka skramlet från bakvagnen. Teknikern åkte med på en provtur och hörde det direkt. När jag hämtade bilen i eftermiddags fick jag beskedet att det var en fjäder som hamnat snett. Det hände i höstas när de bytte länkarmar (?) som hade någon felaktig utformning. Vid senare 2årsservice kunde de inte hitta felet trots att jag påpekat det. Skönt att äntligen fått ordning på det.
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"