Annons

Re: Bensin eller diesel?

11
DeaL skrev:Nej såg precis det att manuell var svårare att hitta.
Ja service blir dyrare då dessa dubbelkopplingslådor servas lite oftare. Skulle gissa på runt 6000 mil. Men andrahandsvärdet borde vara avsevärt mycket bättre på en automat. Det ser man ju redan nu på blocket som sagt. Men det beror ju på hur man tänkt finansiera och äga bilen. Ska man t ex leasa har det ju ingen betydelse ändå
Kan inte tänka mig att det skulle vara dyrare att serva en bil med DCT. Då det enda som görs var 6k mil är kontroll av nivån av oljan i lådan. Och det är hur simpelt som helst. Inga intervaller för byte av olja på automat. Om den inte körs väldigt hårt väldigt ofta.
Annons

Re: Bensin eller diesel?

12
Hade önskat att jag hittade en ceed sw, crdi, gt-line, manuell för att kolla servicekostnaden. Behöver bara ett regnr :)

Kollade en ceed sw, bensin, 140hk, manuell hos Kia. Adderade alla servicear, år 1-6, alltså 6 st, blev ca 15k. Vore väldig intressant hur kostnaden blir för ceed crdi som ”bara” servas tre gånger på sex år. Har svårt att tro att det blir lika dyrt?

Re: Bensin eller diesel?

13
Mange76 skrev:Hade önskat att jag hittade en ceed sw, crdi, gt-line, manuell för att kolla servicekostnaden. Behöver bara ett regnr :)

Kollade en ceed sw, bensin, 140hk, manuell hos Kia. Adderade alla servicear, år 1-6, alltså 6 st, blev ca 15k. Vore väldig intressant hur kostnaden blir för ceed crdi som ”bara” servas tre gånger på sex år. Har svårt att tro att det blir lika dyrt?
Räknade på min bil Ceed SW 140hk DCT 22168:- ,räknade på Ceed SW 140hk manuell 22168:- alltså same,same. Förenade bil i Göteborg gjorde jag räkningen på via Kia service sida. Hedin va någon tusenlapp dyrare.

Vart får du 15k? Fasen det e 7k i skillnad.

Btw jisses va dom tar igen garantin på service. Med tanke på den minimala arbetstid och material som används vid service. Men det kostar ju iofs löjligt mycket o serva dom flesta bilar. Jisses va verkstäder drar in stålar.

Re: Bensin eller diesel?

14
Gaspo skrev:
Mange76 skrev:Hade önskat att jag hittade en ceed sw, crdi, gt-line, manuell för att kolla servicekostnaden. Behöver bara ett regnr :)

Kollade en ceed sw, bensin, 140hk, manuell hos Kia. Adderade alla servicear, år 1-6, alltså 6 st, blev ca 15k. Vore väldig intressant hur kostnaden blir för ceed crdi som ”bara” servas tre gånger på sex år. Har svårt att tro att det blir lika dyrt?
Räknade på min bil Ceed SW 140hk DCT 22168:- ,räknade på Ceed SW 140hk manuell 22168:- alltså same,same. Förenade bil i Göteborg gjorde jag räkningen på via Kia service sida. Hedin va någon tusenlapp dyrare.

Vart får du 15k? Fasen det e 7k i skillnad.

Btw jisses va dom tar igen garantin på service. Med tanke på den minimala arbetstid och material som används vid service. Men det kostar ju iofs löjligt mycket o serva dom flesta bilar. Jisses va verkstäder drar in stålar.
Tog en random ceed sw, gdi, manuell 1.4. Valde windahls som verkstad (finns i Nora). Kollade alla servisar från 1-6 och adderade alla. Kan ju göra om det ifall jag missat ngt.

Re: Bensin eller diesel?

15
Mange76 skrev:
Gaspo skrev:
Mange76 skrev:Hade önskat att jag hittade en ceed sw, crdi, gt-line, manuell för att kolla servicekostnaden. Behöver bara ett regnr :)

Kollade en ceed sw, bensin, 140hk, manuell hos Kia. Adderade alla servicear, år 1-6, alltså 6 st, blev ca 15k. Vore väldig intressant hur kostnaden blir för ceed crdi som ”bara” servas tre gånger på sex år. Har svårt att tro att det blir lika dyrt?
Räknade på min bil Ceed SW 140hk DCT 22168:- ,räknade på Ceed SW 140hk manuell 22168:- alltså same,same. Förenade bil i Göteborg gjorde jag räkningen på via Kia service sida. Hedin va någon tusenlapp dyrare.

Vart får du 15k? Fasen det e 7k i skillnad.

Btw jisses va dom tar igen garantin på service. Med tanke på den minimala arbetstid och material som används vid service. Men det kostar ju iofs löjligt mycket o serva dom flesta bilar. Jisses va verkstäder drar in stålar.
Tog en random ceed sw, gdi, manuell 1.4. Valde windahls som verkstad (finns i Nora). Kollade alla servisar från 1-6 och adderade alla. Kan ju göra om det ifall jag missat ngt.
Kollade där nu jisses va mycket billigare. Jag får flytta till landsbygden :-)

Re: Bensin eller diesel?

16
Gaspo skrev:
Mange76 skrev:
Gaspo skrev:
Räknade på min bil Ceed SW 140hk DCT 22168:- ,räknade på Ceed SW 140hk manuell 22168:- alltså same,same. Förenade bil i Göteborg gjorde jag räkningen på via Kia service sida. Hedin va någon tusenlapp dyrare.

Vart får du 15k? Fasen det e 7k i skillnad.

Btw jisses va dom tar igen garantin på service. Med tanke på den minimala arbetstid och material som används vid service. Men det kostar ju iofs löjligt mycket o serva dom flesta bilar. Jisses va verkstäder drar in stålar.
Tog en random ceed sw, gdi, manuell 1.4. Valde windahls som verkstad (finns i Nora). Kollade alla servisar från 1-6 och adderade alla. Kan ju göra om det ifall jag missat ngt.
Kollade där nu jisses va mycket billigare. Jag får flytta till landsbygden :-)
Gjorde om testet och hamnade på 15.544kr. Bor i Örebro men det lönar sig att åka till Nora ;)

Re: Bensin eller diesel?

19
Fel av mej.
Samma servicekostnad för manuell som automat.
Om ni går in där man kikar servicekostnad så kan man trycka på välj modell istället för att ange reg nummer. Då kan du välja diesel manuell t ex.
Lite bökigt med mobiltelefon men det fungerade för mej när jag sa till min webbläsare att visa dator-version av sidan.
Hoppas ni blir kloka på vad jag menar :)

Lustigt att det skiljer så mycket i pris på olika verkstäder. Det lönar sig att jämföra!

Men en hel del av dessa kostnader är genomgång för att garantin ska gälla eller?
Om man går till en lokal (men ändå auktoriserad verkstad) så är dom säkert inte lika noga med att kolla sånt. Men å andra sidan så blir det väl krångel om något skulle gå sönder på garantin sen....

Re: Bensin eller diesel?

20
Det finns ingen annan auktoriserad verkstad än just en auktoriserad Kia-verkstad.
Det innebär att det bara är en Kia-verkstad som kan och får utföra garantijobb, återkallningskampanjer, uppdatering av styrenheter, kalibreringar mm.

En ren service kan vilken verkstad som helst utföra, men allting måste vara dokumenterat och kvitto och protokoll måste förvaras ihop med servicehäftet.
Detta för att kunna granskas vid ett ev. framtida garantiärende.
Garantin behålls så länge allt är korrekt.

Men om något felar på servicen som inte är utförd på auktoriserad verkstad kan man förlora garantin på drivlinan.
Övrig garanti är dock fortfarande gällande (7år/15000 mil)
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"