Annons

Ännu ej Kia ägare

1
Har börjat inse att vår nästa bil bör bli en laddhybrid, men är fortfarande osäker på tekniken, definitivt inte för att jag misstror den, men vill ändå veta mer än det man får sig till livs hos säljaren. Hur mycket elenergi går det åt för att ladda batteriet från nästan tomt till fullt. Har läst mig till att milförbrukningen är runt 1,5 kwH, stämmer det? Hur fungerar laddning medans man kör, t.ex. färd på motorväg borde kunna ladda bilen så att batteriet kan ta över när man kommer till tätort.
Hur mycket förbrukar bilen vid långkörning på motorväg i max. 110 km/timme? Fungerar laddning hemma med 10A säkring bra?
Tacksam försvar.
Kalle
Annons

Re: Ännu ej Kia ägare

3
Hej Kalle 46!
Laddhybrid och plugg-in är samma sak.
9,9 kWh är batteriet på. 58 km är den officiella räckvidden vilken är fullt möjlig att uppnå vid snålkörning. 50 km vid normal snålkörning. Så 1,7 - 2 kWh/mil får du räkna med. Nej, bensinmotorn laddar inte nämnvärt, då skulle den ju dra mer bensin. Men nerförsbacke, motorbroms, måttlig bromsning återförs till batteriet. Nästan alltid vid 50 km/h tar elmotorn över, åtminstone några km. Bilen snålar på elen på slutet. Med 110 km/h på bensin får du räkna med 0,5 l/mil vid torr väg. Hemladdning i jordat uttag fungerar bra. Men ställ ner effekten (meny i bilen) annars tar den 12 A vilket är dumt även om säkringen håller. Även på lägsta effekt 1,2 kW är batteriet fullt nästa dag.
Snart 1 år och drygt 1000 mil med Kia Niro laddhybrid, pluspaket 1 och drag.

Re: Ännu ej Kia ägare

4
Hej Nila! Tack för ditt svar. De uppgifter som de säljare jag pratat med har inte varit så tydliga, eller så har mina frågor inte varit det. Den vanliga hybriden laddar ju batteriet själv, men tydligen kan körsträckan på batteri bara räknas i ett fåtal kilometer. Jag trodde att 10-15 mils motorvägskörning skulle ladda upp batteriet så att man hade hög laddning i batteriet för några mils körning i stad.
Om man behöver värme eller kyla i bilen, kan då bara bensinmotorn gå upp på tomgång förutsatt att batteriet har laddning kvar?
Hälsningar
Kalle

Re: Ännu ej Kia ägare

5
Hej igen!
Kyla går på batteriet (vilket förvånade mig). Värme svarar bensinmotorn för även när själva framdrivningen går på el. Men med stolsvärme, rattvärme på el och ytterkläder brukar jag köra småkörningar med OFF på värmen. Kupén hinner ändå inte bli varm på 5 - 10 minuter.

Re: Ännu ej Kia ägare

6
nila skrev:Hej igen!
Kyla går på batteriet (vilket förvånade mig). Värme svarar bensinmotorn för även när själva framdrivningen går på el. Men med stolsvärme, rattvärme på el och ytterkläder brukar jag köra småkörningar med OFF på värmen. Kupén hinner ändå inte bli varm på 5 - 10 minuter.
Hej igen!
Om man kör en längre sträcka motorväg och batteriet är lågt laddat dvs. man kan inte räkna med någon hjälp från batteriet, blir det då körning enbart med 105 hk:s bensinmotor? Visst batteriet skal laddas vid inbromsningar, men det kan väl inte bli så mycket vid motorvägskörning? Är det möjligt/lämpligt att ladda en Niro i den typ av laddstation som en Tesla kräver?
Kalle

Re: Ännu ej Kia ägare

8
Hej Kalle! "enbart 105 hk bensinmotor på motorväg" skriver du. Det räcker gott! Om du behöver accelerera förbi en lastbil i uppförbacke kommer elmotorn 44 kW att hjälpa till. Det finns i stort sett alltid lite reserv kvar i batteriet. När man kör på EV-läget och kommer till 0 km räckvidd kvar och bensinmotorn tar över så finns det ca 20 % (!) kvar i batteriet. Under den fortsatta färden (med bensin) brukar återstående el variera lite upp och ner. Den går ungefär som en hybrid. Men jag har nog aldrig sett mindre än 10 %. Men det du kan inte ladda direkt med bensinmotorn.

Re: Ännu ej Kia ägare

10
Vet ej om min fråga kommer på rätt ställe, är ju ny här, men gör ändå ett försök. Är intresserad av en Niro plug in, och kollar just nu upp priser på nätet mellan några olika återförsäljare. Upplever prisbilden som rörig och otydlig. Priser på bilar angivna på nätet är nästan alltid högre när man ställer en konkret fråga. Utrustningarna på paket 2 är luddigt eller felaktigt angivna samt att samma tillbehör nämns fler än en gång. När man frågar säljaren så säger de att det är skrivfel, men felet rättas inte till, utan ligger kvar i annonsen.
Är det fler som har samma erfarenhet av "en stor" landstäckande återförsäljare för KIa utan att nämna något namn??
Skriv svar

Återgå till "Presentera dig här"