Annons

Försäkring vid skada på karossen

1
Jahapp, då var olyckan framme. :thumbdown:
En bil tog en korsning snävt så att min sambo tvingades svänga extra snävt hon med och skrapade i nederdelen på framdörr och bakdörr mot en låg metallstolpe rätt hårt.
Båda dörrarna har bucklor (och naturligtvis avskavd färg).
Plastlisten underst tror jag klarade sig.

Nu till frågorna...

Jag har aldrig behövt sätta mig in i försäkringsärenden förr, så jag är helt okunnig på vad som gäller och vad jag bör/ska göra.

Jag har en Sportage från 2013.
Jag har halvförsäkring hos Länsförsäkringar. https://www.lansforsakringar.se/uppsala ... orsakring/

Gäller Kias 7-åriga nybilsgaranti/ 3-åriga vagnskadeförsäkring? http://www.kiabilforsakring.com/kia/om- ... start.aspx
Kan jag nyttja min försökring hos Länsförsäkringar? (allrisk? (vad nu det är))
Kan man kombinera de två?
Annat?


Jag lär ju inte vara först med dessa frågor, så någon kanske t.o.m. har en pekare till "facit". :)
Vad bör jag tänka på?
Annons

Re: Försäkring vid skada på karossen

2
Det här är väl ett fall för vagnskadegarantin. Åk till en KIA-auktoriserad plåt-o lackverkstad så fixar dom allt. Självrisken är om jag minns rätt 7000 kr. Enda alternativet att slippa självrisk är om man har en skyldig medtrafikant.
Vanliga 7-årsgarantin täcker inte sånt här och hos Länsf har du väl endast det som kallas halvförsäkring. Om du hade haft bilen helförsäkrad hos LF så hade du betalat för dubbel försäkring men ändå bara fått ersättning från den ena.
Bara att bita i det sura äpplet.
Sportage 1,7 crdi 2015 SE
Drar på somrarna runt på en Knaus Sport 420 QD Husvagn på 1200 kg

Re: Försäkring vid skada på karossen

4
Som s_himself redan svarat, det går på KIA's vagnskadegaranti. Självrisk 6250kr. Denna summa betalade jag två gånger på två år på min förra Pro_Ceed. Första gången fick jag en buckla på spoilern fram vilket inte såg speciellt snyggt ut. Andra gången lossnade packad snö/is från en lastbil på E18 vilket jag inte kunde väja för. Hann sakta in, men det räckte inte. Körde rätt in i skiten och resultatet blev spricka längs med hela framspoilern och byte för andra gången. Otroligt surt, men det var bara att betala...

Re: Försäkring vid skada på karossen

5
Det är nämnt i andra trådar här på forumet men det finns extra garantier av olika slag. Jag använder mig av OKQ8 backup försäkring. Den kostar 780:- per år men då får man förutom en massa annat, självriskersättning vid vagnskadegaranti. Har inte behövt den till det än men den har betalat självrisken för byte av framruta och för ett par punkteringar...
Kia Ceed 2014 1.6 Bensin DCT Limited Edition

Re: Försäkring vid skada på karossen

9
Hmmm, förstår jag det rätt, 2013 bil ingår 3 vagnskada.
Men den räcker väl bara till 2016??
Efter det så måste man vagnskada =helförsäkring själv en halcförsäkring täcker inte det.
7 års nybilsgaranti är om det är fel på produkten.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk


Såg nu att tråden var från 2015[emoji12]
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"