Annons

Bensin eller diesel?

1
Lutar åt att köpa en GT-line diesel. Kollade först in ceed sw bensin 1.4, men inser att dieseln får dra mer. Detta eftersom jag har husvagn så känner jag att 1400kg som bensinaren får dra blir lite för lite. Dieseln får dra 1500kg och många vagnar väger det.

En annan faktor som gör dieseln lite mer attraktiv är service vart annat år.

Ni som har nya bensinaren eller dieseln, vad ligger årsservicen på?

En annan fördel med GT-line är att den har ledljus. Kanske slipper extraljus då eftersom halogen är sämre (iaf på min ceed 2014).
Annons

Re: Bensin eller diesel?

2
Mange76 skrev:Lutar åt att köpa en GT-line diesel. Kollade först in ceed sw bensin 1.4, men inser att dieseln får dra mer. Detta eftersom jag har husvagn så känner jag att 1400kg som bensinaren får dra blir lite för lite. Dieseln får dra 1500kg och många vagnar väger det.

En annan faktor som gör dieseln lite mer attraktiv är service vart annat år.

Ni som har nya bensinaren eller dieseln, vad ligger årsservicen på?

En annan fördel med GT-line är att den har ledljus. Kanske slipper extraljus då eftersom halogen är sämre (iaf på min ceed 2014).
Om jag går in och kollar på Kia och väljer service får jag följande pris på 1500 och 3000mil:2134:- och 4280:- detta på förenade bil. Inte gratis direkt! Du kan kolla priser här: https://www.kia.com/se/aga/boka-service/step-1/?

Re: Bensin eller diesel?

3
Kikar du på manuell eller automat?
Ganska bra pris på bensin med automat just nu så jag hade ju gått på den men det är klart om dragvikten är avgörande så hjälper det ju inte så mycket.
Den är lite ovanligare med diesel så det hade ju varit bra om du fick chans att provköra den nånstans. Men den går säkert lika fint som besinarn.
GT-Line tycker jag absolut du ska satsa på. Led-ljus är lätt värt de lilla extra som GT-Line kostar. Just nu är det dessutom inget extra för GT-Line. Iaf på besinarn

Re: Bensin eller diesel?

5
Nej såg precis det att manuell var svårare att hitta.
Ja service blir dyrare då dessa dubbelkopplingslådor servas lite oftare. Skulle gissa på runt 6000 mil. Men andrahandsvärdet borde vara avsevärt mycket bättre på en automat. Det ser man ju redan nu på blocket som sagt. Men det beror ju på hur man tänkt finansiera och äga bilen. Ska man t ex leasa har det ju ingen betydelse ändå

Re: Bensin eller diesel?

6
DeaL skrev:Nej såg precis det att manuell var svårare att hitta.
Ja service blir dyrare då dessa dubbelkopplingslådor servas lite oftare. Skulle gissa på runt 6000 mil. Men andrahandsvärdet borde vara avsevärt mycket bättre på en automat. Det ser man ju redan nu på blocket som sagt. Men det beror ju på hur man tänkt finansiera och äga bilen. Ska man t ex leasa har det ju ingen betydelse ändå
Vill ha manuell eftersom ungarna inom kort ska börja övningsköra. Nästa bil om ca 5-6 år får bli automat.

Ska inte leasa utan lånar ”på huset”.

Re: Bensin eller diesel?

7
Ja är det övningskörning på gång så får det ju bli manuell.
Antar att dom får dra samma, det är väl vikten på bilen som avgör hur mycket dom får dra. Så om en automatlåda är tyngre så får ju den dra mer :)
Har du kikat nåt på produktbladen från kia om det står någon sån information?

Re: Bensin eller diesel?

8
DeaL skrev:Ja är det övningskörning på gång så får det ju bli manuell.
Antar att dom får dra samma, det är väl vikten på bilen som avgör hur mycket dom får dra. Så om en automatlåda är tyngre så får ju den dra mer :)
Har du kikat nåt på produktbladen från kia om det står någon sån information?
Har bara jämfört dragvikten mellan 1.4 gdi (manuell) som får dra 1400kg, medan 1.6 crdi (manuell) får dra 1500kg.

Har inte jämfört med automat eftersom jag är ”tvingad” till manuell. Visst man kan köpa en automat och bara köpa en billig bil med manuell för övningskörning. Men vet inte om jag orkar hålla på och leta efter en sån bil. Sen kostar ju skatt och försäkring även på en gammal bil.

Re: Bensin eller diesel?

9
Nej det är la mycket bättre att köpa en manuell. Dragvikten borde ju vara den samma på manuell och automat. Tyckte jag läste 1410 kg nånstans på bensin med automat. Såna finns ju ett gäng ute på blocket om man vill kolla upp det.

Re: Bensin eller diesel?

10
DeaL skrev:Nej det är la mycket bättre att köpa en manuell. Dragvikten borde ju vara den samma på manuell och automat. Tyckte jag läste 1410 kg nånstans på bensin med automat. Såna finns ju ett gäng ute på blocket om man vill kolla upp det.
Tyvärr är 1410kg väldigt begränsande.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"