Annons

Laddbox

1
Jag ska flytta till hus och kollar runt på olika laddboxar till min Optima PHEV.

Önskemål på boxen.
* 3*32A/22kW, vill inte behöva byta box nästa gång jag byter bil.
* Ej kopplad mot molnet, går det så är det ok, men den ska inte behöva någon molntjänst från någon leverantör för att konfigureras eller fungera.
* Stöd för lastbalansering/effektvakt mot inkommande mot huset
* Behörighetskontroll, RFID/PIN-kod eller nyckel
* Fast kabel, minst 5m, helst 8m.
* Lösning för lastbalansering när inkommande sitter långt från garaget
* Schemaläggning av laddström, då de flesta elnätsbolag kommer att införa effekttariffer som gör att de kommer att löna sig mer med att ladda vissa tider samt hålla koll på effekttopparna.

Har kollat på
JuiceBox, men de har inte klar sin modul för lastbalansering
Zappi V2, 3 fas. Den har det mesta, kräver inte molnet men kan kompletteras med moduler för att ha mätning för lastbalansering längre bort samt koppling mot nätet.

Finns det några mer? Kollat på DEFA och Garo också men tycker dokumentationen är sådär.
Styvfarsan kör en EVBox, det fungerar bra, men kass support för Sverige om man vill ha ut extra RFID-taggar m.m. Lite kass dokumentation om hur man konfigurerar den.

Några tips?
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Annons

Re: Laddbox

2
Hej!
Bra inlägg och bra krav. Du kanske skulle flytta inlägget till Optima PHEV, för att få lite mer kommentarer, tror att det försvinner här?

Jag har liknande tankar, kommer att installera en laddbox i huset. Nu är det ju klart att det blir fortsatt subvention med 50% i år också. Och jag tänker som du, nästa bil kommer absolut att bli en laddhybrid, alternativt en elbil. Har man väl börjat köra på el, om än bara upp till 5-6 mil, har man fått smak på det. Och då gäller det att installera en laddbox som kan fungera även för nästa bil. Kan tänka mig en begagnad mindre elbil som går upp till 20 mil som andrabil, för resor i närområdet, och en laddhybrid för längre resor.

Har en elektriker som hjälper mig då och då, han rekommenderade GARO-boxen, http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... w-jfb-a-dc
Vad är det du saknar i specifikationen för den, är förstås nyfiken inför mitt val.

Har du tittat på Chargestorm?
https://eways.se/shop/chargestorm-connected/

Angående schemaläggning av laddning så kan jag göra det i min Niro PHEV, borde väl gå i Optiman också?

Re: Laddbox

3
Hittills i år har jag installerat 20st Garo boxar (GLBDC) samt en Garo LS4. Dels åt kunder hos vår/min Kia handlare (huserar i samma fastighet) samt kunder med exempelvis Tesla. Blev dessa produkter från Garo dels att dom är enkla att installera och att vi även monterat energimätare i centraler för lastbalansering.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Laddbox

4
MagnusLindgren skrev:Hittills i år har jag installerat 20st Garo boxar (GLBDC) samt en Garo LS4. Dels åt kunder hos vår/min Kia handlare (huserar i samma fastighet) samt kunder med exempelvis Tesla. Blev dessa produkter från Garo dels att dom är enkla att installera och att vi även monterat energimätare i centraler för lastbalansering.
Kul! Vad är din erfarenhet av Garo-boxen? Är kunderna nöjda? Vad är ditt råd, 3-fas, 16 A och lastbalansering, då är man framtidssäkrad? Något du saknar i Garo-boxen?

Kollade först på ChargeAmps HALO-box, tyckte den var trevlig med 220V-uttag för motorvärmaren. Men den har ju inte lastbalansering.

Re: Laddbox

5
MinNiro skrev:
MagnusLindgren skrev:Hittills i år har jag installerat 20st Garo boxar (GLBDC) samt en Garo LS4. Dels åt kunder hos vår/min Kia handlare (huserar i samma fastighet) samt kunder med exempelvis Tesla. Blev dessa produkter från Garo dels att dom är enkla att installera och att vi även monterat energimätare i centraler för lastbalansering.
Kul! Vad är din erfarenhet av Garo-boxen? Är kunderna nöjda? Vad är ditt råd, 3-fas, 16 A och lastbalansering, då är man framtidssäkrad? Något du saknar i Garo-boxen?

Kollade först på ChargeAmps HALO-box, tyckte den var trevlig med 220V-uttag för motorvärmaren. Men den har ju inte lastbalansering.
Vi har kört på 32A(22kW) boxen och ställt laddeffekten så det matchar huvudsäkringen (alla här i stan kan få 25A utan högre nätavgift).

Det man eventuellt skulle sakna är väl motorvärmar uttag, men satsar man på ren elbil så är det inget bekymmer då värme kan aktiveras under laddning.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Laddbox

6
Hej!

Jag skrev inlägget här, då det rörde flera modeller förutom Optima, som tex Niro och Soul

Har kollat lite på Garo, men då måste jag dra 10-20 Mbus/modbuskabel om jag ska få till lastbalanserigen. Borde inte behöva ha separata elmätare om de ska köra mbus. Ska bli intressant om de kommer att koppla sig min HAN-kontakten som nya elmätarna kommer med.

Har kollat på Chargestorm, E-ways de har i köpcentrumen jag är i ibland. Dock känns det som den kräver uppkoppling mot internet för att lastbalanseringen ska fungera. Dessutom blev det dyrt jämfört mot Zappi, ~17000 + installation.

Det jag gillade med Zappi är deras hub som ska komma med occp och API. Förhoppningsvis kan jag köra hemautomationen mot deras API.

Osäker på om jag kan schemalägga laddningen i Optima, borde gå om det går i Niro, dock så kommer jag inom snar framtid att kunna ladda på jobbet, sen brukar jag ladda på stan, så tidsstyrningen ska bara gälla hemma och gärna dagtid fast då med låg effekt. Så kan boxen styra det hemma så jag inte behöver göra något speciellt bara för att jag är hemma så är det bra.

Det jag saknar på Zappi är motorvärmaruttag, men det kan jag styra separat via hemautomationen.

Kan man få både bidrag och RUT vid installation av laddbox? Får annars ev. dela upp jobbet. Måste kolla reglerna för RUT då jag flyttar in under hösten och hörde något om att jag måste bo där över nyårskiftet innan jag kan nyttja det.

Jag kommer att behöva dra ny elmatning och ny central till garaget, de såg lite klent ut det som satt när nu.

MinNiro skrev:Hej!
Bra inlägg och bra krav. Du kanske skulle flytta inlägget till Optima PHEV, för att få lite mer kommentarer, tror att det försvinner här?

Jag har liknande tankar, kommer att installera en laddbox i huset. Nu är det ju klart att det blir fortsatt subvention med 50% i år också. Och jag tänker som du, nästa bil kommer absolut att bli en laddhybrid, alternativt en elbil. Har man väl börjat köra på el, om än bara upp till 5-6 mil, har man fått smak på det. Och då gäller det att installera en laddbox som kan fungera även för nästa bil. Kan tänka mig en begagnad mindre elbil som går upp till 20 mil som andrabil, för resor i närområdet, och en laddhybrid för längre resor.

Har en elektriker som hjälper mig då och då, han rekommenderade GARO-boxen, http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... w-jfb-a-dc
Vad är det du saknar i specifikationen för den, är förstås nyfiken inför mitt val.

Har du tittat på Chargestorm?
https://eways.se/shop/chargestorm-connected/

Angående schemaläggning av laddning så kan jag göra det i min Niro PHEV, borde väl gå i Optiman också?
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Laddbox

7
Hej!

Oj, det var många funderingar du hade, och jag hänger tyvärr inte med på alla tekniska delarna. Det jag kan bidra med är:
- Man kan inte få både Ladda-hemmastöd och RUT-avdrag vid installation av laddbox, men man får 50% av både arbete och material så att dela upp det verkar onödigt.
(https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... -elfordon/)
- Schemaläggning av laddning finns i Kian under PHEV->Laddningstider, har dock inte hunnit testa det ännu.
- Man kan ändra laddningsströmmen både i kabelns dosa och i bilen. Jag kör nu med 8A på kabeldosan och inställning i bilen på "minskad", det ger ca 5 A laddningsström, se det här inlägget https://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=135&t=5525

Vore kul att höra sedan vad du bestämde dig för.

Re: Laddbox

9
MinNiro skrev:Hej!

Oj, det var många funderingar du hade, och jag hänger tyvärr inte med på alla tekniska delarna. Det jag kan bidra med är:
- Man kan inte få både Ladda-hemmastöd och RUT-avdrag vid installation av laddbox, men man får 50% av både arbete och material så att dela upp det verkar onödigt.
(https://www.naturvardsverket.se/Stod-i- ... -elfordon/)
- Schemaläggning av laddning finns i Kian under PHEV->Laddningstider, har dock inte hunnit testa det ännu.
- Man kan ändra laddningsströmmen både i kabelns dosa och i bilen. Jag kör nu med 8A på kabeldosan och inställning i bilen på "minskad", det ger ca 5 A laddningsström, se det här inlägget https://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=135&t=5525

Vore kul att höra sedan vad du bestämde dig för.
Ok. Kan inte ställa laddström på min laddare. Vet att vissa Niro fått schuko-laddare med ställbar ström. Kan inte ställa laddström i min Optima.

Kommer då att be elektrikern dela fakturan, då det kommer att kosta mer än max beloppet så jag måste ha fram ny kabel och central till garaget.

Kollade menyn på laddningstiden. Kommer att bli bökigt då jag bara vill ha det reglerat hemma. Hos päronen på landet så kan jag sköta den med att sätta i kabeln vid rätt tidpunkt. Får tillträde till huset senare i höst så händer det inget nytt så överväger jag Zappi. Mest för pengarna känns det som samt stöd för integration av ev. solceller i framtiden.

Ska kolla youtubelänken du postade.

Har kollat lite på laddare för jobbet och vår BRF, som jag nu ska flytta ifrån. Garo, Defa. Verkar bli cacharge på jobbet då de har en lite bättre lastbalanserare, vi ska upp med 20-30 uttag, blir 10-15 boxar.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Laddbox

10
MinNiro skrev:Ett tillägg: Har du sett det här, kanske finns intressant info där?
Han hade valt Zappi V2 (3-fas) om den funnits för leverans. Enligt ÅF så ska den komma nu till hösten och den är den jag ska ha om det blir en Zappi.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"