Annons
Annons

4wd har slutat fungera!

54
Nu har bilen varit inne 9 dagar på verkstan. De sa att de inte kan säga hur lång tid de kommer att ta. Tydligen svårt att få tag på delar. Förhoppningsvis ska en kopplingslåda vara på väg från Belgien nu. Kia sa att jag givetvis fick behålla den nya fördelningslådan som de monterat utan kostnad vilket var glädjande. En begagnad fördelningslåda på skroten kostar 20000kr [emoji51]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 4wd har slutat fungera!

56
Bild
Verkstaden har bytt olja i automatlådan, bytt hela fördelningslådan, bytt kopplingslådan med magnetkopplingen framför diffen. Kontrollerat oljan och nivån i diffen. Och lagat en kabel bak till diffen som börjat skavas av. Delarna ska enligt verkstaden vara förbättrade från de ursprungliga delarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: 4wd har slutat fungera!

57
hej

någon mer som råkat ut för samma fel eller har mer information?

frågar för att jag letar just nu en Hyundai Grand Santa Fe årsmodell ca 2016, den delar till stora delar mekanik med kia sorento, motor, automatlåda och 4 hjulsdrift

eftersom jag gillar att vara påläst när jag köper grejer har jag ringt runt till Hyundai serviceställen och pratat med "verkarn" vilka problem de får in som garantireparationer

och minsann, det händer att de får in bilar för garantirep däck 4hjulsdriften har blivit "överbelastad", man har tex dragigt upp en tung båt på rampen och då har packboxar skjutits i fördelningslådan(?), det är en DYR reparation om man måste betala ur egen ficka

Re: 4wd har slutat fungera!

58
Vad Hyundai har för garantipolicy vet jag ej. Men på min Kia-verkstad sa de att även om en kund tryckte in lock-knappen och körde runt på en parkering och svängde höger och vänster till fyrhjulsdriften rasade ihop så gick det ändå på Kias garanti. Serviceteknikern sa att de inte kunde konstatera vad som orsakat att fyrhjulsdriften gått sönder

Re: 4wd har slutat fungera!

59
Hej, har problem med fyrhjulsdriften på min kia sorento - 10.
Lämnade in den o de sa fördelningslådan, fixade en ny som gått 3000mil,men icke,.
Rev igen, såg då utgående splinz från växellådan var slut. Bytte låda, men icke.
Bilen tänder fyrhjulssymbolen då den spinner på framhjulen, annars är den svart och varnar inget få man kör normalt.
Inga felkoder heller... Nån som har nån teori?

Återgå till "Problem"