Annons

Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Gt-line + Assistans 2019 eller GT-line 2020?

1
Nu är jag snart med Kia igen!

Kia Ceed SW -14 var min första Kia som vi var sjukt nöjda med i drygt 2.5år innan jag ersatte den med en tjänstebil, Volvo. De få åren har jag haft fyra olika Volvon och min nuvarande är en en månad gammal XC60. Min fru behöver en bil och hon vill inte ha något annat än en Kia Ceed SW igen :)

Nu är det så att vi fick ett OK pris på en Ceed SW 2019 med GT-Line och Assistanspaketet, 244 700kr med omgående leverans. Men, för bara ca 2 300kr (vinterhjul ingår i priset med 2019) mer får vi en 2020 årsmodell med GT-Line utan assistans, 247 000kr.

Vad är skillnaden egentligen förutom att GT-Line 2020 har mer utrustning så som 10” skärm? Jag hade helst velat ha 2020 med den digitala förardisplayen, verkar inte finnas på en enda bil som finns till salu i vårt avlånga land!?

Gör jag rätt som beställer en 1.4 bensinare istället för en 1.6 diesel? Min förra Kia hade en dieselmotor och vi var nöjda. Min fru kör väldigt blandat, mycket stadstrafik och korta sträckor. Händer att hon behöver pendla ca en timme tut&retur några dagar i veckan när hon träffar fasta kunder.

Vad säger ni experter, 2019 eller 2020?
Annons

Re: Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Gt-line + Assistans 2019 eller GT-line 2020?

5
kiator skrev:Tack för svaren,

Vad är det i assistanspaketet som gör den så värdefull?

Rätta mig om jag har fel, men Bilen måste även ställas på - alltså i trafik - för att ”undakomma” b/m?

Nu har jag fått ner priset för 2020 ca 20000kr under 2019 priserna.
Nyckellöst,el baklucka,autobroms för både bilar,fotgängare,el handbroms,skyltscanning,FLA filkörningsystem o lite till.
En sak till på 2019 ren GT-line fanns inte till luftsintag i baksätet. Finns på Assistans och tech paket. På 2020 så verkar det vara standard!

Oj JISSES! inte dåligt att få ner den 20k! Följ med mig nästa gång jag köper ny bil! :-) Men har du fått ner priserna såpass mycket på en 2020 lägg då till assistans paket på den ;-)

Re: Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Gt-line + Assistans 2019 eller GT-line 2020?

6
Gaspo skrev:
kiator skrev:Tack för svaren,

Vad är det i assistanspaketet som gör den så värdefull?

Rätta mig om jag har fel, men Bilen måste även ställas på - alltså i trafik - för att ”undakomma” b/m?

Nu har jag fått ner priset för 2020 ca 20000kr under 2019 priserna.
Nyckellöst,el baklucka,autobroms för både bilar,fotgängare,el handbroms,skyltscanning,FLA filkörningsystem o lite till.
En sak till på 2019 ren GT-line fanns inte till luftsintag i baksätet. Finns på Assistans och tech paket. På 2020 så verkar det vara standard!

Oj JISSES! inte dåligt att få ner den 20k! Följ med mig nästa gång jag köper ny bil! :-) Men har du fått ner priserna såpass mycket på en 2020 lägg då till assistans paket på den ;-)

2020 GT-Line har allt ovan förutom keyless, el-baklucka, skyltskanning och FLA filkörning. Jag klarar mig utan dessa, dock hade el-bakluckan varit nice.

Nu ökade priset då frugan ville ha metallic och andra vinterhjul... Assistans går bara att få via beställning och leveransen är inte förrän slutet av Mars. Jag vill ha en inom 3-4veckor max.

Blir en 2020 GT-Line. Lite trist med analoga instrumentbrädan nu när man har kört bil med digital.

Re: Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Gt-line + Assistans 2019 eller GT-line 2020?

7
Hej !
Ungefär hur många mil blir det per år ?
Kolla om det finns någon "lätt beg." diesel.
Jag Köpte min nya Ceed 2019 GT-Line Diesel i höstas.
Skatten är ca 3300 kr. Nästan samma skatt som motsvarande Ceed GT-Line Bensin.
Du får i mitt tycke med diesel, en mycket trevligare och starkare motor.
Jag skulle välja diesel varje dag i veckan. ...och det har jag redan gjort ;)
Kia Ceed SW Phev 2022, Delux White Pearl

Re: Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Gt-line + Assistans 2019 eller GT-line 2020?

8
anbr skrev:Hej !
Ungefär hur många mil blir det per år ?
Kolla om det finns någon "lätt beg." diesel.
Jag Köpte min nya Ceed 2019 GT-Line Diesel i höstas.
Skatten är ca 3300 kr. Nästan samma skatt som motsvarande Ceed GT-Line Bensin.
Du får i mitt tycke med diesel, en mycket trevligare och starkare motor.
Jag skulle välja diesel varje dag i veckan. ...och det har jag redan gjort ;)
Uppskattar det till ca 4000mil kommande åren. Det är rätt ont om Kia dieslar. 2014 var det i princip bara dieslar och bensinarna var så sjukt tråkiga. Nu är de marginellt bättre, hela 9.5sek 0-100 :-D

Hur har ni finansierat era bilar - kontant eller lån? Jag har tänkt ta lån den här gången så slipper jag binda kapital, men ack så höga räntor. Ca 5% hos Hedin bil med 5.7% effektivränta...

Re: Ceed SW 1.4 T-GDI DCT Gt-line + Assistans 2019 eller GT-line 2020?

10
kiator skrev:
anbr skrev:Hej !
Ungefär hur många mil blir det per år ?
Kolla om det finns någon "lätt beg." diesel.
Jag Köpte min nya Ceed 2019 GT-Line Diesel i höstas.
Skatten är ca 3300 kr. Nästan samma skatt som motsvarande Ceed GT-Line Bensin.
Du får i mitt tycke med diesel, en mycket trevligare och starkare motor.
Jag skulle välja diesel varje dag i veckan. ...och det har jag redan gjort ;)
Uppskattar det till ca 4000mil kommande åren. Det är rätt ont om Kia dieslar. 2014 var det i princip bara dieslar och bensinarna var så sjukt tråkiga. Nu är de marginellt bättre, hela 9.5sek 0-100 :-D

Hur har ni finansierat era bilar - kontant eller lån? Jag har tänkt ta lån den här gången så slipper jag binda kapital, men ack så höga räntor. Ca 5% hos Hedin bil med 5.7% effektivränta...
Kontant!
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"