Annons

Re: Vinterdäck?

21
Jag har kört den här vintern med GT Radial friktionsdäck (säljs på Vianor) och de har fungerat bra, utom när det är blankis i rondellerna; då släpper bilen på alla fyra - väldigt väldigt förutsägbart och lätt åtgärdat. På E20 och rätt mycket snö där det varit oplogat har Optiman fört sig väldigt bra, gått dit jag styrt den. Kan bara föreställa mig att den blir mycket bättre med högkvalitativa friktionsdäck. Jag är nöjd med mina lågkostnadsdäck, men nästa gång så slänger jag nog på lite dyrare.
Annons

Re: Vinterdäck?

22
Fick min bil i torsdags utrustad med friktionsdäck Cooper Weather Master Ice 100 215/55/R17. Kom inte in på parkering hemma i nysnön, fick hämta trasmattor att köra på. Kör jag i väg grenen slirar/spinner bilen. Och stannar jag i 5cm snö kommer jag inte igång. Åker runt med mattor och snökedjor.
I uppförsbacke slirar bilen så kraftigt att den inte stannar på vägen.

När jag pratar med försäljaren säger han att de inte hört om detta problem tidigare, och rekommenderar dubbdäck. Det vill jag helst undvika, kan någon rekommendera friktionsdäck som fungerar?

Känns tungt att sälja bilen efter en vecka för att jag inte kommer hem. Har redan en sommarbil, Mustang 65a
Peter


Byt däcken istället för att byta bilen. Jag har Hakka 9 och jag har inte varit i närheten av att köra fast.
Jag stannade i en backe med 1 dm snö och det var inga problem att komma upp.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"