Annons

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

11
Leveransservice = dom går igenom ett antal punkter för att få ta bilen i drift så att säga. Hos "min" verkstad och handlare (två olika firmor men i samma lokal) innebär det också att dom monterar extrautrustning mm.

Sen att rutorna inte är putsade, det är ju säljarens uppgift att snygga till bilen innan leverans.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Annons

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

14
Min har gått strax över 3000 mil. Har precis fått två problem.
- Höger bakdörr indikerar inte som stängd även när den är stängd. Det gör att jag inte heller kan låsa bilen och den larmar om att dörren är öppen när jag kör. Får det tittat på av en kia verkstad på fredag.

- Det tutar ibland bakifrån på bilen när jag blinkar eller bromsar, väldigt lustigt. Verkar vara nått med dragkrokens elsystem. Det ska väll också tittas på av en kia verkstad men dem hade inte tid nu innan jul för det.

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

16
"Höjd på ljuset efter start i backe?"
Har märkt att höjden på strålkastarna justeras när man startar bilen. OM man står i svag lutning kan ljusbilden bli alldeles för kort och låg. Det enda som hjälper är att starta om bilen på plan mark. Mycket frustrerande när man upptäcker det en bit in på resan när det skymmer och man har farten uppe.

Idag när jag åkte från en kompis så står bilen i en liten uppförsbacke och senare får jag se att halvljuset är väldigt lågt.
Stannar och startar om bilen och nu är det bra igen. Har inte reflekterat över detta förut.

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

17
Ang "Kontakten på laddsladden".
Jag hade samma problem, men lät det inte gå så långt att det blev skador.
Jag har 3D-printat en smidig krok som passar laddaren. Då kan jag hänga upp den istället för att vikten för laddaren hänger på själva kontakten.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

19
Uppdatering efter 3000mil service.

Elkontakt och Laddsladd
Jo jag fick en ny sladd på garanti -det var svårt motstånd från KIA centralt- Men min lokala servickille stred för mig! Tack!
OCH det var ny design på packning och tätningsläget på den nya sladden, så jag antar att de haft fler som har problem med otäta laddboxar. Så om du har en gammal sladd, öppna boxen och kolla packningen och att den är tät!
Fortfarande böjd kontakt, så jag överväger att sätta dit en rak istället. Eller ordna med någon upphängning enligt tips...

Svart rand mellan hel&halv-ljus
Det gick att justera bort (nästan helt) och jag tycker helljuset känns bättre, skulle fortfarande vilja ha ner helljuset lite till.
(Skruvade upp och ut halvljuset på höger sida igen efter justering för jag tycker grundinställningen är för låg med tanke på de snövallar jag har på väg till jobbet. Då har man riktigt bra uppsikt över vilt i diket även med bara halvljus.)

Bromsarna
Var inget att anmärka på, den rost jag noterat var bara ytrost och inget att åtgärda.

Tusen tack för de svar jag fått från er andra
/Jepis

Kia Optima SportWagon Plug-In Hybrid

Re: Dags för 3000mil service. Problem att diskutera och funderingar att ta med verkstan. Vad har ni fått hjälp med?

20
exiles skrev:Kroken för att hänga upp laddaren, är det något som du har ritning för som man skulle kunna få ?
Jag la upp den på ThingIverse. Jag ska göra en ny version senare med ett hål i, så den går lättare att hänga på en krok eller spik. Har lite idéer på annat, men det får bli till våren när det är varmare ute.

https://www.thingiverse.com/thing:3390810
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"