Annons

Bränsledriven motorvärmare

1
Jag funderar på att köpa en Kia plug-in hybrid men skulle gärna vilja ha en bränsledriven motorvärmare. Har försökt googla mig fram om det går att få i Kia:n men inte riktigt lyckats klura ut om det går. Är det någon som vet om man kan installera det.
Annons

Re: Bränsledriven motorvärmare

6
Skepparn skrev:Hej, Har kört min nya Niro i en vecka nu med bensindriven motorvärmare.
Än så länge är jag supernöjd och har inte dragit ur batteriet. Kör jag den ca 30 minuter innan avfärd klarar jag en 10km resa vid +2grader utan att motorn behöver värma kuppen åt mig.
ok jag valde bort efter en del beslutsångest pga att den skulle kosta 35000kr - har du fått den billigare än det pris jag fick?

har haft min Niro 1 vecka nu och mycket nöjd - förutom lite att jag måste starta bensinmotorn för att köra fläkten - kört i 15 minus och på el 1 mil till jobbet ok - med kupevärmare - dock immar det igen så jag måste slå på fläkten..

man blir lite bensinnojig :-)
Kia E-niro My20 uttagen sep 2020
tidigare "nya" Niro PHEV 2020 inköpt okt 2019

Re: Bränsledriven motorvärmare

7
Vero skrev:Jag funderar på att köpa en Kia plug-in hybrid men skulle gärna vilja ha en bränsledriven motorvärmare. Har försökt googla mig fram om det går att få i Kia:n men inte riktigt lyckats klura ut om det går. Är det någon som vet om man kan installera det.

Jag fick ett pris på 30.000:- när jag köpte min Niro. Tyckte det var för dyrt.
Värmen är bilens svagaste punkt. Mycket irriterande att det inte går att med tvång stänga av bensinmotorn. Man kan stänga av värmen helt men då immar vindrutan igen. Går att avhjälpa genom att sätta på vindruteavfrostning, stänga av AC, skruva ner temperaturen till LOW och dra ner fläkten till minsta fart. Tyvärr kommer bilen inte helt ihåg inställningen när man stänger av så det gäller att vara på alerten vid start.

Re: Bränsledriven motorvärmare

8
Ski007 skrev:
Vero skrev:Jag funderar på att köpa en Kia plug-in hybrid men skulle gärna vilja ha en bränsledriven motorvärmare. Har försökt googla mig fram om det går att få i Kia:n men inte riktigt lyckats klura ut om det går. Är det någon som vet om man kan installera det.

Jag fick ett pris på 30.000:- när jag köpte min Niro. Tyckte det var för dyrt.
Värmen är bilens svagaste punkt. Mycket irriterande att det inte går att med tvång stänga av bensinmotorn. Man kan stänga av värmen helt men då immar vindrutan igen. Går att avhjälpa genom att sätta på vindruteavfrostning, stänga av AC, skruva ner temperaturen till LOW och dra ner fläkten till minsta fart. Tyvärr kommer bilen inte helt ihåg inställningen när man stänger av så det gäller att vara på alerten vid start.
Ett tips är att ha ac på då den fungerar som en avfuktare. Kompressorn drivs från HV-batteriet så bensinmotorn behöver inte gå igång bara för ac
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Bränsledriven motorvärmare

9
Det står om den avfuktarfunktionen i manualen och jag har provat utan att egentligen kunnat notera någon skillnad. Tänker man efter så fungerar ju avfuktning så att lufttemperaturen sänks till under daggpunkten varvid vattenånga kondenseras. Luften blir torr genom efterföljande uppvärmning och det är väl därför bensinmotorn alltid går igång i detta läge. För att inte motorn skall starta måste önskad kupétemp sättas på LOW och enligt manualen går då AC på full effekt vilket ju är ganska dumt om utetemperaturen är lägre än vad man vill ha i kupén. Systemet tar alldeles för många egna initiativ. Tänk att man inte kan dirigera all luft till vindrutan utan att trycka på defrostknappen vilket innebär att systemet reagerar som jag beskrivit. Vid längre turer vill man ju ha varmt i bilen men vid kortare tripper känns det onödigt starta värmen eftersom det ändå inte hinner bli varmt innan man är framme.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"