Annons

Byta kondensor Kia Picanto 1.1 EX 2008.

1
Hej,
Är det någon som har en uppskattning av hur mycket jobb det är att byta en kondensor till ac:n på en Picanto 2008? :)
Har sökt runt som en tok efter någon form av info men inte hittat något, verkar inte existera några Haynes manualer till Picanton heller.
Tror inte själva kondensorbytet är särskillt svårt, är mer orolig för att plocka bort fronten och om man hinner byta den över en helg?
Har skaplig mekvana i alla fall, men aldrig rivit lös fronten på en bil förut :)

Funderade även på att sätta något galler för på insidan när man ändå har ner fronten då det är stenskott in i kondensorn som ser ut att ha tagit kål på den från första början. Eller saboterar man kylningen för mycket då eller kan det fungera?

Tacksam om någon har info, önskar en trevlig fredag :)

Med vänliga hälsningar
Erik
Annons

Re: Byta kondensor Kia Picanto 1.1 EX 2008.

2
Dwarfen skrev:Hej,
Är det någon som har en uppskattning av hur mycket jobb det är att byta en kondensor till ac:n på en Picanto 2008? :)
Har sökt runt som en tok efter någon form av info men inte hittat något, verkar inte existera några Haynes manualer till Picanton heller.
Tror inte själva kondensorbytet är särskillt svårt, är mer orolig för att plocka bort fronten och om man hinner byta den över en helg?
Har skaplig mekvana i alla fall, men aldrig rivit lös fronten på en bil förut :)

Funderade även på att sätta något galler för på insidan när man ändå har ner fronten då det är stenskott in i kondensorn som ser ut att ha tagit kål på den från första början. Eller saboterar man kylningen för mycket då eller kan det fungera?

Tacksam om någon har info, önskar en trevlig fredag :)

Med vänliga hälsningar
Erik
Du tar den från motorutrymmet.
För tar du bort kylfläkten och sedan kylaren sen kan du ta bort kondensorn. Tänk bara på att om du inte har behörighet så får du inte hålla på med R134a-gasen
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: Byta kondensor Kia Picanto 1.1 EX 2008.

3
Hej,

Tusen tack för svaret, å fasen då behöver man inte ta bort hela fronten då så trevligt :)
Tack för varningen men gasen överlåter jag till en lokal autoriserad ac firma, jag har varit där och felsökt därför jag vet att kondensorn läcker och systemet är helt tomt.
När jag bytt kondensorn så får dom läcksöka igen och om det verkar tätt så får dom även fylla och vakumsuuga och allt som ska göras på rätt sätt så får vi se om den hoppar igång eller inte :)

Re: Byta kondensor Kia Picanto 1.1 EX 2008.

4
Dwarfen skrev:Hej,

Tusen tack för svaret, å fasen då behöver man inte ta bort hela fronten då så trevligt :)
Tack för varningen men gasen överlåter jag till en lokal autoriserad ac firma, jag har varit där och felsökt därför jag vet att kondensorn läcker och systemet är helt tomt.
När jag bytt kondensorn så får dom läcksöka igen och om det verkar tätt så får dom även fylla och vakumsuuga och allt som ska göras på rätt sätt så får vi se om den hoppar igång eller inte :)
Har ni kollat så kompressorn är ok? Den gillar ju inte när systemet läcker eller går tomt.

Re: Byta kondensor Kia Picanto 1.1 EX 2008.

5
Hej,
Nej inte kollat mer än att jag har bytt lagret till remskivan och satt dit en ny magnetkoppling och veriferat att magnetkopplingen fungerar och att kompressorn
snurrar lätt och fint med handen.
Vad jag vet så sitter där en tryckvakt som stoppar kompressorn vid ett eventuellt läckage så jag hoppas att den lever i alla fall, annars får jag byta den också :)
Kan man testa kompressorn utan att fylla systemet med gas? :)
Felsökning på ac firman var gratis så tänkte dom skulle få tala om vad nästa problem är om det är mer än kondensorn, dom var riktigt sjyssta :)
Googlar lite och ser om jag hittar något om hur man testar en kompressor, tack för tipset :)

Re: Byta kondensor Kia Picanto 1.1 EX 2008.

6
Dwarfen skrev:Hej,
Nej inte kollat mer än att jag har bytt lagret till remskivan och satt dit en ny magnetkoppling och veriferat att magnetkopplingen fungerar och att kompressorn
snurrar lätt och fint med handen.
Vad jag vet så sitter där en tryckvakt som stoppar kompressorn vid ett eventuellt läckage så jag hoppas att den lever i alla fall, annars får jag byta den också :)
Kan man testa kompressorn utan att fylla systemet med gas? :)
Felsökning på ac firman var gratis så tänkte dom skulle få tala om vad nästa problem är om det är mer än kondensorn, dom var riktigt sjyssta :)
Googlar lite och ser om jag hittar något om hur man testar en kompressor, tack för tipset :)
Låter bra! Lycka till.

Re: Byta kondensor Kia Picanto 1.1 EX 2008.

7
Gaspo skrev:
Dwarfen skrev:Hej,
Nej inte kollat mer än att jag har bytt lagret till remskivan och satt dit en ny magnetkoppling och veriferat att magnetkopplingen fungerar och att kompressorn
snurrar lätt och fint med handen.
Vad jag vet så sitter där en tryckvakt som stoppar kompressorn vid ett eventuellt läckage så jag hoppas att den lever i alla fall, annars får jag byta den också :)
Kan man testa kompressorn utan att fylla systemet med gas? :)
Felsökning på ac firman var gratis så tänkte dom skulle få tala om vad nästa problem är om det är mer än kondensorn, dom var riktigt sjyssta :)
Googlar lite och ser om jag hittar något om hur man testar en kompressor, tack för tipset :)
Låter bra! Lycka till.
Tack tack, ska ge mig på det i helgen så får vi se hur det går ;D

Re: Byta kondensor Kia Picanto 1.1 EX 2008.

8
Nått som slog mig nu var dock torkfiltret, det verkar ju vara superkänsligt för att dra åt sig fukt.
Så gissar på att jag inte kan byta allt på lördagen och åka in på tisdag för läcktest och vacumsugning?
För då kommer väl torkfiltret suga i sig den fukt som finns i systemet redan och vara förbrukat innan jag ens kommer till ac firman?

Så min plan är att byta kondensorn men inte ansluta rören förrens strax innan jag åker till ac firman, kan det fungera?
Dom ser ut att sitta vettigt till så dom går att komma åt utan att behöva riva bilen något för just anslutningarna så får plomberingen sitta kvar då kondensorn
har integrerat torkfilter ;)

Re: Byta kondensor Kia Picanto 1.1 EX 2008.

9
Nu är den nya kondensorn på plats och har monterat nya o-ringar och plastat in anslutningarna och låtit plomberingen på kondensorn sitta kvar.
Så kommer jag skruva dit kopplingarna precis innan det är dags att vacumsuuga hos ac firman för att det nya torkfiltret ska suga åt sig så lite fukt som möjligt.

Om någon ska göra samma operation utan att helt plocka bort kylaren och tömma systemet på glykol så gjorde jag såhär.
(I stridens hetta glömde jag såklart att ta bilder =/)

Jag följde den här guiden för att se ungefär var alla skruvar satt. (Ser inte likadant ut som på min bil men skruvarna var på ett ungefär.

Dock på min Kia så satt det en extra skruv som drog ihop fronten med skärmen i hjulhusen under plastskydden på varje sida.
Fick även lossa 3 plastclips under bilen precis under dimljusen, 1 på passagerarsidan och 2 på förarsidan.
Fick ta lös båda framlyktorna vilka bara satt i 2 skruvar var så det var jättelätt samt lossa kontakterna.
Fick ta bort alla plastskruvar som sitter i metallbågen som huvlåset sitter i samt lossa en skruv för att släppa på kylaren och flytta den lite bakåt.
Tidigare ägare hade använt 1 dm långa skruvar till nummerplåten och satt fast längre in så fick även skruva loss dessa.
Därefter kunde jag bara rycka loss fronten från skärmarna enligt ovan video och lägga bort den tills vidare.
Jag fick även ta bort metallbågen som sitter bakom kofångaren och ta kondensorn framåt då i alla fall jag inte hade en chans att få plats att lyfta ur kondensorn uppåt, inte utan att helt ta bort kylaren i alla fall och tömma systemet på glykol, och jag hade inte tillräckligt med glykol hemma såklart ;P

Sen gick det lätt som en dans att få loss kondensorn, den satt i 2 skruvar som gick lätt att komma åt när lyktan på förarsidan var bortplockad.
Allt som allt tog det 2 timmar att skruva isär och sätta ihop allting igen så nu hoppas jag att det inte läcker någon fler stans och att kompressorn faktiskt fungerar :)

Re: Byta kondensor Kia Picanto 1.1 EX 2008.

10
Dwarfen skrev:Nu är den nya kondensorn på plats och har monterat nya o-ringar och plastat in anslutningarna och låtit plomberingen på kondensorn sitta kvar.
Så kommer jag skruva dit kopplingarna precis innan det är dags att vacumsuuga hos ac firman för att det nya torkfiltret ska suga åt sig så lite fukt som möjligt.

Om någon ska göra samma operation utan att helt plocka bort kylaren och tömma systemet på glykol så gjorde jag såhär.
(I stridens hetta glömde jag såklart att ta bilder =/)

Jag följde den här guiden för att se ungefär var alla skruvar satt. (Ser inte likadant ut som på min bil men skruvarna var på ett ungefär.

Dock på min Kia så satt det en extra skruv som drog ihop fronten med skärmen i hjulhusen under plastskydden på varje sida.
Fick även lossa 3 plastclips under bilen precis under dimljusen, 1 på passagerarsidan och 2 på förarsidan.
Fick ta lös båda framlyktorna vilka bara satt i 2 skruvar var så det var jättelätt samt lossa kontakterna.
Fick ta bort alla plastskruvar som sitter i metallbågen som huvlåset sitter i samt lossa en skruv för att släppa på kylaren och flytta den lite bakåt.
Tidigare ägare hade använt 1 dm långa skruvar till nummerplåten och satt fast längre in så fick även skruva loss dessa.
Därefter kunde jag bara rycka loss fronten från skärmarna enligt ovan video och lägga bort den tills vidare.
Jag fick även ta bort metallbågen som sitter bakom kofångaren och ta kondensorn framåt då i alla fall jag inte hade en chans att få plats att lyfta ur kondensorn uppåt, inte utan att helt ta bort kylaren i alla fall och tömma systemet på glykol, och jag hade inte tillräckligt med glykol hemma såklart ;P

Sen gick det lätt som en dans att få loss kondensorn, den satt i 2 skruvar som gick lätt att komma åt när lyktan på förarsidan var bortplockad.
Allt som allt tog det 2 timmar att skruva isär och sätta ihop allting igen så nu hoppas jag att det inte läcker någon fler stans och att kompressorn faktiskt fungerar :)
Bra jobbat!
Skriv svar

Återgå till "Picanto"