Annons
Annons

Re: Ännu ej Kia ägare

12
nila skrev:Hej Kalle 46!
Laddhybrid och plugg-in är samma sak.
9,9 kWh är batteriet på. 58 km är den officiella räckvidden vilken är fullt möjlig att uppnå vid snålkörning. 50 km vid normal snålkörning. Så 1,7 - 2 kWh/mil får du räkna med. Nej, bensinmotorn laddar inte nämnvärt, då skulle den ju dra mer bensin. Men nerförsbacke, motorbroms, måttlig bromsning återförs till batteriet. Nästan alltid vid 50 km/h tar elmotorn över, åtminstone några km. Bilen snålar på elen på slutet. Med 110 km/h på bensin får du räkna med 0,5 l/mil vid torr väg. Hemladdning i jordat uttag fungerar bra. Men ställ ner effekten (meny i bilen) annars tar den 12 A vilket är dumt även om säkringen håller. Även på lägsta effekt 1,2 kW är batteriet fullt nästa dag.
Snart 1 år och drygt 1000 mil med Kia Niro laddhybrid, pluspaket 1 och drag.
Hej Nilla! Nu har vi köpt en Niro plug in pp1. 20.000 mer för pp2 kändes inte motiverat, det hoppas att jag inte kommer att ångra. Det jag kanske kommer arr sakna är belysningen på hel- och halvljus som sker med halogenlampor. Hur uppfattar du den belysningen på din bil? Fördel skulle kunna vara att värmen från halogenlamporna smälter snön då bilen inte har strålkastarspolare. Laddar du i laddbox eller i vanligt jordat uttag?
Hälsningar
Kalle

Re: Ännu ej Kia ägare

13
Hej Kalle, grattis till nya bilen!
Halogenlamporna är väl "någotsånär" men jag kör inte så ofta i mörker. Jag har en sprejflaska med vindrutespolarvätska med på vintern för att vid behov kunna rengöra strålkastarna men har inte behövt använda den så många gånger. Laddar med 230 V och 6 A. Fungerar bra, alltid klart nästa dag. Med 6 A vågar jag också låna ström hos kompisar t o m med skarvsladd vilket annars inte rekommenderas.
Hälsningar nila
Skriv svar

Återgå till "Presentera dig här"