DeNiro skrev:Hej.
Jag är ägare till en sladdlös Kia Niro -17 (snikmodellen) och jag verkar tillhöra den mindre kategorin som är besviken på förbrukningen.
Nu i efterhand får jag erkänna att jag inte var påläst nog när bilen köptes men till mitt försvar måste jag säga att det var svårt att hitta negativ info på den tiden.
Mitt körmönster verkar inte lira med denna typ av bil.
I min enfald trodde jag att en hybrid skulle vara perfekt när man kör korta sträckor men det är tydligen tvärtom.
Köra i motorvägsfart brukar också resultera i högre snitt, så Niron passar den som sällan kör på motorväg och aldrig kör korta sträckor.
Om motorerna är för svaga eller om bilen inte är aerodynamisk nog för motorväg vet jag inte, jag ser bara att snittförbrukningen sticker iväg.
Vid kortare körningar har jag ingen annan förklaring än att även elsystemet behöver värmas upp, det blir extra tydligt på vintern.
Bilen kan ha fulladdat batteri på mätaren men totalvägra att köra på el innan man kört några km. Det kan man inte skylla på vintersulorna.
Jag brukar försöka att köra snålt: Planera körningen, lätt på foten (köra efter ECO-mätaren), hålla jämn hastighet, utnyttja momentum etc. etc.
Senaste årets bränsleförbrukning nedan, mätt vid pump (bilens färddator brukar vanligtvis visa något lägre förbrukning).
2020-03-03 : 6,90 (6,8) (ovanligt många kortkörningar innan denna tankning)
2020-02-01 : 6,16 (6,1)
2020-01-12 : 6,16 (6,1)
2019-12-30 : 6,22 (6,2)
2019-12-21 : 6,36 (6,2)
2019-11-28 : 6,10 (6,0)
2019-11-07 : 5,72 (5,7)
2019-10-13 : 5,41 (5,3)
2019-09-17 : 4,97 (4,9)
2019-08-25 : 4,84 (4,7)
2019-07-31 : 4,89 (n/a)
2019-06-30 : 4,98 (n/a)
2019-06-06 : 5,28 (5,2)
2019-05-14 : 5,48 (5,4)
2019-04-23 : 5,82 (5,8)
2019-03-29 : 6,23 (6.0)
2019-03-03 : 5,77 (5,7)
Vat tvungen att kolla vad jag låg på med min gamla Niro HEV när jag såg din fina lista (big up för statistik, älskart!).
Min låg ganska samma förutom då din ligger på över 6. Mitt körmönster är kanske lite annorlunda (kör mycket i stan och en del motorväg) mot ditt, men jag har försökt hålla förbrukningen så låg som möjligt. Under kortare sträckor är det fullt möjligt att komma ner i 0,35-0,40 i snitt men så fort man gasar lite så förstörs det.
Såg att nån här ovan frågade om Sportläget.
Jag kör min nuvarande Niro PHEV i Sportläget när jag kör längre sträckor på motorvägen eller landsväg. Då laddar den upp batteriet så man kan köra på det i långsammare hastigheter sen.
Upplever att den drar runt 0,2-0,3 mer i Sportläget men i och med att den laddar upp batteriet samtidigt så tjänar man ju in det när den rullar långsamt sen.