Annons

Radion startar om sig varje minut

1
Hej,
För någon vecka sen började radion att starta om sig helt plötsligt, den startar om sig ca 1 gång i minuten oavsett om bilen är på eller inte.

Var på Hedins och de ansåg att det var elfel i radion och att den måste bytas till en kostnad av 20 0000!!! Blir galen.

Vad har ni för erfarenheter av liknande problem altnerativ att byta radion till någon pirat variant? Är helt oteknisk så kan tyvärr inte göra det själv men tänker att man kanske kan lämna in den till någon för att fixa det. Borde iaf bli billigare än 20 000.

Är detta ett känt problem i kia?

Har en kia ceed - 13.
Annons

Re: Radion startar om sig varje minut

2
Jag antar att du har vanlig radio och inte AVN-varianten.
Ja 20000 är vad den kostar NY. Men det finns ett utbytessystem utanför garantin som gör att den kommer ner på ca 5-6000.
Men det är ändå för mycket för en vanlig radio i mitt tycke.
Jag hade antingen satsat på en begagnad enhet (byte rakt över utan klabb) eller satt i en eftermarknadsenhet med kompabilitet för rattkontrollerna (lite modifiering krävs) .

Re: Radion startar om sig varje minut

3
Hej,
Jag vet helt ärligt inte vad skillnaden mellan en vanlig radio och AVN variant är? Men det är ju en orginal radio så antar att det är en vanlig radio.

Det här utbytessystemet utanför garantin, kan du utveckla det lite?

Jag tänker också leta efter en begagnad enhet, men är det svårt att träffa rätt? Alltså att de måste matcha exakt med serienummer och annat.
Kikade på denna: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/KIA/K ... pany_id=35

Ingen aning om bildelbasen går att lita på men.. Det är ju definitivt en sådan radiomodell jag har.

Tänker att jag får sätta in en annan radio annars genom typ BLR eller liknande. Kanske inte blir skitsnyggt men de kostar iaf inte 25 tkr.

Re: Radion startar om sig varje minut

4
Pro_stuff skrev:Hej,
Jag vet helt ärligt inte vad skillnaden mellan en vanlig radio och AVN variant är? Men det är ju en orginal radio så antar att det är en vanlig radio.

Det här utbytessystemet utanför garantin, kan du utveckla det lite?

Jag tänker också leta efter en begagnad enhet, men är det svårt att träffa rätt? Alltså att de måste matcha exakt med serienummer och annat.
Kikade på denna: https://www.bildelsbasen.se/se-sv/KIA/K ... pany_id=35

Ingen aning om bildelbasen går att lita på men.. Det är ju definitivt en sådan radiomodell jag har.

Tänker att jag får sätta in en annan radio annars genom typ BLR eller liknande. Kanske inte blir skitsnyggt men de kostar iaf inte 25 tkr.
Vanlig radio= FM/AM med liten orange display
AVN= Audio,Video,navigation
AV= audio,video (om du backkamera men inte nav)
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Radion startar om sig varje minut

7
FK

Löste problemetet (helt gratis) genom att ta en annan TS tips och byta språk i radion till engelska istället för svenska och vips så försvann problemet.
Helt klart ett mjukvaruproblem och inget jävla elfel som Hedins ville få det till.

Nu ska jag bara fila på hur mycket jag ska skrika på Hedins för att de ville ha 20 000 för ett problem jag som lekman kunde googla mig fram till.

Allt gott.

Så länge de varar i alla fall.

Re: Radion startar om sig varje minut

8
Pro_stuff skrev:FK

Löste problemetet (helt gratis) genom att ta en annan TS tips och byta språk i radion till engelska istället för svenska och vips så försvann problemet.
Helt klart ett mjukvaruproblem och inget jävla elfel som Hedins ville få det till.

Nu ska jag bara fila på hur mycket jag ska skrika på Hedins för att de ville ha 20 000 för ett problem jag som lekman kunde googla mig fram till.

Allt gott.

Så länge de varar i alla fall.
Härligt att det löste sig!
Skriv svar

Återgå till "Elektronik, luftkonditionering och multimedia"