Annons

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

11
Kiabatt skrev:
Patrik74 skrev:
Jörgen B skrev:Har nyligen monterat motorvärmare och visst stänger besinmotorn av tidigare men fortfarande hemskt tråkigt när den startar. Det blir oftast att vrida ner värmen för att slippa använda bensin. Enligt färddatorn drar motorn 3dl/mil fast jag kör på el, känns så där.....
Jag använder inte motorvärmare, värmer bilen med bensinmotorn och har en genomsnittsförbrukning på 1,9. På sommaren kommer detta bli än lägre så bilen håller vad den lovar för min del.
Jag har märkt att om man kör bilen i hybridläge en bit på kalla mornar, för värmens skull, så drar den ungefär lika mycket bensin som när man kör på ren eldrift och med bensinmotorn endast som värmekälla. Fördelen är att det blir fortare varmt och att laddningen på EV-batteriet inte förbrukas.
Jag har kommit till samma slutsats och samma lösning. Hemma kör jag dock med motor och kupeevärmare vilket är skönt och sparar bensin.
Annons

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

12
Kiabatt skrev:
Patrik74 skrev:
Jörgen B skrev:Har nyligen monterat motorvärmare och visst stänger besinmotorn av tidigare men fortfarande hemskt tråkigt när den startar. Det blir oftast att vrida ner värmen för att slippa använda bensin. Enligt färddatorn drar motorn 3dl/mil fast jag kör på el, känns så där.....
Jag använder inte motorvärmare, värmer bilen med bensinmotorn och har en genomsnittsförbrukning på 1,9. På sommaren kommer detta bli än lägre så bilen håller vad den lovar för min del.
Jag har märkt att om man kör bilen i hybridläge en bit på kalla mornar, för värmens skull, så drar den ungefär lika mycket bensin som när man kör på ren eldrift och med bensinmotorn endast som värmekälla. Fördelen är att det blir fortare varmt och att laddningen på EV-batteriet inte förbrukas.

Har också en Kia Niro PHEV, och det är ju så som du säger eftersom en motor är mer effektiv under last. Så när det är kallt och motorn behöver vara på för värme är det alltid bättre att köra på hybrid-läget i bilen.

För kortare färder så har jag köpt en liten 12V fläkt för att hålla imman borta från framrutan. Har dock problem med att den nog drar lite för mycket ström då det verkar som bilen stoppar den efter ca 5 minuters drift... ligger och spånar på att dra en egen 12V matning till den från batteriet bak! Den finns att köpa på biltema eller Jula! väldigt bra för att kunna köra på ren el, i alla fall dom kortare resorna nu man kör till affären och hem bara.

Re: Bränlsevärmare/Parkeringsvärmare Plug-in hybrid

14
Jörgen B skrev: 04 jan 2018, 20:42 Har en tanke på att använda vanlig kupevärmare med 12V-230V inverter för att slippa starta bensinmotorn när det är kallt. Kör inte så långa sträckor så batterikapacitet finns, någon som har nån synpunkt?
Jag har också haft tanken att köpa en vanlig kupevärmare under vintern för att kunna komma ut till en varm bil. Tänker att man startar bilen stänger av fläkten och kör en 12volts kupevärmare. Oftast har jag bara en sträcka på typ 1 mil att köra så själva batterikapaciteten ser jag inte som något problem.
Känns sådär att starta bilen och värma med bensinmotorn när man har köpt pluginhybrid.
Är det något negativt med att göra på detta sätt? Är det någon som har prövat?
Jag tänkte typ något sånt här
https://www.biltema.se/bil---mc/biltill ... 2000041879
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"