Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

11
Bränsleförbrukning brukar ju vara av intresse, så här kommer mina uppgifter efter 1500 mil (köpte min bil i aug 2018).
Jag har efter snart elva månader gjort ca 185 resor. De flesta korta på ren el, men också ca 17 "långresor" på 20 - 60 mil t.o.r. Några med laddning över natten, några utan laddning...
Jag har under denna period tankat 404 liter bensin till en kostnad av 6163:- kr.
Jag har laddat bilen med 1448 kWh till en kostnad av 1955:- kr.
Summa bensin + el = 8118.
1500 mil för drygt 8000 kronor ger en kostnad på drygt fem kronor milen...
Jag är nöjd. Min gamla Toyota RAV4 hade kostat mig 11 - 12000 mer i bränslekostnad (+ ett antal trista reparationskostnader)!
Laddhybriden kostar ju några kronor, men om ser det hela över tid - 7 års nybilsgaranti, låga kostnader för skatt, försäkring, besiktning, driftskostnader och miljöpåverkan - så tror jag det är en ganska bra affär.
Den är väldigt tyst och behaglig att köra och att åka i. Det enda som stör mig är att den fullkomligt suger åt sig smuts till bakluckan. Jag har aldrig haft en bil som blir skitig lika fort. Någon som har något gott råd att dela med sig av?
Annons

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

13
Jianrole skrev:Tankade fullt för första gången nu och tänkte skriva in, för klubbens vetskap och framtida forskning! Det finns redan en tråd om Niros bränsleförbrukning, men eftersom den ligger i Niro HEV-forum anser jag att den bör tillägnas våra icke-sladdladdande bröder.
Hej! Har läst ditt inlägg tidigare, men läst det nu igen, då jag väntar på levernas av en egen Niro plugin. Mycket bra att kunna dra nytta av andras erfarenheter. Har gjort en kalkyl innan köpet, få se hur den håller. Någon ekonomisk vinst tror jag inte på, men får lägga förlusten på " samvetskontot "
Köpte bilen i augusti och nollställde förhållandevis omgående den ackumulerade infon när jag tankade upp bilen till full tank. Sedan dess har jag kört 1577.6 km och en drifttid på 36:30 h. När jag nu tankade upp bilen från nästan tom till full tank gick det i 39,26 L, vilket ger en förbrukning på ungefär 0,25 L/mil. Mätaren säger 2.3 L/100km så det är aningen generöst men ändå rätt så nära.

Jag har under denna tid självklart haft lite experimenterande på körsätt, laddningsrutiner, ACC-inställningar osv. Detta för att försöka hitta den optimala bekvämlighet/bränsleekonomiska inställningen, något som kan variera beroende på bl.a. yttertemperatur och passagerarkrav. Så vissa sträckor har därmed också inte varit särskilt effektiva. De resor jag genomfört har varit vanlig dagspendling på under 10 km och ett antal längre färder (20-30 mil).

Några lärdomar som jag dragit:
[*] Jag upplever det effektivast att ladda fullt innan avfärd på längre resor, inleda resan i EV-läge men ganska snart gå över till HEV-läge och sedan använda EV-läge vid sektioner med lägre hastigheter. När sedan slutmålet närmar sig, gå över på EV-läge och köra slut på resterande del av batteriet (förutsatt att laddning kan genomföras på slutmålet). Jag testade också att köra helt "carefree" vilket gör att bilen kör slut på batteriet och sen kör rent på HEV-läge. Detta gav något högre bränsleförbrukning i jämförelse.
[*] Laddning på publika laddstolpar är smidigt och kostnadseffektivt när det är gratis alternativt när det kostar per kW. Att ladda på kr/min blir oftast dyrare än att tanka bensin (men kan övervägas om parkeringen är central då parkeringskostnaden blir "inbakat" i priset). Att ladda per minut blir oftast kostsamt för att Niron inte mäktar med att ladda lika snabbt som de flesta rena elbilar.
[*] Jag har varit med om flera el/phevbilister som "laddar" sina fordon för att få gratis parkering och/eller står längre tid än vad som parkeringen förordar. T. ex. en BMW i3 som parkerade bredvid mig på en central InCharge-laddstation, snabbt kopplade in kabeln och gick iväg utan att aktivera laddningen på stolpen (kan ses genom att laddstolpen lyser gult när kabel är ansluten och blått när den laddar). Kan ju bero på okunskap också, men jag är cynisk.
[*] Bränslemotorn startar väldigt lätt om ACC är påslagen och yttertemperaturen är under den inställda temperaturen. Desto kallare det är desto längre tid går motorn (i relation till vilken måltemperatur bilen ska uppnå). När ACC stängs av, stängs även bränslemotorn av, men även ventilationen blir helt avstängd. Detta leder snabbt till immiga rutor. Den bästa lösningen som jag hittills kommit fram till är att försöka efterlikna yttertemperaturen i största mån med inställd temperatur på ACC. Detta för att undvika imma och att bränslemotorn startar under kortare dagspendling. När höstvädret blivit kallare har jag haft ACC inställd på 15.5 grader (den lägsta temperaturen) och använt mig av ratt- och sätesvärme istället. Detta har fungerat mycket väl, utan fuktig luft, immiga rutor eller att AC:n får spel och pumpar kall luft när det redan är kallt. Under längre resor finns det dock ingen större vinst med detta maniska beteende, då bränslemotorn oundvikligen kommer starta förr eller senare.

Avslutningsvis är detta vad jag kommit fram till hittills! Ser fram mot att köra nästa tank med lite mer erfarenhet, samt självklart få ytterligare erfarenhet av kallare väder!

Skriv gärna in Era egna erfarenheter, så återkommer jag vid nästa tankning!

FL:LE
Distans: 1577,6 km
Tankat: 39,26 L
Förbrukning: 0,23 L/mil (färddator) 0,25 L/mil (calc)

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

16
Hans S skrev:Bränsleförbrukning brukar ju vara av intresse, så här kommer mina uppgifter efter 1500 mil (köpte min bil i aug 2018).
Jag har efter snart elva månader gjort ca 185 resor. De flesta korta på ren el, men också ca 17 "långresor" på 20 - 60 mil t.o.r. Några med laddning över natten, några utan laddning...
Jag har under denna period tankat 404 liter bensin till en kostnad av 6163:- kr.
Jag har laddat bilen med 1448 kWh till en kostnad av 1955:- kr.
Summa bensin + el = 8118.
1500 mil för drygt 8000 kronor ger en kostnad på drygt fem kronor milen...
Jag är nöjd. Min gamla Toyota RAV4 hade kostat mig 11 - 12000 mer i bränslekostnad (+ ett antal trista reparationskostnader)!
Laddhybriden kostar ju några kronor, men om ser det hela över tid - 7 års nybilsgaranti, låga kostnader för skatt, försäkring, besiktning, driftskostnader och miljöpåverkan - så tror jag det är en ganska bra affär.
Den är väldigt tyst och behaglig att köra och att åka i. Det enda som stör mig är att den fullkomligt suger åt sig smuts till bakluckan. Jag har aldrig haft en bil som blir skitig lika fort. Någon som har något gott råd att dela med sig av?
Nyfiken på hur du har koll på hur mycket du har laddat? Och till vilken kostnad. Finns väl ingen "kWh-förbrukarmätare" i bilen väl? Har du laddat hemma med laddbox där du kan hålla koll? Skulle också vilja ha koll på kWh-förbrukningen, bensinkostnaden har man ju superkoll på.

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

17
När jag köpte bilen så köpte jag samtidigt en enkel elenergimätare på Clas Ohlson eller Jula för en dryg hundring och kopplade in den mellan billaddaren och eluttaget. Där kan jag ju se den ackumulerade laddningen kWh kontinuerligt. Jag har fast elpris där kostnaden förra året låg på totalt 1:35/kWh (nätleverantör + elbolag, med reservation för nätleverantörens fakturor som inte är helt förutsägbara när det gäller effektavgiften). Men någonstans där lär det hamna. Jag brukar klara ca 5 mil på el (utan att köra överdrivet försiktigt) och det brukar krävas ca 8 kWh för att ladda upp bilen igen.
Har nu kört drygt 1700 mil. Tankade idag och har då förbrukat 450 l bensin. Totalt laddat 1670 kWh (drygt 2 200:-). Ligger fortfarande på strax över 5 kr/mil.

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

18
Hans S skrev:När jag köpte bilen så köpte jag samtidigt en enkel elenergimätare på Clas Ohlson eller Jula för en dryg hundring och kopplade in den mellan billaddaren och eluttaget. Där kan jag ju se den ackumulerade laddningen kWh kontinuerligt. Jag har fast elpris där kostnaden förra året låg på totalt 1:35/kWh (nätleverantör + elbolag, med reservation för nätleverantörens fakturor som inte är helt förutsägbara när det gäller effektavgiften). Men någonstans där lär det hamna. Jag brukar klara ca 5 mil på el (utan att köra överdrivet försiktigt) och det brukar krävas ca 8 kWh för att ladda upp bilen igen.
Har nu kört drygt 1700 mil. Tankade idag och har då förbrukat 450 l bensin. Totalt laddat 1670 kWh (drygt 2 200:-). Ligger fortfarande på strax över 5 kr/mil.
Ahh, så enkelt. Perfekt, tack för tipset! Såg den här på Jula, https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... re-006252/

Ja, energiförbrukningen vid ren eldrift ligger för mig kring 1,5 kWh/mil. Tycker att räckvidsmätaren stämmer väldigt bra när man kör max 80-90 km/h. Över 100 km/h drar det iväg och blir mer, precis som när man kör på bensin alltså.

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

19
Ja, det är enkelt och kul. Om du inte redan handlat på Jula kan du ju kolla lite på "Elenergimätare/Elmätare - test" på nätet.
Jag vill minnas att exaktheten mellan mätarna varierar lite. Å andra sidan tror jag det är marginellt. Att jämföra kostnaderna mellan oss Niro Laddhybridägare blir ju ändå så individuellt. Kör man bilen uteslutande som pendlare ca 5 mil t.o.r dagligen blir ju kostnaden på ett sätt och varvar man med lite längre resor en helt annan, så det går ju aldrig att jämföra bilens milkostnad med en "vanlig" bil generellt...
Jag gjorde en lite längre tripp i helgen - ca 40 mil t.o.r. Laddade över natten. Det innebar ca 10 el-mil + 30 bensinmil. (90 - 110 km/tim stora delar). Ca en kvarts tank förbrukning. Har inga exakta förbrukningsuppgifter, men jämför i bakhuvudet med min gamla Toyota RAV4, som vid det här laget (efter 16 - 17 00 mil) hade kostat mig mer än 10 000:- kr mer i ren bränsleförbrukning...

Re: Bränsleförbrukning Niro PHEV

20
Ja, kostnad och förbrukning är svårt att jämföra för laddhybridägare. Jag räknar med att 80-90% av mina resor är kortare än 5 mil och att jag då kommer att klara mig på enbart el. Har gjort några resor när batteriet varit urladdat, men även då är förbrukningen låg. Fick ca 0,35 l/mil på en 7 milskörning i ca 70-80 km/h, och ca 0,45 på en 6-milskörnning i 100-110 km/h, mycket nöjd. Stämmer väl med de siffror Jörgen_S här i forumet har berättat om i sin trevliga videokanal, har du sett den: https://www.youtube.com/user/StudioKonstans/videos
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"