Annons

Hur laddar du din E-Niro

1
Så hur många finns det här som äger en E-Niro? Och hur laddar du den?
har du installerat egen laddare hemma, laddar du i ditt vanliga uttag? Följer det ens med en laddare att ladda bilen i ett vanligt uttag hemma eller är det nåt man behöver köpa extra?
Annons

Re: Hur laddar du din E-Niro

2
Det följer inte med någon laddare för vanlig jordad elkontakt (sk chuko). Anledningen är att vanliga elkontakter inte är dimensionerade för att kontinuerligt ta ut ström på hög effekt ett dygn eller så. Om ledningarna inte är tillräckligt tjocka eller det finns glapp kan eldsvåda uppstå. Det finns rapporterade fall om det. Det finns dock laddare att köpa.

I och med att e-niro har så hög batterikapacitet så tar det tid att ladda från 0 till 100. Ombordladdaren i e-niro är enfas, vilket innebär 3,7 kw i timmen på 16A eller 7,4 på 32A. I praktiken laddar man nog sällan från 0 till 100, vilket på 16A ta 17 timmar. Att säkra upp till 32A skulle kosta mig 4.000 per år.

Jag har låtit installerat en laddstation (Chargestorm Eva connect) med lastvakt på 16A och säkrat upp till 20A för att ha lite marginal på den fas som stationen sitter på. De 4A som finns kvar räcker till 1000W. Tar jag ut mer kommer lastvakten att sänka uttaget på stationen. Jag räknar med att ladda från 20% till 90% = 45 kWh = 12 timmar. Det kommer inte vara något problem, vi använder aldrig bilen kvällar och nätter. Räknar med att behöva ladda ett par gånger i månaden. Man får ju bidrag på halva kostnaden dessutom.

Nu väntar jag bara på att bilen skall komma. Har dock testat att stationen fungerar genom att låna demobilen två timmar från säljaren.

Re: Hur laddar du din E-Niro

4
Själv tycker jag ändå det är dåligt om det INTE skickas med en SCHUKO laddare, med tanke på att det i Sverige inte finns app stöd till E-Niron så krävs det ju att man har bilen inkopplad för att kunna starta värme/kyla en viss tid, själv bor jag i lägenhet och har motorvärmarplats på 10A, det betyder ju att det tom är meningslöst att betala för en motorvärmarplats om man inte ens kan förvärma bilen. Har möjlighet att ladda den på andra ställen så egentligen är det väl inte själva laddningen som är den viktigaste delen, men hade dock varit bra att kunna ladda den via motorvärmaruttaget några timmar även om det går slött. Samma sak om man hälsar på någon bekant.

Re: Hur laddar du din E-Niro

6
HellboyElvis skrev:Tyvärr skickar en del handlare med nödladdaren (schuko) fortfarande, trots att det inte är tillåtet sedan jan. 2019
Har du någon länk till där det står att det inte är tillåtet längre?
Har letat hos Elsäkerhetsverket och andra statliga sidor där det borde stå men ej hittat

Re: Hur laddar du din E-Niro

7
Ingolf skrev:
HellboyElvis skrev:Tyvärr skickar en del handlare med nödladdaren (schuko) fortfarande, trots att det inte är tillåtet sedan jan. 2019
Har du någon länk till där det står att det inte är tillåtet längre?
Har letat hos Elsäkerhetsverket och andra statliga sidor där det borde stå men ej hittat
Det är fortfarande tillåtet att ladda ifrån Schulz uttag. Det är inte rekommenderat och laddar man med med ström ifrån en bristfällig anläggning så riskerar man ansvar om något händer.

Det är du som husägare som enligt lag är ansvarig för att dina fasta elinstallationer är säkra och inte utgör risk för olyckor eller skador.


Skall du ladda ifrån vanligt uttag så gör det med låg ström och håll koll på anläggningen skick. Schuko uttag är verkligen inte gjorda för långvarig hög belastning och många i/ur kopplingar.

Re: Hur laddar du din E-Niro

8
Som sagt. Det är naturligtvis tillåtet för kunden att inneha och ladda med nödladdaren, men det är verkligen inte att rekommendera.
Det är däremot Inte tillåtet för Kia-handlare att skicka med nödladdare i nya bilar, just på grund av att kunderna då "nöjer" sig med nödladdaren, istället för att installera en ordentlig, el/brandsäker laddbox.
Det handlar alltså om elsäkerhet och brandrisk, vilket många säljare tar alldeles för lättvindigt.
Just detta finns det ingen extern länk att läsa på, det är bestämt internt.
Men med sunt förnuft och en titt hos elsäkerhetsverket borde få de flesta att inse att det inte är bra med en nödladdare som permanent laddning.

Re: Hur laddar du din E-Niro

9
HellboyElvis skrev:Som sagt. Det är naturligtvis tillåtet för kunden att inneha och ladda med nödladdaren, men det är verkligen inte att rekommendera.
Det är däremot Inte tillåtet för Kia-handlare att skicka med nödladdare i nya bilar, just på grund av att kunderna då "nöjer" sig med nödladdaren, istället för att installera en ordentlig, el/brandsäker laddbox.
Det handlar alltså om elsäkerhet och brandrisk, vilket många säljare tar alldeles för lättvindigt.
Just detta finns det ingen extern länk att läsa på, det är bestämt internt.
Men med sunt förnuft och en titt hos elsäkerhetsverket borde få de flesta att inse att det inte är bra med en nödladdare som permanent laddning.
Det är just detta jag skulle vilja läsa någonstans att det inte är tillåtet för Kia att skicka med dessa. Internt eller externt, borde ju stå externt kan jag tycka. Hur skall annars vi kunder kunna läsa det samt inte alla handlare/säljare heller. Tydligen svårt att hitta. Blir ju en massa onödiga frågor som de får lägga fokus på istället för att lägga fokus på viktigare kund/handlare/säljare frågor

Jag har ju inte en e-niro men en PHEV och laddar ofta med Schuko laddaren som följde med och enligt Kia Sweden som jag har pratat med så är det ingen fara så länge man har bra kablage framdraget i uttaget.
Jag har också pratat med ägare som har köpt sina PHEV bilar iår (2019) och även de har fått med Schuko laddaren och som jag köpt till typ2 kabel
Enligt många forum och FB så verkar det ju ändå vara typ 98% som ändå köper en Schuko laddare så varför inte skicka med en original till bilen som då är gjord för Kia istället för en massa andra varianter. Inte för att dessa troligtvis skulle vara sämre men då har ju kunden åtminstone kört med Kia original!

Re: Hur laddar du din E-Niro

10
Har själv ingen E-Niro utan "bara" en PHEV. Men den skall ju laddas den med, jag löste det med hjälp av en 3-fas kabel från elcentralen till en byggcentral innanför garageporten. I byggcentralen finns 4 st chuck uttag 1 för fas1, två för fas2 och en för fas3. Detta gör att från elcentralen går en tjock kabel från CEE-don till ett CEE-don in i byggcentralen. Den kabeln klarar 16 Amp och min bil kan ladda med max 12 Amp. Genom att det är tre olika chuck kontakter kan jag välja fas jag belastar (om jag märker att spisen går på samma som jag använder till bilen och säkringen går när jag slår på spisen byter jag bara fas). Denna lösning belastar ju inte klenare kablar i väggarna (max 10 Amp) och byggcentralen har jordfelsbrytare och automatsäkringar (16 Amp) för samtliga faser, liksom elcentralen. Så har ni 3 fas och köper en laddare med chuck tror jag denna lösning är bättre än att sätta laddaren i ett vanligt 230 voltsuttag i huset.
Länkar till min lösning:
https://www.byggmax.se/byggcentral-16a-p297105
https://www.biltema.se/bygg/elinstallat ... 2000017394
Kia Niro 2019 plug-in hybrid med Pluspaket 2
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"