Annons
Annons

Re: Byta bromsbelägg och skivor själv (nybilsgaranti)

5
FilipLyxell skrev:
Gaspo skrev:
HellboyElvis skrev:Ja det går bra. Så länge det är fackmannamässigt utfört.
Hur bevisar man till Kia att det är fackmannamässigt utfört,när man gör det själv?
Om du byter bromsar och monterat rätt och smörjer som
Man ska så är det inge problem:)
Då tycker man att vanlig service borde man kunna göra själv då också! Förstår inte hur man kan få byta belägg o bromsskivor men inte byta olja o filter etc. Då ska det visas upp papper på att det gjorts enligt kias riktlinjer och vara gjort av verkstad.

Re: Byta bromsbelägg och skivor själv (nybilsgaranti)

7
HellboyElvis skrev:Service är ju inte bara olja och filter.
Det kontrolleras felkoder, mjukvaruuppdateringar, kampanjer, navigationsuppdatering mm. mm. som man som privatperson inte kan göra själv (och inte andra icke-auktoriserade verkstäder heller)
Sant! Så man får då inga problem om Kia verkstad säger vi måste byta skivor och klossar,nä det gör jag själv säger jag.

Re: Byta bromsbelägg och skivor själv (nybilsgaranti)

9
Hakar på den här tråden. Verkar vara många som har problem med bromsarna och nu har det även börjat spöka på min ceed-15 började med höger fram som gnisslade och låg på lite. plockade ner allt rengjorde ordentligt och bytte belägg. 9k mil service gjordes strax efter det och allt funkade fint. Nu har höger bak börjat strula och ligger på. jag har plockat ner båda sidor rengjort ordentligt kört tillbaka kolvarna med specialverktyget som krävs samt släppt på handbromsen men ändå samma problem. Nu funderar jag på att köpa nytt ok men känns sådär på en 4 år gammal bil. Någon som har ett bra tips? verkstäderna gör allt för att slippa och är rädd för att lämna in och de ska se att man varit där och bökat själv.
Skriv svar

Återgå till "Optima"