Annons

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

11
Ja, det borde funka, axeländen skulle dock behöva plansvarvas också, och även borra och gänga i axeln kräver ju att man sätter upp den 100%-igt rakt om det ska bli bra, men utan att ta ur motorn vet jag inte hur det skulle gå till. Men som sagt, har själv inga resurser för att ta hand om detta och ägaren har nog gett upp på bilen.
Men tack i alla fall :) Och nej, har inga bilder, bilen står fortfarande parkerad hos verkstaden.
Annons

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

12
Borra i axeln, enkelt, man gör en styrning som passar precis på axeln, har ett hål för borret, sen härdar man skiten, sätter den på axeln och borrar. nemas problemas att få rakt, behöver inte ens vara 100% rakt/centrerat, bultar har alltid toleranser och glappar, bulten ska ändå inte ta någon kraft, det ska vevaxelns yta mot remskivan göra. Bulten ska bara hålla skivan på plats på/mot axeln.
Kia Cee´d Special edition 2, 1,6 crdi 2015, Dark gun metal.

Re: Sorento 2004, momentstag fästen bakaxel

13
Hittade en intressant video:
Man får en aning om varför det haverar så lätt, helt enkelt en dålig konstruktionslösning om man jämför med en del andra, det blir ju en oerhörd kraft den stackars ensamma bulten ska ta med tanke på skivans utformning mot axeln och är inte materialval och toleranser tipp-topp ja då då slutar det så här.
Skriv svar

Återgå till "Problem"