Annons

Baklucka fryser(?)

1
Har en Ceed -11 som jag har fått lite problem med bagageluckan på.

Luckan fungerar finfint hemma, där det är temp runt nollan, men jag var i Umeå i veckan där det under torsdagen var ca 12-17 minusgrader.
Till en början trodde jag att luckan frusit fast (vilket den förmodligen hade) så jag tog mig till ett varmgarage och lät den stå ca 10 minuter varpå luckan sedan gick att öppna. Jag smorde sedan det jag kom åt, dvs själva låskistan och handtaget(tryckte in munstycket på oljan under gummigrejen som är själva handtaget).
Bilen stod sedan under hela natten utomhus och det var ca 15 grader kallt hela natten. På morgonen gick jag ut och öppnade bagageluckan utan bekymmer. Vi packade bilen och åkte till skolan (ca 10 minuters färd), när vi sedan kommer fram till skolan är luckan fastfrusen igen.

Då är min fråga, hur kommer det sig att den inte frusit under hela natten men 10 minuter efter att den öppnats sitter luckan som sten?
Min bedömning är att det inte är själva låset som fryser utan att det är någonstans i handtaget. Det sitter två skruvar som håller fast handtaget, de är lite småknepiga att komma åt, så min fundering är om det är värt att ta loss dessa för att komma in där, finns det något att smörja där eller är det onödigt? Jag upplever inte att det är att den fryser kring listerna utan det hörs som på luckan att den inte "klickar upp".

Jag studerar i Umeå på distans så jag kommer att vara däruppe var 5:e vecka hela vintern så det skulle vara skönt att lösa bekymret så att man slipper slänga in en full bils packning genom att fälla baksätet.

Tacksam för tips!
Skriv svar

Återgå till "Problem"